یکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۸
داستان‌هايي پست‌مدرن از رازهاي ادبيات كهن

«هواخوري در حياط زندان» نام اولين مجموعه داستان فرياد شيری است كه داستان‌های آن با نگاهي خاص به متون كهن فارسي به نگارش در آمده و به گفته وي در قالبي پست‌مدرن روايت شده‌اند؛ به گونه‌اي كه نشان دادن ابعادي از زندگي مدرن در اين قالب، مد نظر نويسنده بوده.

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، فرياد شيري درباره  اولين مجموعه داستان خود كه «هواخوری در حياط زندان» نام دارد، توضيح داد: داستان‌هاي اين كتاب در فضاهايي پست‌مدرن روايت شده‌اند كه در غالب آن‌ها به نوعي بازخواني متون ادبيات كلاسيك فارسي به اجرا درآمده.
 
وي افزود: براي نمونه، داستاني از احمد غزالي را در اين كتاب آورده‌ام كه بازگويي آن در زندگي مدرن اتفاق افتاده است. 

اين شاعر با بيان رويكردش نسبت به دستمايه قرار دادن ادبيات كهن فارسي، اين‌گونه گفت: در اين كتاب بحث زبان و شيوه روايت و تكنيك‌ها برايم از اهميت زيادي برخوردار است؛ اين در حالي است كه قصدم بيان برشي از زندگي امروز با نگاهي تامل‌برانگيز به گذشته و ردپاي رمز‌آلود آن در زندگي ماست.

شاعر كتاب «کلاغ‌ها زبان گنجشک را نمی‌فهمند»، با اشاره به غناي ادبيات فارسي خاطر‌نشان كرد: رويكرد به ادبيات كلاسيك فارسي از مهم‌ترين انگيزه‌هاي من در اين كتاب بوده؛ و نه تقليد از تكنيك‌ها و قالب‌هاي غرب. چون ما از هر نظر داراي فرهنگي متفاوت و غني هستيم كه بايد شاخصه‌ها، رمزها و زبان‌هاي نامكشوف آن را كشف كنيم. 

اين نويسنده «عشق و مرگ» را محور اصلي همه داستان‌هاي اين مجموعه دانست. 

«هواخوري در حياط زندان» مشتمل بر 12 داستان است و به زودي به ناشر سپرده مي‌شود. فرياد شيري شاعر، مترجم و منتقد است و تاكنون  جوايزي چون «جایزه شعر امروز ایران سال»، مقام نخست «جشنواره سراسری شعر و قصه» و مقام نخست «جشنواره قصه‌نویسی غرب کشور» را از آن خود كرده.

«کلاغ‌ها زبان گنجشک را نمی‌فهمند»، «پاسپورت لبخند و آرزو»، «آغوش من از سفر پر است»، «آدم‌های سیاه، آدم‌های سفید»، «شیته گورانیه کانی باران»، «داستان نقطه سر راهی»، «امضای تازه می‌خواهد این نام»، «عاشقانه‌های سرزمین بلوط»، «مناظره‌ها»، «زنی آهسته گفت»، «ما در عکس زیر باران گم شده بودیم» و «مانیفیست یک نفره» از جمله آثار او هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط