دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸
ترویج کتابخوانی در دل روستا/ «بخوان و بنویس» بچه‌ها را به کتابخانه کشاند

خراسان‌رضوی - طرح «بخوان و بنویس»، دانش‌آموزان روستای «ابویسان» را بعد از مدرسه به کتابخانه روستا می‌کشاند که به دنبال آن خوانش کتاب و آموزش مهارت‌های مختلفی را برای آنان در پی دارد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتابخانه روستای «ابویسان» در یکی از غربی‌ترین نقاط شرقی‌ترین استان کشور با طرح‌های مختلف به دنبال ترویج کتاب و کتابخوانی در سبک زندگی به ویژه کودکان و دانش‌آموزان است. یکی از این طرح‌ها «بخوان و بنویس» است که با تدبیر و ابتکار مسئول کتابخانه شهدای ابویسان شکل گرفته و امسال برای دومین سال پیایی آغاز شده است.

طرح «بخوان و بنویس» از روز شنبه ۲۵ فروردین و پس از تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان با حضور دانش‌آموزان دبستانی روستای «ابویسان» بخش هلالی شهرستان جغتای استان خراسان‌رضوی به عنوان یک طرح ترویجی حوزه کتابخوانی آغاز شد.

افزایش دایره لغات، افزایش مهارت‌های کتابخوانی مانند روانخوانی، درست‌خوانی و لحن‌خوانی، مطالعه منظم و تقویت املا از جمله اهداف این طرح است.

ترویج کتابخوانی در دل روستا/ «بخوان و بنویس» بچه‌ها را به کتابخانه کشاند

دانش آموزان، روزانه پس از مدرسه و با حضور در کتابخانه روستا و مطالعه کتاب مناسب سن خود ۳تا۵ کلمه سخت را همراه نام کتاب بر روی تخت کتابخانه می‌نویسند تا در معرض دید دیگران هم باشد. به این شیوه هم دایره لغات و هم املای دانش آموزان تقویت می‌شود.

با هدف تنوع و افزایش انگیزه حضور دانش‌آموزان این طرح به اشکال مختلفی اجرا می‌شود به این صورت که گاهی کتاب مطالعه شده از کودک سوال می‌شود که بخشی از آن خوانش شود و یا در چند خط آن کتاب را توضیح دهد.

به گفته خانم ابویسانی مسئول کتابخانه عمومی شهدای ابویسان این طرح سال گذشته نیز اجرا و امسال به درخواست مادران و با پیگیری دانش‌آموزان مجدد از روز شنبه ۲۵ فروردین ماه آغاز شد.

ترویج کتابخوانی در دل روستا/ «بخوان و بنویس» بچه‌ها را به کتابخانه کشاند

وی گفت: ما برآنیم با کمک والدین، دانش آموزان را همراهی کنیم اندوخته‌هایشان را حفظ کنند تا به دست فراموشی نرود.

مسئول کتابخانه عمومی شهدای ابویسان خاطرنشان کرد: منتظر حضور کودکان علاقه‌مند بصورت روزانه در طرح «بخوان و بنویس» هستیم.

به گزارش ایبنا روستای «ابویسان» با حدود ۲۰۰ خانوار و ۷۰۰ نفر جمعیت از روستاهای بخش هلالی در شهرستان جغتای است. شهرستان جغتای در غربی‌ترین نقطه استان خراسان رضوی واقع و دارای حدود ۵۰ روستا است. کتابخانه عمومی شهدای ابویسان که از سال ۱۳۵۷ آغاز بکار کرده است، در سال ۱۳۹۳ در اولین دوره جشنواره روستاهای دوستدار جز ۱۰ روستای برگزیده کشور شد و در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در دو سال متوالی در جام باشگاه‌های کتابخوانی کشور مقام اول کشور را کسب کرده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نسیم IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    خداقوت
  • مینا رسولی IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    احسنت به این کتابخوانان پرتلاش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها