چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۱
محقق: جنس غزل‌های امروز از جنس نوحه نیست

جواد محقق، نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار، جنس غزل‌های امروز را ازجنس نوحه نمی‌داند و معتقد است این غزل‌ها حزن ایجاد نمی‌کند؛ هرچند تفکر برانگیز هستند و شاعران معدودی توانایی تلفیق این دو زبان و فضای متفاوت را دارند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دومین نشست «شعرخوانی» سرای اهل قلم عصر دیروز (يكم دی)، با هدف آشنايي شاعران جوان با جریان شعر روز و با حضور جواد محقق، اکبر خلیلی، محمدرضا سادات سرکی (ناظم) و جمعی از شاعران جوان و علاقه‌مندان، با موضوع شعر آیینی و به‌ویژه شعر عاشورایی برگزار شد.

در این نشست محقق به نوپا بودن نشست‌های «شعرخوانی» اشاره و تصریح کرد: هنوز عده‌ بسیاری از شاعران از برگزاری چنین نشستی بی‌اطلاع هستند. اگر شاعران بیشتری در این نشست حضور یابند، کیفیت جلسه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: این نشست در حکم یک انجمن ادبی است که هم شاعران و هم علاقه‌مندان حوزه شعر در آن حضور می‌یابند. پس به طور طبیعی آثاری که در این نشست ارایه می‌شود هم سطح و هم وزن نیستند. عده‌ای برای آموختن حضور می‌یابند و به طور حتم کارهایشان ضعف‌ها و نواقصی دارد.

محقق تاکید کرد: اگر فضای نقد در این نشست‌ها جدی‌تر پیگیری شود شاعران به خوبی می‌توانند با نقاط ضعف و قوت آثار خود آشنا شوند.

وی در بخش دیگر با تاکید بر این موضوع که استفاده از شعر معاصر و زبان شعری امروز در نوحه‌سرایی کار دشواری است اظهار داشت: دشواری این امر از آن جهت است که این دو زبان و دو فضا کاملا متفاوت هستند و شاعرانی که توانایی تلفیق این دو زبان را از دو ساحت شعری متفاوت داشته باشند تعدادشان اندک است.

این شاعر تشریح کرد: هرچه شعریت شعر بیشتر باشد زبان شعر به زبان مخاطبان ویژه شعر نزدیک‌تر می‌شود و به همان نسبت از زبان سایر مخاطبان دور می‌شود. شاعر برای این‌که طیف وسیعی از مخاطب را در نظر داشته باشد گاه مجبور می‌شود از کیفیت شعر بکاهد. در سروده‌هایی که به عنوان نوحه استفاده می‌شوند و گاه از ریتم و سطح پایینی برخوردار هستند این قضیه دخالت دارد.

محمدرضا سادات سرکی (ناظم) در این نشست مجموعه شعر آیینی با عنوان «غایت حضور» سروده پدرش اکبر سادات سرکی(ناظم) را که توسط نشر مهرتابان منتشر شده است در میان حاضران در نشست توزیع کرد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده شعرهای مناسب و درخور در مراسم نوحه‌خوانی و عزاداری امام حسین(ع) اظهار داشت: اگر شاعران آیینی ما شعرهای خوبی در این حوزه بسرایند و این شعرها را در اختیار هیات‌های عزاداری و مداحان قرار دهند، نوحه‌های خوبی شکل می‌گیرد و سطح نوحه‌های این مراسم‌ پایین نمی‌آید.

این شاعر به قرائت چند سروده آیینی از پدرش پرداخت و توضیح داد: شعرهایی که در این نشست خوانده شده از سطح نسبتا خوبی برخوردار بودند. همچنین صفا و صمیمیت حاکم در این نشست بسیار ستودنی بود.

وی به مخاطب شعر و لزوم حضور او در چنین نشست‌هایی اشاره و تصریح کرد: باید کار تبلیغی بیشتری انجام شود و تمامی شاعران برای حضور در این نشست دعوت شوند. همچنین حضور مخاطبان شعر در این نشست به شاعر کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف شعر خود را بشناسد.

اکبر خلیلی از دیگر حاضران نشست «شعرخوانی» نیز به قرائت چند سروده عاشورایی پرداخت و توضیح داد: احساس می‌کنم در زمان حاضر شایسته‌تر است تا انسان از گلوی شعر فریاد خود را سر دهد. گویا داستان دیگر تاثیر خود را ندارد و شعر اثرگذاری‌اش بیشتر است.

در بخش دیگر از این نشست مژگان عباسلو، دبیر نشست گلایه‌ای را مبنی بر این‌که نوحه‌های که خوانده می‌شود اغلب کم‌مایه و با ملودی تقلیدی هستند، مطرح کرد.

وی همچنین سروده‌هایی عاشورایی از شاعران معاصر همچون علیرضا قزوه، سیدحسن حسینی و ابوالقاسم حسینجانی را قرائت کرد و سروده «جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم» را یکی از بهترین و موفق‌ترین نمونه‌ شعر عاشورایی خواند که می‌توان به عنوان یک نوحه از آن استفاده کرد.

عباسلو با تاکید بر مظلوم واقع شدن شعر آیینی و به ویژه شعر عاشورایی گفت: سرودن شعر آیینی در ابتدا آسان به نظر می‌رسد اما مهم سرودن شعر آیینی خوب است. البته در حال حاضر به دلیل دسترسی کم به آثار منتشر شده در حوزه شعر آیینی و توزیع نامطلوب کتاب، گرایش به سرودن این شعرها کم شده است. اما نمونه‌هایی که در این نشست خوانده شد نمونه‌های شایسته‌ای بود.

در این نشست حدود 20 تن از شاعران جوان حضور داشتند و به قرائت سروده‌های آیینی و عاشورایی پرداختند. سروده‌های این شاعران در قالب‌های شعری کلاسیک بود. حامی رضوی از جمله شاعران جوان حاضر در نشست یک ترجیع‌بند با موضوع عاشورا قرائت کرد.


همچنین در این نشست از شاعران برجسته شعر آیینی که در قید حیات نیستند، یاد شد.  


دومین نشست‌ از سلسله نشست‌های «شعرخوانی» عصر سه‌شنبه (يكم دی) از ساعت 16 و 30 دقیقه تا 18 و 30 دقیقه در محل سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه‌ نصیر، شماره 2 برگزار ‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط