چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۵
منشور توسعه قرآني كشور بايد اجرايي شود

مشاور قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي عصر ديروز(سه‌شنبه)، 19 آبان ماه در نشست تخصصي «منشور توسعه قرآني كشور» با اشاره به اين كه فضاي نقد و بررسي قرآني در كشور، فضاي مثبتي است،‌ عنوان كرد: منشور توسعه قرآني كشور محصول فعاليت نهادها و بخش‌هاي مختلف در جامعه است كه بايد اجرايي شود.

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حجت‌الاسلام حميد محمدي با اشاره به اين كه اين منشور، نخستين سند راهبري از بالاترين نهاد كشوري است، تصريح كرد:‌ اين سند از سوي ارگان اجرايي شوراي تخصصي توسعه قرآني كشور تهيه شده كه البته خالي از اشكال نيز ‌نيست.

وي با اشاره به اين كه سه نخبه قرآني از دستگاه‌هاي قرآني – مردمي در اين شورا عضو خواهند شد، يادآور شد: منشور فرهنگ توسعه قرآني كشور شامل تعميق و تعميم شناخت و ايمان به قرآن، ارتباط و انس با آن و تحقق مضامين آيات قرآني در رفتار فردي و اجتماعي اقشار جامعه است.

حجت‌الاسلام محمدي با تاكيد بر اين كه رويكردهاي اساسي اهداف منشور توسعه قرآني شامل، فرهنگ‌سازي قرآني، ‌نظام‌سازي و ساماندهي فعاليت‌هاي قرآني است، اظهار داشت: ساماندهي پروژه‌هاي بزرگي نظير آموزش ترجمه، حفظ، ‌معارف و مفاهيم و تفسير قرآن كريم در كشور، نشان‌دهنده رشد و بالندگي قرآني است.

وي در ادامه قرآنيان كشور را وارثان كتاب الهي دانست و توضيح داد: حيات حقيقي به دانش و حيات دانش، به نقد است. وجود اختلاف نيز در جامعه قرآني نشان دهنده رشد است كه البته بايد كنترل شده باشد. تاكنون سه مرحله ايجاد تحرك قرآني در دهه اول انقلاب، رونق قرآني و متعالي قرآني در چند سال اخير در ايران اتفاق افتاده است.

رييس مركز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور با اشاره به مهجوريت‌هاي قرآن كريم در جوامع، يادآور شد: بحث تخريب قرآن كريم از سوي جوامع غربي سال‌ها در حال انجام است و حتي شبهه‌هايي درباره وحياني بودن قرآن نيز ايجاد كرده‌اند كه اگر از سوي كشورهاي اسلامي حل و فصل و بررسي نشود،‌ ممكن است مشكلات زيادي را ايجاد كند.

حجت‌الاسلام محمدي بيشترين اصرار كلام خدا را در ايمان به خودش دانست و تصريح كرد: جامعه‌اي كه به قرآن كريم ايمان نداشته باشد، مقصد خوبي نخواهد داشت. بهترين اتفاق در توسعه فرهنگ قرآني، توليد مضامين قرآني است.

وي در پايان با اشاره به اين كه مديريت نظام قرآني كشور بايد بيشتر مورد توجه و هدايت قرار گيرد، اظهار داشت: اختلافات موجود نبايد زمينه‌ساز جدايي و تفرقه در جامعه شود چرا كه حتي مراجع بزرگ دين نيز در زمينه‌هاي مختلف با يكديگر اختلاف داشتند ولي منابع و آثاري كه رجوع مي‌كردند، يكسان بود.

در ادامه اين نشست، محمدرضا پورمعين، رييس شوراي مركزي جمعيت قرآني استان تهران، با اشاره به دغدغه‌هاي اخير مسوولان قرآني در كشور در اين حوزه، عنوان كرد: برگزاري اين نشست‌هاي تخصصي، فرصتي براي كاستن از نگراني‌ها و مشكلات است.

وي با اشاره به اين كه شركت‌ در اين همايش‌ها و نشست‌ها تاثيرات مثبتي بر ارتباط قرآنيان كشور دارد، اذعان داشت: هر قرآن‌ آموخته‌اي پس از تحصيل علم بايد مدتي معارف قرآني را به ديگران آموزش دهد و به پرورش اخلاقي آنها بپردازد تا منشا خيرات فراوان در جامعه شود.

پورمعين درباره فعاليت‌هاي اخير مركز جمعيت قرآني استان تهران اظهار داشت: تصويب 24 مصوبه و برگزاري 24 جلسه قرآني از فعاليت‌هاي اخير اين مركزند. همچنين 10 عنوان برنامه رسمي نيز در سال 88 تصويب شده كه يكي از اين‌ها برگزاري نشست‌هاي قرآني است.

همچنين مجيد زكي‌لو، دبير اجرايي اولين همايش هم‌انديشي فعاليت قرآني كشور، با اشاره به موازي‌كاري‌ها و چالش‌هاي موجود در وضعيت قرآني كشور، عنوان كرد: اهالي قرآني، ار پيشگامان نشر قرآن در كشور محسوب مي‌شوند و در جامعه‌اي كه در آن قرآن كريم تعليم داده مي‌شود، كمتر جرم و جنايت صورت مي‌گيرد. منشور توسعه فرهنگ قرآني حركت جديدي ا‌ست كه از سال‌هاي گذشته آغاز شده و اكنون نيز به تصويب رسيده است. 

محمد خواجوي، رييس سازمان دارالقرآن‌ كريم نيز با بيان اين كه «نقد و بررسي فعاليت‌هاي قرآني، عاملي براي توسعه فرهنگ قرآني است» اظهار داشت: نگاه نقادانه دعوت به «سبيل‌ رب» است كه ناقد بايد تنها با نگاه اين كه منقود را به راه راست هدايت كند، به نقد بپردازد.

وي با اشاره به اين كه «نقد قرآني بايد صحيح، مستند و بر اساس دين خدا باشد» خاطرنشان كرد: همچنين روكش و قالب نقد نيز بايد زيبا و بدون تشنج باشد.

نشست تخصصي «منشور توسعه فرهنگ قرآني كشور» عصر ديروز(سه شنبه)، 19 آبان ماه با حضور مشاور قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مجمع قرآنيان استان تهران در بوستان گفت‌وگو، مجتمع نمايشگاه‌هاي شهرداري تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط