پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
ریشه در خاک و سر در افلاک

درخت کهنسال و سربرافراشتۀ ایران با سایه فراخنای ایمان و اعتقاد و استقامتش قرن‌هاست بر فراز و پهنه جغرافیای این سرزمین ریشه دوانده و هر لحظه ریشه‌دارتر و استوارتر می‌شود.

سرویس مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - جواد کامور بخشایش: پایداری ملت ایران هم که در سایه همین درخت رشد یافته و از بر و ثمر آن میوه چیده و بزرگ شده‌اند به پیشینه و درازنای همین درخت کهنسال است.

پیشینه اساطیری و تاریخی این سرزمین پهناور همواره سرشار از ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز و شرافتمندانه زیستن بوده است. ملتِ این سرزمین در هر دوره‌ای به شیوه‌های گوناگون با متجاوزان جنگیده و عزتمندانه ایستادگی و مقاومت کرده‌اند و تا پای جان برای آرمان و وطن‌شان پیش رفته‌اند.گذری بر مزار شهیدان هر شهر و دیاری این سخن را تأیید می‌نماید.

چنین ملتی که شهادت دارد به یقین اسارت و سرافکندن در برابر هیچ ظالم و متجاوز را برنمی‌تابد و با هر دشمن خبیثی تا پای جان می‌جنگد و خون پای آرمان می‌ریزد. همین ملت امروز به پشتوانه همین فراز و فرود تاریخی، در مرحله نوینی از زیست شرافتمندانه‌اش و در یک پیچ تاریخی جدید و در رویارویی با صیهون و صهیونیست خبیث غیرت و شرافت خود را برای جهانیان به معرض نمایش می‌گذارد و بار دیگر در دفاع از تجاوز انسانی‌ترین وجه دفاع را به دنیا می‌نمایاند.

این درخت ریشه‌دار اما سایه‌ای گسترده‌تر هم برای تمام مظلومان و ستمدیدگان جهان دارد. همان‌هایی که ظالمان و حاکمان ستمگر آنان را از هرگونه حق حیات و زیست انسانی‌شان محروم می‌کنند و با چکمۀ ظلم و تجاوز، پا در گلویشان می‌گذارند و حق حیات را از آنان می‌گیرند. غزه در این چند ماه شاهد جنایت‌های بی‌شمار آدم‌های خبیث علیه انسان‌های مظلوم و کودکان بی‌گناه بوده است.

آن شب که ایران اسلامی با اقتدار تمام و با رعایت تمام موازین بین‌المللی در برابر تجاوز رژیم غاصب خبیث، به دفاع قامت بست، شاید شادترین لحظه‌ها برای کودکان بی‌گناه و زندۀ فلسطین عزیز و پرافتخارترین لحظه‌ها برای ارواح کودکان شهید آن سرزمین بوده است که در دنیای آرام و بی‌رنج همچنان منتظر انتقام خون‌های ریخته شدۀ بی‌گناه خویشند.

به راستی، بشر و بشریت تا چه حد می‌تواند از وجه انسانی خویش عدول کند و رو به پستی برود. چگونه می‌توان خانواده بی‌گناه و مظلومی را که اعضای آن با هزاران امید و آرزو سر بر بالین گذاشته و در آرامش شب به خواب رفته‌اند با بمبی خانمان‌سوز ویران کرد؟ چگونه می‌توان رحم و مروت را کنار گذاشت و وجدان انسانی را له کرد و با قساوت تمام به وحشیانه‌ترین شکل ممکن زنان و کودکان را با هزاران بمب و موشک زیر آوار سپرد.

به راستی که انسانیت در کدام بخش از تاریخ جا مانده و همراه انسان پیش نیامده است؟

جمهوری اسلامی در تمام مقاطع تاریخ بر فراز و فرود خود همواره عزت و اقتدار را سرلوحه برنامه‌های خود و دفاع از آرمان‌ها و باورها و تمامیت ارضی خویش و حمایت از مظلوم در سرتاسر گیتی را در رأس برنامه‌ها و مرام و منش خود قرار داده هرگونه تجاوز را با دفاع انسانی پاسخ خواهد داد. پاسخ قاطع شب یکشنبه هم در راستای همین سیاست بوده است. پاسخی که تصویر روشنی از اقتدار ایران و ایرانی و حقارت رزیم خبیت صهیونیستی را به نمایش گذاشت.

امروز با عبور از پیچ تاریخی جدید، می‌توان چنین تحلیل کرد که مردان مردی چون شهید طهرانی مقدم و شهید سلیمانی در امتحان خود در میدان عمل سربلند بیرون آمدند. اکنون نوبت کسانی است که قلم به دست دارند و باید این اقدامات رخ داده در میدان عمل را در تاریخ ثبت کنند.

باید دید و شنید و خواند که نویسنده متعهد چگونه از این عرصه امتحان خویش بیرون خواهد آمد.

دفاع انسانی جمهوری اسلامی در برابر تجاوز دشمن خبیث هزاران وجه و ویژگی دارد که قلم متعهد آن را برای امروز و فردای تاریخ ثبت خواهد کرد. ما داریم به عرصه های جدیدی از ادبیات پایداری پای می گذاریم.
این موفقیت در اقدام عملی در میدان را به سربازان اسلام و میهن و این موقعیت تازه در عرصۀ ادبیات پایداری را به نویسندگان و شاعران و دغدغه‌مندان این ادبیات تبریک می‌گویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها