دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۰
بررسی ارتباط سیاست‌های خارجی آمریکا با تروریسم

محققان کتاب «تروریسم» معتقدند سیاست نادرست آمریکا در برابر کشورهای جهان سوم، یکی از دلایل جنگ افروزی‌ها و گسترش تروریسم در میان این کشورهاست.

عباس محمدی‌اصل، مترجم این کتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یکی از موضوعات اصلی این اثر را بررسی سیاست نادرست آمریکا در برابر کشورهای جهان سوم برشمرد و گفت: آمریکا براي اعطاي کمک‌های توسعه‌ای، وام‌های بلند مدت در اختیار کشورهای جهان سوم قرار می‌دهد، اما این کمک‌های مالی به دلیل فقدان مکانیزم‌های اجرایی مناسب و مهارت‌های لازم برای استفاده از آن، به نتایجی غیر از توسعه می‌انجامد.

وی افزود: توزیع نامناسب پول و تشدید نابرابری طبقاتی در کشورهای جهان سوم، یکی از نتایج منفی وام‌های بلند مدت آمریکا به این کشورهاست که خشونت و تلافی‌جویی را در طبقات فقیر جامعه شعله ورتر کرده، در برخی موارد این قشر از جامعه را آماده انجام فعالیت‌های تروریستی می‌کند.

محمدی‌اصل ادامه داد: محققان این کتاب، سیاست مدیریت بر توزیع سرمایه و نظارت بر اجرای امور مربوط به آن را به دولتمردان آمریکایی پیشنهاد می‌کنند. آنان در تثبیت ادعاهایشان کشورهایی نظیر ایرلند، فیلیپین، فلسطین و اسراییل را مثال می‌زنند که وام های بلندمدت آمریکا به آنان نه تنها مشکلات را کاهش نداده، بلکه به آنها دامن زده است.

وی این کتاب را عاری از جانبداری برشمرد و گفت: نویسندگان این اثر ضمن نادرست برشمردن سیاست‌های خارجی آمریکا به ویژه در قبال اسراییل و فلسطین، راهکارهایی را به کاخ سفید ارایه می کنند. مطالعه این پژوهش برای ایرانیان به ویژه دولتمردان مفید واقع خواهد شد، زیرا آنان را بیش از پیش در جریان سیاست‌های خارجی آمریکا قرار می‌دهد.

کتاب «تروریسم» از سوی نشر علم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط