جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
از یادداشت‌های نوروزی تا ناصرخسرو دانشورزی در دوران خردگرایی ایران

روزهای آغاز بهار توامان بود با بهار قرآن، ضمن یادداشت‌های نوروزی اهالی تاریخ و سیاست، شاهد برپایی نمایشگاه قرآن در 30 استان کشور به طور همزمان بودیم. در این گزارش مروری بر خبرهای مهم روزهای آغازین بهار داریم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): در آغاز سال ۱۴۰۳ هستیم و سرویس تاریخ و سیاست در روزهای نوروزی و بهاری با پیشنهادهای مطالعه و یادداشت‌های نوروزی کارشناسان این حوزه به پیشواز بهار رفت. در این روزهای آغازین بهاری که با ماه مبارک رمضان توامان بود، یادداشت‌هایی همچون علمی‌ترین نکته‌ها در مورد نوروز از ابوریحان، نگاهی اندیشه‌ورزانه به نوروز امروز، اهمیت استراتژیک روز قدس بر روند مبارزه در فلسطین، برگزاری همزمان نمایشگاه قرآن در ۳۰ استان کشور بودیم. در این گزارش مروری داریم بر خبرهای روزهای آغازین بهار ۱۴۰۳.

ابوریحان علمی‌ترین نکته‌ها درباره نوروز را در التفهیم بیان کرده است

رضا شعبانی، استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی و چهره ماندگار رشته تاریخ در سال ۱۳۸۹ با اشاره به جشن نوروز گفت: ایرانی‌ها در طول تاریخ به شادی اهمیت زیادی می‌دادند. اما اینکه نوروز از گذشته در چه منابعی بیان شده است باید بگویم؛ اثر ابوریحان بیرونی «التَّفهیم لِاوائلِ صناعه التَّنجیم» بزرگترین، مهم‌ترین و قدیمی‌ترین منبعی است که دیرینه‌ترین آدم تاریخ و اسلام در ۱۴۰۰ سال اخیر در آن به نوروز پرداخته است. ابوریحان در نزد تمام اهل تحقیق بزرگترین و برجسته‌ترین مردی است که عالم تاریخ اسلام و ایران است.

«گاهشماری و جشن‌های ایران باستان» پژوهشی ارزشمند از نوروز باستانی است

امیرتیمور رفیعی، تاریخ‌شناس، پژوهشگر و مولف کتاب «‌تاریخ سیاسی اجتماعی تیموریان» به عنوان پیشنهاد برای مطالعه در تعطیلات نوروزی گفت: کتاب «گاه‌شماری و جشن‌های ایران باستان» اثر هاشم رضی کتابی پژوهشی و ارزشمند است که از تمام جشن‌های ایران باستان، خصوصاً نوروز باستانی اطلاعات خوبی به خواننده می‌دهد.

نگاهی اندیشه‌ورزانه به نوروزِ امروز

کتاب، نوروز را مستند و معنادار می‌کند، ما را دائماً با چند هزار سال پیش پیوند می‌زند. نوروز کتاب هدیه بدهیم. با کتاب هدیه دادن هم نوروز را هدیه می‌دهیم و هم کتاب را به‌عنوان رسانه نوروزی ارج می‌نهیم.

نوروز منظومه هویتی و معنایی ایران است

عیسی عبدی، پژوهشگر تاریخ در یادداشتی نوروزی نوشت: نمادهای ریشه‌داری چون نوروز در کنار سایر نمادهای ملی و شیعی، منظومه هویتی و معنایی ایران معاصر را شکل می‌دهند و آن را کامل می‌کنند.

ناصرخسرو؛ دانشورزی در دوران خردگرایی تاریخ ایران

ناصرخسرو در دوره طلایی تمدن اسلامی یا رنسانس اسلامی یعنی قرن چهارم و پنجم زندگی می‌کرد و عمر پربارش صرف سفر و اندیشیدن و نوشتن و مبارزه سیاسی بی امان بر علیه سلجوقیان شد. این دوران خردگرایی در تاریخ ایران است و دستاوردهای بزرگی داشته است.

جمهوری اسلامی در مسیر شکل‌گیری از چه موانع و تنگناهایی گذشت؟

رای‌گیری سرنوشت‌سازی که در نخستین روزهای سال ۱۳۵۸ برای تعیین نظامی سیاسی کشور برگزار شد، فصلی از تاریخ معاصر ایران است. فصلی پرحادثه که بحث و اظهارنظر درباره‌اش بسیار است و برخی مولفان کوشیده‌اند اندکی از آنچه را که گفتی است در کتاب‌های‌شان بگویند و روایت کنند.

نمایشگاه قرآن در ۳۰ استان به شکل همزمان برگزار شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۳ نمایشگاه قرآن در ۳۰ استان به شکل هم‌زمان برگزارشد، گفت: رئیس جمهور انقلابی در صحن سازمان ملل، قرآن کریم را به دست گرفت و جهان غرب را با استناد به قرآن استیضاح کرد.

متأسفانه با عمق جنایتی که در فلسطین اتفاق می‌افتد بیگانه‌ایم

مجید صفاتاج، مولف دانشنامه فلسطین گفت: مهمترین انگیزه من، وجود تاریخ‌نگاری‌های جعلی غربی‌ها در مورد کشورهای اسلامی بود؛ متاسفانه تحت تاثیر جریان‌های مسلط در حوزه تاریخ‌نگاری قرار داریم. لذا تصمیم گرفتم برای اینکه تاریخ درست و واقعی کشورهای اسلامی را تبیین کنم به تاریخ‌نگاری بپردازم.

اهمیت استراتژیک روز قدس بر روند مبارزه در فلسطین

انقلاب اسلامی موضوع فلسطین را از مسئله‌ای عربی صرف خارج کرده و به عنوان مسئله‌ای اسلامی و در رأس مسائل جهان اسلام قرار داد. اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس» نمود توجه به مسئله فلسطین است.

مهرداد بهار به شایستگی از نوروز سخن می‌گوید

مهدی کیوانی می‌گوید: مهم‌ترین منابعی که در مورد نوروز سخن گفته است؛ کتابی به نام «جستاری در فرهنگ ایران» اثر مهرداد بهار است و مهرداد بهار، فرزند مرحوم ملک‌الشعراء بهار شایستگی این را دارد که در خصوص نوروز بنویسد.

«مفاتیح الجنان» دارای بیشترین محبوبیت در میان مردم است

غلامعلی حدادعادل گفت: «مفاتیح الجنان» از جمله کتاب‌هایی است که در اختیار همه مردم ایران است. این کتاب برای داشتن یک زندگی مومنانه مفید و ضروری است و مردم با مفاتیح الجنان اُنس و الفت بسیاری دارند.

اثر تازه‌ای از هدایت‌الله بهبودی به سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران می‌آید

کتاب «رضاخان تا رضاشاه؛ از بخت جمهوری‌خواهی تا تخت شاهنشاهی» تالیف هدایت‌الله بهبودی از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها