یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
قصه قرآنی برای کودکان امروز باید شیرین‌تر و به‌روزتر بازنویسی شود

مجید ملامحمدی، نویسنده کودک و نوجوان گفت: هرچقدر رو به آینده می‌رویم، بچه‌ها به‌روز می‌شوند و دسترسی به اطلاعات و کتاب برای آن‌ها بیشتر می‌شود؛ پس باید کارهایی بنویسیم که هم از نظر نثر و داستان جذاب باشند و هم از لحاظ تکنیک به‌روز. البته ذوق و قلم نویسندگان متفاوت است؛ ولی هر چقدر داستان‌ها شیرین‌تر و به‌روزتر باشند، در ذهن بچه‌ها ماندگارترند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجید ملامحمدی در خانواده‌ای روحانی در قم به دنیا آمد. پدر او، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدی‌اشتهاردی، از پژوهشگران و مؤلفان پرآوازه حوزه علمیه قم بود و همان او بود که علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی را در پسرش ایجاد کرد؛ علاقه‌ای که بعدها ملامحمدی را به سمت عضویت و فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سوق داد و سرآغازی برای مسیر پربار نویسندگی او شد. مجید ملامحمدی در ۱۸ سالگی وارد حوزه علمیه قم شد و پس از اتمام تحصیلات در حوزه، به طور جدی به ادبیات و داستان‌نویسی و فعالیت در مطبوعات کودکان روی آورد. حوزه فعالیت ملامحمدی علاوه بر کودک و نوجوان، ادبیات دینی نیز هست.

در این شماره از پرونده «نوروز با قصه‌های قرآن» با ملامحمدی درباره نحوه بیان قصه‌های قرآنی برای بچه‌های امروزی صحبت کرده‌ایم که در ادامه این مطلب را می‌خوانید:

- آیا به خاطر دارید اولین‌باری که با کتاب قرآن کریم آشنا شدید چه وقتی بود و به چه صورتی؟

من در یک خانواده مذهبی بزرگ شدم؛ پدرم روحانی بود و به نوشتن آثار دینی و قرآنی می‌پرداخت و من در کودکی به مطالعه این سبک کتاب‌ها می‌پرداختم. در همان دوران کودکی اولین‌بار قرآن را توسط مادرم یاد گرفتم؛ ولی به طور جدی قرآن خواندن را از تابستان‌هایی شروع کردم که به منزل پدربزرگم در اشتهارد می‌رفتیم. در آنجا مسجد کوچکی در محله قاضیان وجود داشت که هر روز دو آقا به ما بچه‌ها، قرآن آموزش می‌دادند و سال‌هایی که تابستان با ماه رمضان تداخل داشت در کنار آموزش قرآن، حکایت و مسائل اخلاقی را هم مطرح می‌کردند. همه این‌ها سبب شد وقتی به دبیرستان رفتم تسلط کافی بر روخوانی قرآن داشته باشم.

- قرآن کریم پر از قصه است و با قاطعیت می‌توان گفت که خداوند، بزرگ‌ترین قصه‌گوی جهان است. شما چه نظری درباره قصه‌های قرآنی دارید؟

بهترین و زیباترین قصه‌ها در قرآن وجود دارد. بیشتر آیه‌های آن سرشار از نکات و داستان‌هایی است که خداوند برای بندگان خود قرار داده تا از طریق آن از سرگذشت پیشینیان به‌ویژه پیامبران عبرت بگیرند.

- آیا در کودکی یا نوجوانی قصه‌های قرآنی خوانده یا شنیده‌اید که برای شما ماندگار بوده است؟ چه احساس و فکری درباره آن قصه‌ها داشتید؟ علت ماندگاری‌شان چه بود؟

زمانی‌که اول راهنمایی بودم، قصه حضرتب ابراهیم (ع) در آتش را شنیدم که بسیار برایم جذاب بود. از این داستان خاطره‌ای دارم و آن هم این بود: قرار بود انشا بنویسم اما فراموش کرده بودم. معلم انشا به من گفت بعد از فلانی نوبت تو است که انشایت را بخوانی. ماجرای حضرت ابراهیم در آتش را از جای دیگری شنیده بودم و برایم جذاب بود. همان‌جا خیلی سریع نوشتم و بعد که نوبت من شد رفتم پای تخته و شروع به خواندن کردم. معلم خوشش آمد و نمره خوبی هم گرفتم.

قصه‌های قرآن خیلی جذاب هستند و برای هر نسل و سنی ماجراهای شیرینی دارند. کتاب ۱۴ جلدی «قصه‌های قرآن» را که نگارش کردم، هم پندآموز است و هم اتفاقات و ماجراهای داستانی آن جذاب است و داستان‌هایش تعلیق دارند. کتاب دیگرم مجموعه «حیوانات در قرآن» است که انتشارات دارالحدیث منتشر کرده است و به نقش حیوانات در داستان‌های قرآنی می‌پردازد؛ فیل‌ها در اصحاب فیل، گاو زرد در زمان حضرت موسی، هدهد در داستان حضرت سلیمان و اصحاب اخدود از مثال‌های آن هستند. پس از تألیف این کتاب، بازخورد آن در بین بچه‌ها با هر طیف و سنی نشان‌دهنده جذاب بودن این کتاب بود. در قصه‌های قرآنی چیزی که نمود پررنگی دارد، پیام نهفته شده در آن است و همچنین قرآن برای مردم جنبه هدایت‌گری دارد؛ چون پیام آن از طرف خداوند است و خدا آن داستان‌ها را مثال زده است که پیام خود را به بنده خویش برساند.

- به نظر شما قصه سرنوشت پیامبران و مردمی را که در قرآن روایت شده است چطور باید به کودکان و نوجوانان امروز انتقال دهیم؟ آیا باید فرم را عوض کرد یا محتوا را امروزی‌تر کرد؟

هرچقدر رو به آینده می‌رویم، بچه‌ها به‌روز می‌شوند و دسترسی به اطلاعات و کتاب برای آن‌ها بیشتر می‌شود؛ باید کارهایی بنویسیم که هم از نظر نثر و داستان جذاب باشند و هم از لحاظ تکنیک به‌روز باشند. البته ذوق و قلم نویسندگان متفاوت است؛ ولی هر چقدر داستان‌ها شیرین‌تر و به‌روزتر باشد، در ذهن بچه‌ها ماندگارتر است.

- از میان آثار تألیفی امروز کشورمان، چه اثر داستانی‌قرآنی‌ای را برای مطالعه کودکان یا نوجوانان در «نوروز با قرآن» پیشنهاد می‌کنید؟

کتاب «حیوانات در قرآن» از انتشارات دارالحدیث و مجموعه کتاب‌های «آسمان چه می‌گوید؟» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. همچنین جلد «خاندان پاک» از مجموعه «آسمان چه می‌گوید؟» را که خودم نوشتم پیشنهاد می‌دهم؛ البته جلدهای دیگر را نویسندگانی مانند سعید روح‌افزا، محمود پوروهاب، محمود حکیمی و… نوشته‌اند و در نگارش این مجموعه همکاری داشتند که آن‌ها را هم پیشنهاد می‌کنم.

علاوه‌بر این به بچه‌ها توصیه می‌کنم کتاب‌های انتشاراتی را که در حوزه کتاب‌های قرآنی فعالیت دارند مطالعه کنند؛ انتشاراتی مانند جمکران، قدیانی، مهرستان، مدرسه، به‌نشر آستان قدس و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط