شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۳
«خمسه نظامي» ثبت جهاني مي‌شود

مجموعه «خمسه نظامي» با حضور اعضاي كميته حافظه جهاني و نماينده يونسكو در ايران، امروز شنبه 26 دي ساعت 11 تا 14 در كتابخانه مركزي دانشگاه تهران ثبت جهاني مي‌شود. خمسه یا پنج گنج نظامی شامل «مخزن‌الاسرار»، «هفت پیکر»، «خسرو و شیرین»،‌ «اسکندرنامه» و «لیلی و مجنون» است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «خمسه نظامي» با حضور اعضاي كميته حافظه جهاني و نماينده يونسكو در ايران، امروز شنبه 26 دي ساعت 11 تا 14 در كتابخانه مركزي دانشگاه تهران ثبت جهاني مي‌شود.

جمال‌الدین ابومحمد الیاس‌بن یوسف نظامی معروف به نظامی گنجوی(۵۳۷ - ۶۰۸ قمری) بزرگ‌ترین داستان‌سرای ایرانی منظومه‌های حماسی عاشقانه به زبان فارسی است که سبک داستان محاوره‌ای را وارد ادبیات داستانی منظوم فارسی کرد. 

کمیته ملی حافظه جهانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۴ تشکیل شد. فعالیت این کمیته با حضور عده‌اي از اشخاص حقیقی و حقوقی آغاز شد و در نخستین گام٬ سه اثر از ميان آثار ارسالی برای ثبت در حافظه جهانی به یونسکو معرفی شدند. رياست كميته ملي حافظه جهاني برعهده علي اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رييس جمهور و ريس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران است.

سازمان آموزشي، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با اجرای برنامه حافظه جهانی، هر دو سال یک بار از هر كشور دو اثر فرهنگی را که از اهمیت ملی، منطقه­ای و بین­المللی برخوردارند، می­پذیرد و درصورت داشتن شرايط مناسب نسبت به ثبت آنها در حافظه جهانی اقدام می­کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها