یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
بررسی بازارها و مراکز خرید محلی مشهد

اگر دوست دارید با مراکز خرید سنتی مشهد آشنا شوید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ یکی از بخش‌های جذاب سفر به هر شهری مراجعه به بازارها و مراکز خرید آن است. در شهر مشهد نیز انواعی از بازارها و مراکز خرید سنتی وجود دارد که بازدید از آن‌ها تجربه سفرتان به این شهر را خاص می‌کند. مراجعه به این بازارها از آن جهت جذاب است که شما با بافت تاریخی شهر مشهد آشنا می‌شوید و می‌توانید سوغاتی‌های سنتی مشهد را از مغازه‌های این بازارها خریداری کنید. پس اگر دوست دارید با مراکز خرید سنتی مشهد آشنا شوید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

بازار رضای مشهد

یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بازارهای سنتی مشهد که هر زائری از آن دیدن کرده است، بازار رضای مشهد است. این بازار در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد. بازار رضای مشهد ۳ کیلومتر طول دارد. دو درب ورودی و خروجی آن در نزدیک میدان ۱۷ شهریور و بیت‌المقدس است. با مراجعه به این بازار می‌توانید انواع سوغاتی‌های شهر مشهد نظیر موارد زیر را خریداری کنید:

زعفران

نباد

ادویه‌جات

انگشترهای فیروزه و عقیق

مهر و تسبیح

بدلی جات

لباس

بررسی بازارها و مراکز خرید محلی مشهد

بازار حکیم یا بازار روس‌ها

یکی دیگر از بازارهای سنتی مشهد بازار حکیم یا بازار روس‌ها است. این بازار ۴ طبقه و ۱۲۰ واحد تجاری دارد. در گذشته مردمان روس در این بازار اجناس خود را به فروش می‌رساندند و به همین دلیل به آن بازار روس‌ها نیز گفته می‌شود. در مغازه‌های این بازار می‌توانید کالاهای متنوعی را پیدا کنید که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

انواعی از پوشاک زنانه و مردانه

نقره‌جات

بدلیجات

اسباب‌بازی

لوازم سیسمونی

آرایشی و بهداشتی

برای مراجعه به این بازار باید به خیابان امام خمینی نرسیده به میدان شهدا بروید.

بازار چهارسوق کوه سنگی

اگر دوست دارید در سفرتان به شهر مشهد آثار هنری جذابی را خریداری کنید، بازار چهارسوق کوه سنگی مناسب شما است. در این بازار انواعی از صنایع دستی که هنرِ دستانِ مردمانِ محلی مشهد است، به فروش می‌رسد. ازجمله آن‌ها می‌توان به تابلوفرش، تابلوهای رنگ‌وروغن، مجسمه‌های دست‌ساز و انواعی از قلیان و ظروف مختلف اشاره کرد.

بازار قسطنطنیه

یکی از محبوب‌ترین بازارهای سنتی مشهد برای بانوان، بازار قسطنطنیه است. در این بازار می‌توانید انواعی از مانتو، کیف، کفش، لباس مجلسی، شلوار، روسری را پیدا کنید. علاوه بر لباس‌های زنانه، در مغازه‌های این بازار لباس‌های مردانه و بچه‌گانه نیز به فروش می‌رسد. برای مراجعه به این بازار باید به میدان احمد آباد مشهد بروید.

بازار سنتی بابا قدرت

یکی دیگر از بازارهای سنتی شهر مشهد که مراجعه به آن علاوه بر بازار گردی، یک بازدید جذاب از آثار تاریخی مشهد نیز به حساب می‌آید، بازار سنتی بابا قدرت است. این بازار در دوران قاجار ساخته‌شده است و در آن زمان به‌عنوان مسافرخانه استفاده می‌شده است. به دلیل ارزش تاریخی که دارد در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در حجره‌های این بازار هنوز می‌توانید فروشندگانی را پیدا کنید که اجناس سنتی مشهد را به فروش می‌رسانند.

بازار مولوی

اگر بلیط قطار تهران مشهد را خریداری کرده‌اید تا در این شهر بازارگردی کنید، به شما بازار مولوی را پیشنهاد می‌کنیم. معماری این بازار سنتی مطابق با الگوهای معماری ایرانی اسلامی است. در این بازار علاوه بر بافت سنتی، پاساژهای جدیدی نیز ساخته شده است.

انواعی از اجناس مختلف را در بازار مولوی می‌توانید خریداری کنید. علاقه‌مندان به خرده فروشی و عمده‌فروشی می‌توانند به این بازار مراجعه کنند. در بازار مولوی لوازم‌التحریر، لوازم خرازی، خیاطی و انواع و اقسام کالاهای دیگر به فروش می‌رسد. برای مراجعه به آن باید به بلوار مصلای شهر مشهد مراجعه کنید.

بازار گوهرشاد

اگر بلیط قطار مشهد را خریداری کرده‌اید تا در مراکز خرید سنتی آن بازار گردی کنید و به دنبال لوازم خانگی می‌گردید، به بازار گوهرشاد بروید. گوهرشاد یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی شهر مشهد است. در آن ۸۴ واحد تجاری وجود دارد. در این بازار می‌توانید انواعی از لوازم خانگی، بلور و کریستال را خریداری کنید.

بازار گوهرشاد در خیابان شهید صدوقی، خیابان سازمان آب، بین میدان راهنمایی و چهارراه ششصد دستگاه قرار دارد.

بررسی بازارها و مراکز خرید محلی مشهد

بازار امین

بازار امین مشهد یکی دیگر از بازارهای سنتی این شهر است که در آن انواعی از سوغاتی‌های مشهد به فروش می‌رسد. این بازار دو طبقه و یک پارکینگ دارد. برای بازدید از این بازار باید به خیابان نواب صفوی شهر مشهد مراجعه کنید. علاوه بر سوغاتی در این بازار مغازه‌هایی را مشاهده می‌کنید که انواعی از کالاهای مختلف نظیر لباس، ظروف چینی و اسباب‌بازی به فروش می‌رسانند.

سوغاتی‌های شهر مشهد

تا اینجای مقاله انواعی از بازارهای سنتی شهر مشهد را به شما معرفی کردیم. نمی‌شود به این بازارها رفت و سوغاتی‌های شهر مشهد را از مغازه‌های آن خریداری نکرد. در ادامه نام سوغاتی‌های شهر مشهد را مشاهده می‌کنید:

زعفران

نبات

انگشتر و سنگ‌های زینتی

تسبیح مهر و سجاده

عطر

زرشک

گلیم و قالی

پوستین

خشکبار

سنگ فیروزه

چگونه ارزان به مشهد سفر کنیم؟

اگر می‌خواهید هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به‌جای خرید بلیط هواپیما به سراغ خرید بلیط قطار مشهد بروید. در این مسیر می‌توانید بلیط انواعی از قطارهای مقرون‌به‌صرفه که دارای ۳ ستاره یا نهایتاً ۴ ستاره هستند را خریداری کنید. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم که به‌جای قطارهای کوپه‌ای به سراغ قطارهای اتوبوسی این مسیر بروید تا هزینه کمتری را بابت وسیله حمل و نقل خود بپردازید.

نکته: اگر حوصله رانندگی برای مدت زمان طولانی را دارید یا می‌توانید برای چندین ساعت بر روی صندلی اتوبوس بنشینید، می‌توانید علاوه بر قطار به سراغ اتوبوس یا خودروی شخصی نیز بروید.

همچنین می‌توانید به سراغ هتل‌های تک ستاره، دو ستاره یا نهایتاً سه ستاره این شهر بروید تا هزینه‌های مربوط به اقامتگاهتان نیز کاهش پیدا کند.

سفر به شهر مشهد در زمان‌هایی نظیر تولد و شهادت امام رضا، عید نوروز و حتی فصل تابستان در مقایسه با زمان‌های دیگر کمی گران‌تر می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در فصل بهار، بعد از تعطیلات نوروز یا اوایل پاییز به شهر مشهد سفر کنید. در این مدت قیمت بلیط هواپیما و هتل در این شهر تا حدودی کم‌تر از زمان‌های دیگر می‌شود.

برای گشت و گذار در شهر مشهد نیز می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو یا اتوبوس استفاده کنید تا در هزینه‌های سفرتان صرفه جویی شود.

جمع‌بندی

در شهر مشهد علاوه بر مراکز خرید و پاساژهای لوکس و مدرن مراکز خرید سنتی نیز وجود دارد. در این مراکز می‌توانید انواعی از سوغاتی‌های شهر مشهد را خریداری کنید. در این مقاله این بازارها را معرفی کردیم. از جمله آن‌ها می‌توان به بازار رضای مشهد اشاره کرد که در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد و در آن انواع و اقسام کالاهای مختلف به فروش می‌رسد. اگر دوست دارید تجربه منحصربه‌فردی از بازارگردی در شهر مشهد داشته باشید یا سوغاتی‌های جذاب این شهر را خریداری کنید، بازارهای سنتی این شهر مناسب شما هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها