چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۵
نظريه و روش در تحليل گفتمان

نويسندگان كتاب «نظريه و روش در تحليل گفتمان» مي‌كوشند مخاطبان‌شان را در به كار بردن زبان و فهم دنياي پيرامون كمك كنند. مترجم اين اثر، تحليل گفتمان را يكي از روش‌هاي رايج در تحقيق كيفي در رشته‌هاي مختلف معرفي مي‌كند._

هادي جليلي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار كرد: گفتار و نوشتار تابع چارچوب‌هايي‌اند كه «گفتمان» ناميده مي‌شوند. نويسندگان اين اثر مي‌كوشند اين گفتمان را تحليل كنند.

وي با اشاره به انتشار كتاب‌هايي درباره تحليل گفتمان، بيان كرد: اغلب اين آثار روش‌هاي تحليل گفتمان را بدون مقدمه تشريح مي‌كنند، در حالي كه اين اثر ابتدا به مباني تحليل گفتمان مي‌پردازد و به اين ترتيب پيش از ورود به بحث اصلي، خواننده را با اين مفهوم آشنا مي‌كند.

مترجم كتاب «درآمدي بر جامعه‌شناسي» درباره يكي ديگر از ويژگي‌هاي اين كتاب گفت: نويسندگان اين اثر تنها به بيان جنبه‌هاي تئوريك بسنده نكرده و برخلاف ساير آثار درباره تحليل گفتمان، روش‌هاي عملي آن را نيز تبيين كرده است و به اين ترتيب، شيوه‌هاي عملي كردن آن را به مخاطب مي‌آموزند.

وي درباره رويكردهاي سه‌گانه اين اثر اظهار داشت: نظريه گفتمان «لاكلو» و «موف»، «تحليل گفتمان انتقادي» و «روان‌شناسي گفتماني» رويكردهاي اين اثرند. نويسندگان اين كتاب در پي ارايه نظريه‌اي تازه نيستند، بلكه به رويكرد انتقادي تحليل گفتمان تأكيد دارند.

جليلي گفت: ترجمه كتاب «نظريه و روش در تحليل گفتمان» نوشته خانم يورگنسن و فيليپس پايان يافته است و مراحل چاپ را در نشر ني‌ طي مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط