چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۶
باستان‌شناسي و هنـر اشكاني با گرايش‌هاي تاريخي

كتاب «باستان‌شناسي و هنـر اشكاني» نوشته دكتر يعقوب محمدي‌فر براي دانشجويان رشته باستان‌شناسي گرايش‌هاي دوران تاريخي در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد به كوشش انتشارات سمت منتشر شده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، يكي از مشكلات اصلي عرصه مطالعات تخصصي كمبود شديد منابع پژوهشي است. باستان‌شناسي نيز از اين قاعده مستثني نبوده و همواره يكي از مشكلات جدي دانشجويان دوره كارشناسي، در اختيار نداشتن كتاب‌هاي درسي اين پايه است.

به گفته يعقوب محمدي‌فر، كتاب‌ها و مقالات بسيار ارزشمندي در اين عرصه تأليف شده است اما اين اثر به دو دليل جمع‌آوري و نوشته شده؛ نخست پراكندگي و گستردگي منابع تخصصي و ديگري نبود كتابي است كه آخرين ديدگاه‌ها را در معرض قضاوت خوانندگان قرار دهد.

وي افزود: تا چند دهه اخير، دوران اشكاني از ديدگاه بسياري از محققان، باستان‌شناسان و مورخان، دوران تاريك تاريخ ايران بود و از ديدگاهي كاملاً يوناني مآبانانه به موضوع مطالعات اين دوران نگريسته مي‌شد. به كمك پژوهش‌هاي گسترده‌اي كه به همت محققان به انجام رسيد، بسياري از اين ديدگاه‌ها تا حدود زيادي تغيير يافته و ديدگاه‌هاي جديدي در اين عرصه پديد آمده است.

كتاب حاضر داراي شش فصل است، فصل نخست كليات تاريخي و جغرافيايي و جايگاه اشكانيان در تاريخ ايران، تبارشناسي و خاستگاه اشكانيان و جغرافياي سرزمين پارت را مورد بررسي قرار مي‌دهد، فصل دوم با عنوان دين و تدفين به بررسي اديان مختلف در دوره اشكاني و بررسي شيوه‌هاي تدفين در تابوت‌هاي سفالي، سنگي، انواع گورها و آرامگاه‌ها بحث مي‌كند، فصل سوم خط و زبان، سفال نوشته‌ها، سنگ نوشته‌ها، چرم نوشته‌ها و سكه‌ها را مطالعه مي‌كند.

فصل چهارم محوطه‌ها، بناها، شهرها، كليات معماري و شهر‌سازي و... را بررسي مي‌كند، فصل پنجم نقش برجسته‌هاي صخره‌‌‌‌‌‌‌‌اي، پلاك‌هاي سنگي، هنر گچبري، مهر‌شناسي، شيشه‌گري و فلزكاري، سكه‌شناسي را مورد مطالعه قرار مي‌دهد، فصل ششم سفال اشكاني در منطقه جنوب غرب ايران، منطقه غرب ايران، منطقه آذربايجان، شمال ايران و مناطق ديگر را بررسي مي‌كند.

كتاب «باستان‌شناسي و هنـر اشكاني» نوشته يعقوب محمدي‌فر در 344 صفحه و با بهاي 3 هزار و 900 تومان به كوشش انتشارات سمت منتشر شده است. اين كتاب براي دانشجويان رشته باستان‌شناسي گرايش‌هاي دوران تاريخي در مقطع كارشناسي و كارشناسي‌ارشد به عنوان منبع كمك درسي به ارزش 2 واحـد درسي تدوين شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط