یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۲
بررسي «تاريخ هخامنشيان» در كتاب ماه تاريخ و جغرافيا

جديدترين شماره «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا» با رويكرد «سرشت نقد تاريخي» و نقد و بررسي مجموعه كتاب «تاريخ هخامنشيان» منتشر شد. اين ماهنامه همراه لوح‌ فشرده فهرست كتاب‌هاي منتشر شده حوزه تاريخ و جغرافيا در آذر 88، از سوي موسسه خانه كتاب عرضه شده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در سرسخن كتاب ماه تاريخ و جغرافيا درآمدي بر نقد تاريخي، نوشته دكتر حسين حضرتي آمده است. در بخش گفت‌وگو نيز سرشت نقد تاريخي در گفت‌وگو با دكتر حسينعلي نوذري عضو هيأت علمي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه آزاد واحد كرج و دكتر مهدي فرهاني منفرد عضو هيأت علمي گروه تاريخ دانشگاه الزهرا عنوان شده است. 

مرتضي ثاقب‌فر مترجم كتاب، در نشست نقد و بررسي مجموعه «تاريخ هخامنشيان» آورده است، اين كتاب نشان‌دهنده، انگيزه‌هاي غربيان از تاريخ هخامنشي است، يك مجلد آن به ديدگاه غربيان و نيز ديد جانبدارانه آنان به تاريخ هخامنشي مربوط است.اين نقد در جديدترين كتاب ماه تخصصي تاريخ و جغرافيا آمده است.

دكتر روزبه زرين‌كوب، استاديار گروه تاريخ دانشگاه تهران درباره كتاب تاريخ هخامنشيان معتقد است كه آن‌چه شناخت ما را از تاريخ هخامنشي به معني درست امروزين آن مي‌سازد در واقع متضمن نوعي كشف است، چرا كه در تاريخ سنتي ايران، هخامنشيان شناخته شده نبودند و سلسله‌هاي اسطوره‌اي پيشداديان و كيانيان در اذهان ما آشنا بودند.

به باور دكتر حسن رضايي باغ‌بيدي، دانشيار و عضو هيأت علمي گروه فرهنگ و زبان‌هاي باستاني دانشگاه تهران، اين مجموعه اثر باارزشي است درباره تاريخ، كتيبه‌ها، نگاره‌ها، اديان و ديگر مسايل دوران هخامنشي. بسيار از گره‌ها در اين كارگاه‌ها گشوده و برخي مباحث جديد هم مطرح شده است كه هنوز هم جاي بحث دارد. 

عسكر بهرامي نويسنده و پژوهشگر نيز معتقد است، اگر بتوان اين مجموعه را در يك جمله توصيف كرد، بايد گفت «مجموعه‌اي از پژوهش‌هاي دست اول درباره جنبه‌هاي گوناگون تاريخ هخامنشيان است و بايد آن‌ها را در تدوين يا بازنگري تاريخ هخامنشيان به كار گيريم.»

منير قادري كارشناس ارشد فرهنگ و زبان‌هاي باستاني در نقد و بررسي كتاب «قيام گئوماته و آغاز پادشاهي داريوش اول» نوشته يوزف ويسهوفر با ترجمه هوشنگ صادقي نوشته است: اين كتاب بسيار دقيق، عالمانه و با استفاده از زبان‌هاي باستاني شرقي مانند فارسي باستان، عيلامي، اكدي نيز منابع متععد يوناني نگاشته شده و تسلط نويسنده را به دوره مورد نظر نشان مي‌دهد، هر چند از نگاه يك‌سونگر مورخان غربي به تاريخ ايران باستان، خالي نيست.

ويسهوفر قيام گئوماته را قيامي مذهبي-اجتماعي مي‌انگارد كه هدف آن ايجاد اصلاحات اجتماعي، عدالت طلبي و گسترش دين زردشتي است. وي گئوماته را شاگرد بلافصل زردشت مي‌داند كه مأموريت دارد دين زردشتي را در سراسر ايران گسترش دهد.

نويسنده كوشش مي‌كند، پادشاهي هخامنشي را از داريوش به بعد سراسر ظلم و ستم بداند كه همه ملت‌ها و افراد ديگر را به بند كشيده بود و اسكندر مقدوني همه آنان را از قيد هخامنشيان رهانيد.

در بخش نظرگاه، در آستانه وقوع تاريخ با ترجمه دكتر نرجس‌بانو صبوري آمده است و در بخش كنكاش نيز تاريخ اسلام نوشته جواد مرشدلو، آغاز و پايان يك افسانه نوشته منير قادري، حفاظت بوم‌شناختي اثر دكتر رضا خوشرفتار و ساواك، دستگاه سركوب و فشار نوشته سيدرضا حسيني به رشته تحرير درآمده است.

يك كتاب، يك گزارش عنوان بخش بعدي كتاب ماه تاريخ و جغرافياست كه به انكشاف تشيع به قلم محمد شوهاني مي‌پردازد. در بخش بازتاب نيز در باب چيستي تاريخ نوشته بهزاد كريمي، افسانه‌زدايي از واقعيت تاريخي نوشته مرضيه سليماني، روحانيت و دولت اثر ارسطو خداپرست و نقد هرودوت نوشته پرويز حسين طلايي آمده است.

يادگارهاي ماندگار بخش ديگر اين ماه‌نامه تخصصي است كه به مجلس اول در آيينه اسناد نوشته مراد هرداي مقدم مي‌پردازد. تاريخ‌نگاران نيز به بارتولد و تمدن جهاني نوشته غلامحسين نظامي و پژوهش در تاريخ نوشته محسن مومني و جعفر آقازاده مي‌پردازد.

همين ماه، رهاورد ديگران، كوتاه از تاريخ، پيشخوان تاريخ و چكيده انگليسي پايان‌بخش كتاب ماه تخصصي تاريخ و جغرافياست.

شماره 140 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا به سردبيري حبيب‌الله اسماعيلي به همراه لوح فشرده فهرست كتاب‌هاي منتشر شده آذر 88 با بهاي 1200 تومان به كوشش موسسه خانه كتاب منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران تاريخ قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط