سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵
واكاوي انحرافات واقعه كربلا در كتاب «عاشورا براي جوانان»

نويسنده كتاب «عاشورا براي جوانان» با اشاره به اين كه انحرافات و مسايل زيادي درباره اتفافات رخداده در روز عاشورا ميان جوامع ايجاد شده كه اكنون در حال رسوخ در ذهن جوانان ايراني نيز است يادآور شد: خوشبختانه اين كتاب توانسته بخشي از انحرافات موجود را بررسي و نادرستي شبهات را براي نوجوانان و جوانان تشريح كند._

محمد معلي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، توضيح داد:‌ امروزه شبهات بسيار زيادي از سوي فرقه‌هاي مختلف و افراد شبهه‌پراكن درباره مباحث ديني، احاديث و وقايع مهمي مانند غديرخم و به ويژه واقعه كربلا ايجاد شده كه با استفاده از روش‌هاي مختلف از جمله تاليف كتاب‌ نبايد اجازه داد اين مسايل سد محكم دين و اعتقادات مردمان را بشكند.

وي با اشاره به اين كه چاپ نخست كتاب «عاشورا براي جوانان» با عنوان «مشق سرخ» منتشر شده بود، تصريح كرد: امتياز انتشار اين نوشتار در چاپ دوم به موسسه آينده‌سازان داده و با كمي تغييرات براي مسابقات كتابخواني در مدارس در نظر گرفته شد.

وي با تاكيد بر اين كه جوانان و نوجوانان مخاطبان ويژه اين نوشتار را تشكيل مي‌دهند، اظهار داشت:‌ تببين مباحث روز عاشورا در سرزمين كربلا و رخدادهايي كه براي امام حسين(ع)، سرور و سالار شهيدان كربلا، ايجاد شد، در فصول مختلف اين كتاب بيان شده و مباحث ديگري نظير نحوه برگزاري عزاداري براي امام حسين(ع) و عزاداري واقعي و پرثمر نيز توضيح داده شده‌اند.

معلي منبع اصلي اين نوشتار را آثار شهيد مطهري به ويژه كتاب حماسه حسيني دانست و يادآور شد:‌ ويژگي مهم اين كتاب؛ سادگي، رواني و كوتاه بودن مطالب ويژه نوجوانان است. در اين كتاب سعي شده تا تمامي مباحث تنها در دو يا سه پاراگراف توضيح داده شوند تا ذهن فعال افراد خسته نشود و مباحث براي مخاطبان جذابيت داشته باشد. قلم نگارشي كتاب نيز نرم، روان و قابل فهم است.

نويسنده كتاب «عاشورا براي جوانان» هدف اصلي از نگارش اين كتاب را ارايه يك متن متقن و ساده براي فهم مباحث عاشورا توسط نوجوانان دانست و اظهار داشت:‌ آثار بسيار زيادي با مباحث مختلف از واقعه كربلا تدوين شده‌اند كه برخي از آنان نتوانسته‌اند با مخاطبان ارتباط مناسبي برقرار كنند، بنابراين در اين نوشتار سعي شده تا مطالب با بيان صحيح و محتواي مورد لزوم، به مخاطبان ارايه شوند.

وي با تاكيد بر اين كه در انتهاي مطالب هر فصل، سوالي براي توجه ويژه مخاطبان طراحي شده است، اظهار داشت: اين كار باعث تفكر خواننده كتاب خواهد شد. همچنين مجموعه سوالاتي براي مسابقات كتابخواني ميان دانش‌آموزان مدارس از اين كتاب تهيه شده و دانش‌آموزان مي‌توانند پس از مطالعه كتاب به آنها پاسخ دهند و در مسابقات كتابخواني شركت كنند.

معلي در پايان اظهار داشت: چاپ نخست كتاب «عاشورا براي جوانان» در 800 صفحه طراحي شده بود كه البته در چاپ دوم مباحثي نظير احاديث و مجموعه داستان‌هاي كوتاهي از امام حسين(ع) به كتاب افزوده شده است. چاپ دوم اين نوشتار داراي حجم بيشتري به همراه تغييراتي در سرفصل‌ها و افزودن سوالات مسابقه‌اي به آن همراه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط