چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
از اهدای کتاب در پارسیان تا اجرای نمایش‌نامه «خرس» چخوف در بندرلنگه

هرمزگان - اهدای کتاب در پارسیان، اجرای نمایش‌نامه «خرس» چخوف در بندرلنگه، انتشار فراخوان نخستین المپیاد ملی آموزش هنر در هرمزگان و دیدار با موسیقیدان پیشکسوت مینابی اخبار امروز حوزه کتاب و ادبیات در هرمزگان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، هرمزگان در روزهای بهاری میزبان رویدادهای مهم و پر تعداد حوزه فرهنگ و ادبیات است که در این گزارش به تعدادی از این برنامه‌ها پرداخته‌ایم.

اهدای کتاب به کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) پارسیان

علی اکبر ریاستی عضو فعال کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) شهرستان پارسیان در راستای طرح اهدای کتاب اهدای دانایی و به مناسبت روز مطبوعات تعداد ۱۰ جلد کتاب کودک به این کتابخانه اهدا کرد.

کتاب‌های مدیر مدرسه نوشته جلال آل احمد، قصه هایی برای ۹ ساله ها نوشته جمعی از نویسندگان، داستان‌های تلفنی نوشته جانی راوداری، در زندگی سخت نگیرید نوشته ریچارد کارلسون مترجم نوشین ری‌شهری، اعتقاد ما نوشته مکارم شیرازی، ۴۰ فکر سمی نوشته آرنولد لازاروس مترجم شمس الدین حسینی و الهام آرام نیا از جمله عناوین کتاب‌های اهدایی این کودک پارسیانی بود.

فراخوان نخستین المپیاد ملی آموزش هنر منتشر شد

جلسه هم اندیشی مدیران آموزشگاه های آزاد هنری در سالن رودکی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان برگزار شد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از حضور مدیران آموزشگاه‌های هنری در این جلسه بیان کرد: هدف ازبرگزاری این جلسه هم اندیشی با مدیران آموزشگاه‌های آزاد هنری است که با نظارت ما در حال فعالیت هستند تا بتوانیم مباحث و مشکلات را در این خصوص رفع کنیم.

انوشیروان پیشدار به فراخوان المپیاد ملی آموزش هنر اشاره کرد و عنوان نمود: این المپیاد در ایران برای کشف استعدادهای برتر و هدایت آنان به سمت حضور اجتماعی در قالب مسابقات گروهی و یا شرکت تیم های تخصصی هنرجویان مراکز آموزش هنر در سراسر کشور در رشته های مختلف هنری در سه سطح آموزشگاهی و استانی برگزار می شود.

وی با اشاره به موضوعات این دوره از المپیاد گفت: این فراخوان شامل موضوعاتی شامل هویت و سبک زندگی اسلامی – ایرانی، ایجاد انگیزه و امید آفرینی، ایجاد شور اجتماعی و تقویت مشارکت‌های عمومی، تحکیم بنیان خانواده و.... است.

این رویداد در ۳ سطح آموزشگاهی (آموزشگاه آزاد هنری و هنرستان ها) سطح استانی و سطح ملی برگزار می شود.

نمایش کمدی «خرس» در شهرستان بندرلنگه به روی صحنه رفت

نمایش «خرس» به نویسندگی آنتوان چخوف و به کارگردانی امین سالاری از ۱ الی ۷ اردیبهشت ماه در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای گوهر بندرلنگه به روی صحنه می‌رود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرلنگه گفت: این نمایش در واقع یک نمایشنامه با موضوعات اجتماعی است که کارگردان با خلاقیت و ظرافت خاصی که خدشه‌ای به ماهیت نمایشنامه وارد نشود با هنرنمایی بازیگران و استفاده از کلمات و گویش‌های محلی در دیالوگ های متن ترجمه شده فارسی نمایشنامه را برای تماشاگران جذاب تر کرده و شور و هیجان مضاعفی را به آنان القاع می‌کند.

رضا اوژند با بیان اینکه شهرستان بندرلنگه یکی از معدود شهرهای است که مردم آن علاقه وافری به کارهای فرهنگی و هنری دارند و استقبال مردمی و کمبود جا در سالن ۴۰۰ نفری فرهنگسرای گوهر برای هر سانس مشکلاتی را برای برگزار کنندگان به همراه دارد، افزود: می‌طلبد با برنامه‌ریزی و احداث سالن‌های نمایش و پلاتوها در بوستان‌ها و محلات پرجمعیت خلاء کمبود فضاهای فرهنگی را در شهرستان بندرلنگه برطرف کرد.

وی با بیان اینکه هنرمندان فعال و پیشکسوت نقش بسیار مهمی در تولید محتوی فرهنگی دارند لذا با حمایت از این قشر هنری جامعه و استفاده از ایده‌های ناب آن‌ها می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را با استفاده از ابزار هنر کاهش داد.

امین سالاری یکی از هنرمندان جوان، خلاق و باسابقه هنری بندرلنگه است که تحصیل کرده رشته تئاتر از دانشگاه سوره تهران است و در زمینه نویسندگی و پژوهشگر حوزه تئاتر، کارگردانی، مربی و مدرس تئاتر در دانشگاه هنر خلیج فارس و داور جشنوارهای تئاتر در استان است و نمایشنامه‌های زیادی از جمله «جا پای خالی»، «وزوز»، «سوزن و سوسک» و … همچنین حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی را درکارنامه خود دارد.

نمایش «خرس» با بازی بهنام پائیزه، خالد راهبر و شکیبا بامری با اجرای گروه موسیقی محمد دریاوردی، دانیال ساختمان پور هر شب ساعت ۲۰ در سالن فرهنگسرای گوهر بندرلنگه تا روز ۷ اردیبهشت‌ماه در حال اجرا است.

این نمایشنامه در سانس‌های صبح بصورت اختصاصی برای دانش آموزان مدارس نیز اجرا می‌شود.

دیدار با موسیقیدان پیشکسوت مینابی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب با همراه معاون فرهنگی شهرداری میناب و جمعی از هنرمندان با استاد قنبر راستگو موسیقیدان پیشکسوت جفتی (ساز محلی) دیدار و گفتگو کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب در این دیدار ضمن اشاره به تعریف هنر از اهمیت توجه به آن برای رسیدن به کمال گفت و نقش هنرمندان در جامعه را مهم دانست و رسالت هنرمند را ایجاد اثری دانست که باعث اثربخشی و تقرب به خداوند و همچنین موجب پیشرفت در سطح جامعه شود.

مصطفی کریمی در این دیدار با بیان اهمیت توجه به ذائقه موسیقایی مخاطبان از تولید آثار باکیفیت و تأثیر گذار گفت و افزود: قنبر راستگو از سرمایه‌های فرهنگی هنری استان هرمزگان و کشور است که آثا ارزشمندی در زمینه موسیقی دارد و با توجه به جایگاه وی در موسیقی می‌توان جریانات هنری تأثیرگذاری در زمینه اعتلای هر چه بهتر موسیقی فاخر کشور ایجاد کرد.

وی افزود: از اولویت های این اداره در شهرستان دیدار و تکریم اهالی فرهنگ و هنر به ویژه پیشکسوتان این عرصه وتقدیر از آن‌ها است.

به گزارش ایبنا، قنبر راستگو نوازنده ساز محلی (جفتی)، متولد سال ۱۳۲۴ شهرستان میناب است. او درسال ۱۴۰۱ به عنوان مدرس موسیقی محلی ازسوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در استان هرمزگان انتخاب شد.

از جمله آثار فاخر راستگو در حوزه موسیقی محلی می توان به قطعات: میناب گلستونه، شروه خوانی با جفتی، ای شمع تو مسوز که شب دارزه هنوز، کوکوکو، ساز لیوا، مکن سگده، هومبا و از کجا اتی اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها