شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۰
انتشار مجموعه غزل‌های آنیما و ۲ کتاب دیگر

مجموعه غزل‌های آنیما از سوی نشر نگیما منتشر می‌شود. آنیما این شعرها را غزل می‌داند چون قافیه دارند و خود معتقد است از موسیقی درونی خاصی که برآمده از بافت موسیقایی واژگان در زبان فارسی است، بهره می‌برند و رسالت غزل را به‌خوبی ایفا می‌کنند. این شعرها تابع وزن‌های مالوف عروض سنتی فارسی نیستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این مجموعه با عنوان «غزل‌ها، الفاظ سپید را هنوز می‌بینم» مجوز انتشار دریافت کرده و به‌‌زودی از سوی نشر نگیما به چاپ می‌رسد.
 
پیش از این، دو کتاب «سمفونی‌های آنیما» (مجموعه شعر – نشر پارسا) و «ضیافت در نثر باغ انجیر» (مجموعه نمایشنامه‌های خیابانی – نشر نگیما) از آنیما به چاپ رسیده بود.

«غزل‌ها، الفاظ سپید را هنوز می‌بینم» دربرگیرنده ۴۰ شعر است و در بخش پایانی نیز بخشی از «لغت‌نامه فرهانه» را در خود جای داده است. «لغت‌نامه فرهانه» مجموعه حجیمی است که در آن برای شمار زیادی از واژگان به‌کار رفته در شعرهای مختلف آنیما (از جمله شعر بلند زاینده‌رود و غزل‌ها) شرح نوشته شده است. این واژ‌ه‌ها، همگی نوپدید و از برساخته‌های آنیما هستند و شاعر با کاربرد آن‌ها، مفاهیم و حوزه‌های معنایی نامالوف را هدف گرفته است. در بخش پایانی این کتاب، بخشی از «لغت‌نامه فرهانه» گنجانده شده است.

واژگان نوپدیدی که در این بخش معرفی شده‌اند، بدین شرحند: بحار، کبور، شاهدینه، فرهانه، بلیق، شبیق، شاریاترنج، راحان، گیسویه کردن، شا کشیدن. آنیما در آغاز این بخش می‌نویسد: «به علت مجال تنگ، تنها بخش بسیار کوچکی از این لغت‌نامه در این‌جا آورده شده است و این به معنی محدود شدن معانی لغت‌های این دفتر به آنچه در ادامه می‌آید نیست.»

برای مثال او در شرح واژه «شبیق» می‌نویسد: «هر چیز سرخ که به رنگ سیاه آمیخته گردد.» مشخص است که در این‌جا، شاعر در ساختن این واژه نظر به معنای واژه «شبق» داشته که به معنای سنگ سیاه در زبان فارسی کاربرد دارد و بر اساس وزن صفت مشبهه عربی، از شبق، شبیق ساخته؛ چنان‌که ما از ریشه علم، علیم می‌سازیم. با این حال بسیاری از این واژه‌ها یا مشابه آن‌ها، هرگز در متون نظم و نثر فارسی دیده نشده‌اند؛ چون فعل «گیسویه کردن».

سه شعر از شعرهای این دفتر، به ترتیب گنجانده شدن در کتاب، «به هاتف، که به این‌ها می‌گوید: غزال»، «به محمد شریفی» و «به فریاد شیری» تقدیم شده‌اند. یکی از شعرها نیز با یاد مصرع مشهور «دو چشم داشت، دو سبزآبی بلاتکلیف» سروده حسین منزوی نوشته شده است.

«غزل‌ها، الفاظ سپید را هنوز می‌بینم»، در ۴۶ صفحه، به‌زودی از سوی نشر نگیما به چاپ می‌رسد. در پایان این دفتر، تاکید شده است که یک مجموعه شعر دیگر با عنوان «گوش‌های هر کس غارهای کله اوست، در غارهایتان به نیایش بنشینید» (شعرهای تابستان ۸۲ تا پاییز ۸۶ – نشر نگیما) و یک مجموعه نمایشنامه با نام «یک جین ابر برای ماه‌خانوم» (نشر افراز) از این شاعر در دست انتشار هستند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آذین اسدی ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    سلام.لطفن مضمون آثارجدید،وآدرس اینترنتی خودتون رو در صفحه ی گوگل بنویسید تا ارتباط مستقیم باشما داشته باشم.ممنون.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط