شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
مجموعه شعر «بیستوری» در ساری رونمایی شد

مازندران-مجموعه شعر «بیستوری» در ساری رونمایی شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، شاعر و منتقد ساروی عصر جمعه در مراسم رونمایی، نقد و بررسی مجموعه شعر «بیستوری» گفت: مجموعه شعر بیستوری از لحن و وزن اشعار سیمین بهبهانی برداشته شده است و به تعبیری می‌توان گفت مدل اعلاتر این کتاب، اشعار سیمین بهبهانی است.
 

عالین نجاتی با بیان اینکه گویا کلمات از تبار اشرافی می‌رسد و واژه‌ها از تقدس خالی است، اظهار کرد: از آنجا که مجموعه غزل است و بر وزن سروده شده و غزل سرودن و دفاع از آن در دنیای امروز سخت است ابتدا باید مخاطب را قانع کنید چرا غزل می‌سرایید، به نظرم نوعی عادت در شاعر بوده که غزل سروده است.
 

وی با اشاره به اینکه اگر به شعر امروز ترکیه و ژاپن و اروپای شرقی نگاه کنید می‌بینیم که شعر امروز جهان هم خیلی شعر بی‌وزن و آزاد نیست، گفت: اما معتقدم شاعر و نویسنده بهترین خود را در هر قالبی که می‌تواند ارائه دهد در همان زمینه کار کند.
این شاعر تصریح کرد: معتقدم سه شعر از این مجموعه قابلیت چاپ شدن داشت و مابقی اشعار فقط شعر خوبی است.
 

نجاتی با اشاره به اینکه کتاب‌هایی از این دست بهتر است مورد نقد کلاسیک واقع شوند، ادامه داد: من در نقد این مجموعه شعر از نقد نو استفاده می‌کنم و نقد روانکاوانه را انتخاب کردم.


وی با اشاره به واژه آینه، خاطرنشان کرد: این واژه تکرار فراوان دارد همواره زنی روبه‌روی آینه ایستاده و درون آن انسان می‌بیند و آینه جادویی است به درون واقعیت.
 

این روزنامه‌نگار اظهار کرد: تنهایی یگانه و دور از دسترس در شعر دیده می‌شود مثل محوطه جریمه که هر وقت در آنجا قرار گیرد پنالتی است.


نجاتی افزود: از نکته‌هایی که در کتاب دیدم این مسئله است که شاعر از رنج خود لذت می‌برد و رد پای فروغ فرخ‌زاد در کتاب دیده می‌شود.
 

وی با بیان مثبت ارزیابی کردن انتخاب نام کتاب، گفت: نام این مجموعه شعر، گویای واژگانی است که در شعر بیان شده و به نوعی شکافتن واقعیت بزک شده و نشان دادن تلخی و سیاهی درون حقیقت است.

مجموعه شعر «بیستوری» در ساری رونمایی شد


این منتقد تصریح کرد: در اکثر شعرها، شاعر با بیستوری زبان، به ویژه در قافیه‌ها پس نمی‌رود و به جان واقعیت می‌افتد تا مخاطب به واقعیت ماجرا پی ببرد، عنصر زبایی شناختی روانشناختی در اشعار پررنگ است و شاعر توانایی این کار را داشته و همچنین شاعری امیدوار است.


مجموعه‌ای در خط ممتد شاعرانگی


در ادامه این نشست شاعر مجموعه شعر «شانه‌هایت وقف باران بود» گفت: بارها حدیث نفس در وزن‌ها و نگاه‌های مختلف در این مجموعه شعر تکرار شده و وجه تمایز آن با اشعار سیمین بهبهانی در همین حدیث نفس است.
 

سعید یعقوبی اظهار کرد: اینکه چطور می‌توانیم تصاویری که در زندگی به وجود می‌آید به شعر تبدیل کنیم موضوع پیچیده‌ای در نویسندگی و سرایش شعر است.

وی افزود: آنچه ما در سرایش شعر دقیق می‌کند، نکته‌هایی است که قلاب می‌اندازد و نویسنده و شاعر را درگیر می‌کند.
 

این منتقد گفت: به عنوان شاعر نمی‌توانم بگویم بسیاری از شعرهای این کتاب، مورد توجه من قرار نگرفته اما برخی از شعرها در زمینه آموزشی، اشعار رو به پایینی است.

مجموعه شعر «بیستوری» در ساری رونمایی شد


یعقوبی با بیان اینکه در شعر از خطر ممتد نمی‌توانیم خارج شویم، تصریح کرد: هر مجموعه شعری که ورق می‌زنیم از خط ممتدی که رسم و خط‌خطی می‌شود نمی‌تواند خارج شود اگرچه آهستگی و پیوستگی را در این کتاب می‌بینیم اما در مسیر این خط ممتد قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در ذهن مردم باقی می‌ماند نقدهای تند و تیز زمانه نیست، قاطبه شعرهایی است که در ذهن‌ها رسوخ می‌کند، از این مجموعه شاید پنج اثر ماندگار شود و فکر نمی‌کنم برای شاعر دستاورد کمی باشد.
 

به هم فرصت دهیم


دیگر شاعر حاضر در این نشست، گفت: در عصری که ادبیات و به ویژه شعر در تنهایی و افسردگی به سر می‌برد، در جهانی که دغدغه‌های فکری و معیشتی همچون قلابی که شاعران و نویسندگان را به عقب می‌کشد تا ننویسند، فعالیت شاعران و نویسندگان ارزشمند است.

میثم متاجی اظهار کرد: از وجوه حرفه‌ای بودن، چاپ کتاب است، آن هم شاعر و نویسنده‌ای که بتواند بخشی از اجتماع باشد


وی افزود: در فضای ادبیات باید به همدیگر فرصت دهیم و یکی ۲ کتاب معیار سنجش شاعر و نویسنده نیست.

شاعر مجموعه «شیهه» گفت: از وجوهی که شعر را فعال می‌کند روایت است و روایت در ۲ شکل سیستم ارتباط عرضی و سیستم ارتباط طولی ارائه می‌شود، در سیستم ارتباط عرضی، بیت‌ها خودبسنده هستند اما در سیستم ارتباط طولی، اتصال نقطه ابتدا و انتهای شعر است و مبتنی بر دلالت‌های معنایی نیست.

این شاعر تصریح کرد: در دوره‌ای که مخاطبان بیش از ۵۰ درصد از مفهوم شعر را درک نمی‌کنند و بحران شعر و مخاطب از دهه ۷۰ برجسته شده این فقط مربوط به شعر معاصر نیست، مناسبت شعر شاعر با جامعه، مناسبت خوبی است


متاجی ادامه داد: تصور می‌کنم شاعر در پرداخت به شعر و احضار واژگان یک عنصر، به نظام هم‌نشینی زبان بیشتر از نظام جانشینی زبان توجه کند.

وی خطاب به شاعر خاطرنشان کرد: نظام همنشینی واژه‌ها را دچار امر استعاری نمی‌کند چون شما شاعر استعاره نیستی، نظام جانشینی شاعران را جانشین امر استعاری می‌کند در نظام هم‌نشینی واژه‌ها را در قالب سطرها و بیت‌ها داریم.

مجموعه شعر «بیستوری» در ساری رونمایی شد

متاجی با بیان اینکه برجسته بودن عاطفه، تکلف زبانی نداشتن و برجسته بودن عنصر روایت از عناصر نظام هم‌نشینی، اظهار کرد: با این نگاه اگر در ساحت هم‌نشینی زبان، شعر شاعر تولید می‌شود و پیش می‌رود سه عنصر عاطفه، روایت و زبان روان می‌تواند به او کمک کند، موفقیت مجموعه شعر بیستوری در زمینه عاطفی، اندیشه و زبان و روایت است.

وی با اشاره به اینکه عمده اشعار شاعر، آثاری است که روایت به شکل طولی در آن دیده نمی‌شود و عرضی است، افزود: شاعر اگرچه فرزند زمانه امروز است اما شعرش هنوز به تجدد نرسیده اما روایت را به شکلی که نیما ائه کرده در حال تجربه کردن است


متاجی با اشاره به آثار شاعر در زمینه داستان‌نویسی، گفت: وقتی شاعر، قلم بهتری در داستان‌نویسی دارد بهتر است آن روایت داستان‌نویسی را وارد شعرش کند.

وی تصریح کرد: از آسیب‌های خودبسنده بودن ابیات در نظام عرضی این است که ساختار نابود می‌شود، مضمون با تعابیر مختلف تکرار شده و نظام یکپارچه نیست.

این شاعر با بیان اینکه شناسنامه غزل به عاشقانه نوشتن آن است، ادامه داد: اما در این اثر با اشعاری با بسامد پایین عاشقانه روبه‌رو هستیم و این ویژگی کتاب است، از شاعر مدرن انتظار داریم مرزها را بشکند و غزل را صرفاً در قالب عاشقانه نبیند و نوآوری داشته باشد.

متاجی با اشاره به اینکه شاعر مجموعه شعر بیستوری بسیار انسان‌محور است اما در برخی موارد باز می‌ماند و شعر ۲سطحی است، گفت: آنچه که در ادبیات امروز کمتر شاهد هستیم بی‌توجهی به انسان‌محور بودن است و مخاطب در اشعار، پشت تجربه زیستی نداشته‌اش می‌ماند.

مجموعه شعر «بیستوری» در ساری رونمایی شد

همچنین شاعر مجموعه شعر بیستوری در این نشست اظهار کرد: از سال سوم دبیرستان، معلم ادبیات اجازه می‌داد انشا را به شعر بنویسیم و اگر کسی اشعاری را حفظ می‌کرد از آن معلم جایزه می‌گرفت


مریم حسین‌زاده با بیان اینکه از سال ۶۸ شعر قابل عرضه می‌سرودم، افزود: شعرها را چاپ نکردم چون تمایلی به انتشار اشعارم نداشتم، کتاب «از طاعون و چیزهای دیگر» را سال ۹۷ انتشارات آنیما چاپ کرد که گزیده اشعار این ۳۰ سال بود.

وی با اشاره به اینکه بیستوری گزیده شعرهای سال‌های اخیر است، گفت: اشعارم کمتر مضمون عاشقانه دارد و بیشتر در زمینه اجتماعی و انتقادی شعر می‌سرایم.

به گزارش ایبنا بیستوری نام چاقوی جراحی است و دکتر مریم حسین‌زاده که پزشک متخصص زنان است به واسطه شغل خود این نام را برای مجموعه انتخاب کرده است.

مجموعه شعر بیستوری توسط انتشارات آنیما در ۵۰۰ جلد منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها