شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۱
مخاطب محوري؛ رويكرد جدي سراي اهل قلم در سال جديد

‌مدير سراي اهل قلم، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي، كارگاه‌هاي نقد عملي و ترجمه و سخنراني‌هاي آزاد را از مهم‌ترين برنامه‌هاي اين مركز در سال جديد برشمرد و مخاطب محوري را مهم‌ترين رويكرد سراي اهل قلم در فاز شروع برنامه‌ريزي‌ها دانست. وي همچنين گفت:سراي اهل قلم براي برپايي كارگاه‌هاي نقد تفاهم‌نامه‌اي با دانشگاه شهيد بهشتي به امضا رسانده تا از استادان مجرب اين دانشگاه در زمينه نقد كمك گرفته شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عباسلو، ‌مدير سراي اهل قلم درباره عملكرد اين سرا در برنامه‌ريزي‌هاي سال جديد، توضيح داد: ما غير از آنكه شيوه معمول را خواهيم داشت، بر آنيم تا مخاطب محور جلو برويم و آراي دوستان و علاقمندان را بيشتر مد نظر قرار دهيم و اين‌گونه نقاط ضعف را برطرف كنيم.

وي اضافه كرد: ما فعلا برنامه‌هاي دراز مدت را در دستور كار نداريم و بعد از نمايشگاه نشست‌هاي دوره‌اي‌مان شروع مي‌شود.

اين منتقد درباره برپايي كارگاه‌هاي نقد سراي اهل قلم گفت: در نظر داريم دوره‌هاي آموزش نقد عملي را برگزار كنيم و شيوه‌هاي نقد در اين حوزه آموزش داده شود. در اين راستا، دوره آموزشي ترجمه را نيز خواهيم داشت كه هر دو اين دوره‌ها را به جهت كم شدن مخاطبان در خرداد، براي فصل تابستان برنامه‌ريزي مي‌كنيم.

مدير سراي اهل قلم با اشاره به اينكه اين مركز در سال جديد ميزبان بهترين برنامه‌هاي فرهنگي خواهد بود، توضيح داد: به دليل در پيش رو بودن نمايشگاه كتاب و امتحانات ماه خرداد، برنامه‌هاي اصلي سرا از ابتداي تابستان كليد مي‌خورد و من در همين جا به مخاطبان قول مي‌دهم كه سراي اهل قلم، امسال، با برنامه‌هاي بسيار مفيد فرهنگي همراه خواهد بود؛ اين در حالي است كه علاوه بر نشست‌هاي نقد كتاب، سخنراني‌هاي آزاد با موضوع هاي متفاوت كه با دعوت از كارشناسان شاخص برپا مي شوند نيز در اين برنامه‌ها گنجانده خواهند شد.
اين مترجم كه به امضاي تفاهم‌نامه‌اي با دانشگاه شهيد بهشتي در راستاي برپايي كارگاه‌هاي نقد اشاره كرد، گفت: سراي اهل قلم براي برپايي كارگاه‌هاي نقد تفاهم‌نامه‌اي با دانشگاه شهيد بهشتي به امضا رسانده است تا از استادان مجرب اين دانشگاه در زمينه نقد كمك گرفته شود؛ اين درحالي است كه براساس اين تفاهم‌نامه اين استادان آثار برگزيده جشنواره‌هاي سال،‌ فصل و ... را نيز نقد خواهند كرد و اين جزو برنامه‌هاي ما در اواخر سال جاري خواهد بود.

عباسلو رويكرد ديگر برنامه‌هاي سراي اهل قلم را اين‌گونه برشمرد: از آنجايي كه قرار است برنامه‌هاي سراي اهل قلم در خود سرا محدود نباشند، برپايي آن‌ها را در مناطق مختلف تهران مد نظر داريم. براساس اين عملكرد، اين برنامه‌ها با رايزني و هزينه سراي اهل قلم در مراكز فرهنگي و آموزشي سراسر تهران برگزار مي‌شوند تا امكان دسترسي طيف بيشتري از مخاطبان را فراهم كنند.

اين پژوهشگر در پاسخ به سوالي درباره چگونگي برپايي دوره‌هاي مستمر مولوي و سعدي‌پژوهي نيز توضيح داد: برگزاري مستمر و بدون وقفه مولوي‌پژوهي و سعدي‌پژوهي به دليل اصرار مخاطبان بود؛ ‌در حالي كه اين قببل برنامه‌ها بايد در فواصل برگزار شوند. در سال جديد سعي داريم تا در برگزاري اين دوره‌ها نيز تمركز و هماهنگي بيشتري براي تهييج روحيه مخاطبان داشته باشيم.

وي همچنين از برپايي دوره‌هاي خوشنويسي و عرفان نيز در سراي اهل قلم سخن گفت و توضيح داد: دوره‌هايي درباره خوشنويسي و عرفان نيز كه با همكاري فرهنگستان هنر برپا خواهد شد، از ديگر برنامه هاي متنوع سرا در سال جديد است كه فعلا درباره همه برنامه‌ريزي‌ها بايد تك موضوعي جلو برويم و در وهله اول نظر مخاطبان را دريابيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها