چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶
نمایشنامه«عشق به افق خورشید»را از کتاب‌های سیدمهدی شجاعی نوشتم/ تاثیر جشنواره«شبستان» برجذب مردم به تئاتر

کارگردان نمایش «عشق به افق خورشید» گفت: جشنواره شبستان ایده و طرح خوبی است چون بحث تئاتر را به مساجد می‌برد و به این ترتیب مردم عموم می‌توانند با تئاتر بیشتر آشنا شوند.

بهزاد نجفی در گفت‌وگو باخبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره این نمایش گفت: نمایش عشق به افق خورشید برگرفته از داستان واقعی است که یکی از طلبه‌های ایران حدود صد سال پیش در نجف درس می‌خواند و عاشق دختر یکی از بازاری‌های آنجا می‌شود و پدر این دختر به نام میرزا، مخالف ازدواج دخترش با طلبه است. برای همین این طلبه حدود ۴۰ روز در مسجد کوفه به امام زمان متوسل می‌شود که بالاخره امام زمان (عج) را می‌بیند و مریضی‌اش شفا می‌یابد و به دختر می‌رسد.

وی با اشاره به متن نمایش عشق به افق خورشید توضیح داد: متن کار از کتاب سید مهدی شجاعی یکی از نویسندگان مطرح کشور است که ما از ایشان برای به نمایش درآوردن این کار اجازه گرفتیم، سپس کار را شروع کردیم که خداروشکر به جشنواره راه یافت، به تهران آمدیم و نمایش را در چند مسجد اجرا کردیم که خوشبختانه همه مردم از اجرا راضی بودند و تا آخر کار را دیدند و استقبال کردند.

این کارگردان افزود: گروه ما ۱۲ نفره و بین ۱۸ تا ۲۸ ساله هستند دو ماه درگیر تمرین این کار بودیم و خوشبختانه در مسجدی که ما حضور داشتیم برای بحث تمرین هم، اذیت نشدیم؛ اما متاسفانه در مساجد هیئت امنا و بزرگان مخالف تئاتر هستند؛ این فکر رفته رفته باید بر طرف شود و باید چارچوب‌های اصولی برای آن مشخص شود.

نجفی در پاسخ به این سوال که «چطور شد تصمیم گرفتید از متن شجاعی استفاده کنید؟»، گفت: نمایش‌هایی که ما کار می‌کنیم، متن آن را خودمان می‌نویسیم یا از متن قوی نمایشنامه‌های دیگر با اجازه نویسنده استفاده می‌کنیم و کار را شروع و برای جشنواره‌ها می‌فرستیم. وقتی متن شجاعی را خواندم دیدم متن قوی است و می‌شود از آن برای اجرای عموم جشنواره‌ها استفاده کرد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا جشنواره شبستان می‌تواند به بچه‌های مسجد انگیزه دهد»، توضیح داد: این جشنواره اگر ادامه‌دار باشد، می‌تواند گروهای مسجد را به تئاتر جذب کند به این ترتیب چند سال دیگر در هر مسجدی یک گروه تئاتر داریم و معتقدم با اجراهای جشنواره شبستان حتماً یک گروه تئاتر از دل مساجد بیرون می‌آید.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا این جشنواره می‌تواند شوری پای علاقه‌مندان به تئاتر را به مساجد باز کند؟» گفت: حتماً همین طور است. برای مثال، سال اولی که کار تئاتر را در مساجد شروع کردیم؛ باعث شدیم ۸۰ نفر از نوجوان وجوانان آن محل جذب مسجد شوند.

جشنواره تئاتر ملی شبستان از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و با هدف توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد و رونق بخشیدن به مساجد که مراکز و کانون‌های اصلی در اجتماعات مردمی در شهرهای کوچک و بزرگ و روستاها هستند، برگزار شده است. در نخستین دوره از برگزاری این جشنواره گروه‌های نمایشی و هنری که وابسته به مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند از سراسر کشور به تهران آمدند و در ۱۴ مسجد منتخب شهر تهران برای مخاطبان و اهالی مساجد به اجرای نمایش پرداختند.

این جشنواره در ۴ بخش عمومی، مهر ویژه بانوان، کودک و نوجوان و تئاتر کاغذی برگزار شده که امید است در دوره‌های آینده آثار ارسالی به جشنواره توسعه کمی و کیفی یابد. داوران این جشنواره نیز از چهره‌های شناخته شده عرصه تئاتر هستند که برخی از آن‌ها پیش از برگزاری جشنواره در قالب مدرسه تئاتر شبستان در تعدادی از استان‌ها حضور یافتند و به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها