شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
نگاهی به عطار در «ژرفا»

برنامه پیش روی «ژرفا» از شبکه رادیویی ایران به معرفی آثار و سبک شعری عطار نیشابوری اختصاص خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شیخ فریدالدین محمد بن ابراهیم نیشابوری مشهور به عطار، شاعر و عارف نام‌آور ایرانی در قرن ششم و آغاز قرن هفتم هجری است.

بنا بر آنچه که تاریخ‌نویسان گفته‌اند بعضی از آنها سال ولادت او را ۵۱۳ و بعضی سال ولادتش را ۵۳۷ هجری قمری می‌دانند، او در قریه کدکن یا شادیاخ که در آن زمان از توابع شهر نیشابور بوده به دنیا آمد. از دوران کودکی او اطلاعی در دست نیست جز اینکه پدرش در شهر شادیاخ به شغل عطاری که همان دارو فروشی بود مشغول بوده و بعد از وفات پدر، فریدالدین کار پدر را ادامه می‌دهد و به شغل عطاری مشغول می‌شود.او در این هنگام نیز طبابت می‌کرده است تا زمانی که آن انقلاب روحی در وی به وجود آمد.

عطار یکی از شاعران بزرگ است که کلام ساده و گیرنده او با عشق و شوقی سوزان همراه است. زبان نرم و گفتار دل انگیزش که از دلی سوخته و عاشق و شیدا برمی‏‌آید، حقایق عرفانی را به نحوی خاص در دل‏‌ها جایگزین می‏‌کند.

غیر از دیوان مفصّل عطار، مثنوی‏‌های متعدد او مانند اسرارنامه، الهی‌‏نامه، مصیبت‏‌نامه، خسرونامه و لسان‏‌الغیب مشهورند. معروفترین مثنوی‏‌های عطار، منطق‏‌الطیر نام دارد و کتاب تذکرة الاولیاء در بیان مقامات عرفا نیز از آثار مشهور منثور اوست.

برنامه ژرفا، امروز شنبه ۲۵ فروردین ساعت ۱۵ با تهیه‌کنندگی وحید بیات و اجرای شهاب شهرزاد از رادیو ایران پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
    و چشمت را به نقّاشی سپارند قلم در دست حیرت را شناسی . _____-------- به عطار .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها