شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
‌دومین دوره جشنواره فرهنگی و هنری سنتی ترک زبانان در زنجان برگزار می‌شود

زنجان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌های فرهنگی تاثیر بسزایی در ترویج فرهنگ بومی استان دارد، گفت: دومین دوره جشنواره فرهنگی و هنری سنتی ترک زبانان در زنجان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، اصغر علی اکبری افزود: نخستین دوره جشنواره آیینی سنتی ترک زبانان سال گذشته به شکل مطلوبی برگزار شد.

وی بر لزوم حفظ و احیای آیین های سنتی و بومی تاکید کرد و گفت: امیدواریم دور دوم جشنواره آیینی سنتی ترک زبانان به میزبانی زنجان هر چه بهتر برگزار شود.

علی اکبری اظهار کرد: طرح برگزاری نخستین جشنواره آیینی سنتی ترک زبانان کشور در سال ۱۳۹۸ در استان ارائه و پس از بررسی های کارشناسی به اداره کل هنرهای نمایشی ارسال و منجر به صدور مجوز شد که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا اجرای آن به تعویق افتاد و سرانجام در سال ۱۴۰۲ اجرا شد.

نخستین جشنواره ملی آیینی و سنتی ترک زبانان سال گذشته با حضور هنرمندانی از استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، همدان، قم و قزوین به مدت سه روز در زنجان برگزار شد.

این جشنواره دارای ۲ بخش اصلی شامل هنرهای بومی، آیینی و سنتی بر اساس قصه ها و حکایت های ترکی، بازی های کهن بومی محلی و آیین های ترکی و نیز بخش جنبی شامل قصه های عاشیقی و اساطیری، نقالی و پرده خوانی با موضوعات حماسی و تخته حوضی بود.

۶۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره در زنجان ارسال شده بود که از این تعداد ۹ اثر در بخش نمایش و ۱۱ اثر در بخش عاشیقی به مرحله نهایی راه یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط