شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
منبع جامع درک عمومی هنر برای داوطلبان کنکور

کتاب «مجموعه پرسش‌های تاریخ هنر ایران» نوشتهٔ احمد رستمعلی به همت انتشارات کارنامه کتاب در نوبت اول ۱۴۰۲ در هزار نسخه و ۲۸۵ صفحه به قیمت ۲۳۹ هزار تومان منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «مجموعه پرسش‌های تاریخ هنر ایران» نوشتهٔ احمد رستمعلی به همت انتشارات کارنامه کتاب در نوبت اول ۱۴۰۲ در هزار نسخه و ۲۸۵ صفحه به قیمت ۲۳۹ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب «مجموعه پرسش‌های تاریخ هنر ایران» با موضوع سؤالات و پاسخ‌های منابع درسی در سطح کنکور برای هنرجویان گردآوری شده است. این کتاب علاوه بر اطلاعاتی که در سطح کنکور در اختیار هنرجویان قرار می‌دهد می‌تواند به‌عنوان منبع کامل و جامع درک عمومی هنر و تاریخ هنر ایران باشد و به‌عنوان کتاب تست در اختیار هنرجویان قرار گیرد.

احمد رستمعلی به‌عنوان پدیدآورنده این کتاب در بخش مقدمه گفته است: «رویکرد اصلی در این کتاب این گونه است که بخش عمدهٔ سؤال‌های قبلی با نمونه‌های جدید جایگزین شوند و در این بین برخی پرسش‌های گذشته که هنوز دارای اهمیت و اعتبارند حفظ گردند. پرسش‌های چهارگزینه‌ای در این کتاب به‌گونه‌ای آمده‌اند که طیفی از سؤال‌های آسان تا دشوار را در بر می‌گیرند و علاوه بر نکته‌ای که منحصراً در خود سؤال مطرح می‌شود. در پاسخ‌نامهٔ تشریحی نیز مجموعه‌ای از نکات پیرامون آن پرسش گردآمده که از اهمیت بالایی برخوردارند؛ در واقع هر سؤال بهانه‌ای برای انتقال نکاتی بیشتر در قالب پاسخ‌نامهٔ تشریحی بوده است.»

به نظر می‌رسد بخش اصلی کتاب «مجموعه پرسش‌های تاریخ هنر ایران» یعنی فصل یکم تا ششم به سیر هنر در ایران هم‌زمان با دوره‌های پیش از تاریخ، پس از اسلام و معاصر می‌پردازد که در آن به روال اکثر کتاب‌های تاریخ هنر، مباحث معماری، مجسمه‌سازی، نقاشی و نگارگری در مرکز توجه قرار گرفته است.

در فصل هشتم این کتاب به مباحث خوشنویسی، صنایع‌دستی و پوشاک نیز اشاره شده است. کتاب «مجموعه پرسش‌های تاریخ هنر ایران» در هشت فصل با عناوینی چون: هنر ایران پیش از تاریخ، هنر در ایران باستان، معماری اسلامی ایرانی از ابتدا تا عهد صفوی، معماری اسلامی ایران از صفوی تا عصر معاصر، نگارگری ایران پس از اسلام تا عهد صفوی، نگارگری و نقاشی از عهد صفوی تا هنر معاصر در ایران، هنر و معماری در جهان اسلام و خوشنویسی؛ صنایع‌دستی و پوشاک اشاره شده است.

نویسنده در مقدمه تأکید می‌کند که پرسش‌های مطرح شده در این کتاب بعضاً فراتر از محدودهٔ منابع کنکور کارشناسی است و داوطلبان باید در نظر داشته باشند اولویت یادگیری با سؤال‌هایی است که با مطالب کتاب‌های آموزش‌وپرورش در دورهٔ متوسطهٔ هنر معرفی شده و از طرف سازمان سنجش انطباق دارد.

نکتهٔ قابل‌تأمل این کتاب این است که داوطلبان با تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری هم می‌توانند از این کتاب بهره ببرند چرا که منابع درسی و جامع این داوطلبان در این دو سطح هم مدنظر قرار گرفته شده است.

اما مطالعهٔ این کتاب مستلزم پیش مطالعه از طریق منابع درسی است و صرف مواجههٔ مستقیم، سطح یادگیری و به‌خاطر سپردن داده‌ها را کاهش می‌دهد.

احمد رستمعلی نویسندهٔ این کتاب به داوطلبان تحصیلات کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری توصیه می‌کند: «بهترین روش استفاده از پرسش‌ها به این صورت است که حداقل یک هفته بعد از مطالعهٔ یک مبحث به فصل مربوطه رجوع کنید و برای پاسخ‌دادن از یک نمونه پاسخ برگ بهره ببرید تا اینکه مجبور به علامت‌گذاری در خود کتاب نباشید.»

کتاب «مجموعه پرسش‌های تاریخ هنر ایران» برای هنرجویان و هنروران همچنین دانشجویان سطح کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مربوطه مناسب و قابل‌استفاده می‌باشد.

کتاب «مجموعه پرسش‌های تاریخ هنر ایران» به نگارش احمد رستمعلی به همت انتشارات کارنامه کتاب در نوبت اول ۱۴۰۲ در هزار نسخه و ۲۸۵ صفحه به قیمت ۲۳۹ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها