دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
ساخت یادمان آرامگاه پدر شعر انقلاب آغاز شد

خراسان‌رضوی- پس از ۸ سال از درگذشت حمیدسبزواری ملقب به پدر شعر انقلاب ساخت یادمان آرامگاه وی در سبزوار آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، حسین آقاممتحنی، معروف به حمید سبزواری، شاعر معاصر، که پدر شعر انقلاب لقب گرفته است، ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در ۹۱ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران چشم از جهان فروبست و یکروز بعد یعنی ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ در بوستان جانبازان شهر سبزوار به خاک سپرده شد و اکنون یعنی دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ عملیات ساخت یادمان استاد حمید سبزواری آغاز شد.

این طرح پس از تایید و تصویب طرح در انجمن مفاخر ایران، توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری سبزوار در محل آرامگاه پدر شعر انقلاب آغاز شده و قرار است به صورت سازه فلزی و با نمای آجری سنتی اجرا شود.

سال گذشته تفاهم‌نامه ساخت یادمان استاد حمید سبزواری، پدر سرودهای انقلاب، بین شهرداری و شورای اسلامی شهر سبزوار با انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به امضا رسیده بود.

ساخت یادمان آرامگاه پدر شعر انقلاب آغاز شد

حمید سبزواری ۱۳۰۴ در سبزوار در حدود ۲۵۰ کیلومتری غرب مشهد، متولد شد پدرش «عبدالوهاب»، پیشه‌ور ساده‌ای بود که قریحه شعری داشت اما جدش، ملا محمدصادق ممتحنی، شاعری بود که «مجرم» تخلص می‌کردو سبزواری، قبل از مدرسه، قرآن را در خانه و نزد مادرش آموخته‌بود.

سال ۱۳۱۱ به مدرسه شیخ حسن داورزنی رفت و جامع المقدمات را نزد میرزا حبیب جوینی خوانده‌بود. وی نزد پدرش اصول شاعری را آموخت و از ۱۴ سالگی به سرودن شعر پرداخت و اشعارش را در دفتر شعری با نام فریادنامه می‌نوشت.

وی در دوره نوجوانی در سبزوار زندگی می‌کرد. در سبزوار کتابفروشی ای به نام خسروی شعرهای حمید را چاپ کرد و فروخت. نوجوانی و جوانی سبزواری در دوران حکومت رضاشاه پهلوی گذشت و تحولات این دوره بر روحیه وی تأثیر گذاشتند. در آن سنین از روی کنجکاوی به احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف سر می‌زد تا با آرا و نظرات آن‌ها آشنا شودو سبزواری ابتدا به شغل معلمی مشغول بود. او توانسته بود در سال ۱۳۳۱ در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، با کسب رتبه سوم، جذب شود

سبزواری در ۱۳۳۱ ازدواج کرد و یک سال بعد از ازدواج، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برای حمید گرفتاری‌هایی به وجود آورد و او تحت تعقیب قرار گرفت، مدتی متواری و مخفی شد و در نهایت از وزارت آموزش و پرورش اخراج شد. اشتغال در شرکت سنگ معدن و بانک بازرگانی در کارنامه کاری وی ثبت شده است. وی سال ۱۳۵۷ به تهران رفت و عضو انجمن ادبی شد.

ساخت یادمان آرامگاه پدر شعر انقلاب آغاز شد

پس از انقلاب اسلامی ایران، مهم‌ترین فعالیت سبزواری، شاعری بود. شعر او را شناسنامه زمانمند انقلاب نامیده‌اند. زیرا کمتر حادثه یا رویدادی بعد از انقلاب روی داده‌است که انعکاس آن در شعر او نیامده باشد.

سبزواری پس از انقلاب با استعفا دادن از بانک، تمام توان خود را صرف فعالیت‌های فرهنگی هنری کرد عضو شورای شعر صداوسیما هم شد.

سبک شعری سبزواری، حماسی، عرفانی اعم از قصیده، غزل، دوبیتی، رباعی و شعر نو بود و وی خالق اشعار بسیاری است که برخی از آنها شهرت زیادی داشته‌اند. شعر آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو، این پیروزی خجسته باد و این بانگ آزادی است کز خاوران خیزد و خمینی ای امام از مشهورترین اشعار اوست.

سرود درد، سرود سپیده، سرودی دیگر، یاد یاران، تو عاشقانه سفر کن، گزیده ادبیات معاصر، بانگ جرس، به ننگ آمده دشمن از جمله آثار مکتوب به جا مانده از مرحوم حمید سبزواری است.

همچنین چند مستند تصویری با نام های آقای حمید، شاعر سپیده، سرود سرو، تنفس صبح از وی تاکنون ساخته شده است.

ساخت یادمان آرامگاه پدر شعر انقلاب آغاز شد

۲۳ خرداد ۱۳۹۵ در پی درگذشت شاعر نامدار و هنرمند ثابت‌قدم حمید سبزواری، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیتی آوردند: با دریغ و تأسف خبر درگذشت شاعر نامدار معاصر جناب آقای ممتحنی معروف به حمید سبزواری را دریافت کردم. این نام ماندگار و پر افتخار، یادآور تلاش ارزنده هنرمندی سخت‌کوش و شجاع در پشتیبانی از انقلاب در عرصه‌ی شعر و ادب است. حمید سبزواری، صریح و ثابت‌قدم و موقع‌شناس، هنر والا و فاخر خود را به خدمت گرفت تا انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را از جنبه‌ی اثرگذار شعر روان و جذّاب، تغذیه و تأمین کند. سرودها و منظومه‌های بلند و غزلها و قصیده‌های خوش‌ساخت و پر مضمون او، ثروت ادبیِ درخوری را تقدیم انقلاب کرد. با انقلاب زیست و برای اسلام و انقلاب سرود و وفادارانه در کنار انقلاب ماند. رحمت و رضوان خدا نصیب او باد. مصیبت درگذشت او را به خاندان گرامی و همه‌ی دوستداران بویژه همشهریان قدردان سبزواریش تسلیت عرض میکنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها