پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
کتاب « حکیم قاینی» رونمایی شد

خراسان جنوبی- با حضور جمعی از مسئولان نهاد کتابخانه های خراسان جنوبی، نویسنده کتاب و جمعی از بزرگان علم و ادب استان، از کتاب فیلسوف ناشناخته «حکیم قاینی» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند، همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، از کتاب فیلسوف ناشناخته حکیم قاینی رونمایی شد.

محمد آذری نویسنده کتاب در نشستی با جمعی از بزرگان علم و ادب استان و شهرستان قاین گفت: حدود ۱۲ سال پیش در دوران دانشجویی برای تعیین موضوع پایان نامه‌ام انتشار اثری متفاوت را در پیش گرفتم که در نهایت با مخالفت و عدم همراهی اساتید دانشگاه مواجه شدم.

وی با اشاره به اینکه برای نوشتن این اثر تلاش زیادی کردم، افزود: با وجود تمام مخالفت‌ها و بدون منبع با آنچه اندوخته‌ام بود دست به قلم شدم در حالی که نوشته بدون منبع مورد قبول اساتید دانشگاه نبود.

محمد آذری در خصوص سختی‌هایی که برای نوشتن این کتاب به جان خرید، گفت: در حین مطالعه چندین کتاب بودم که در انتهای کتابی واژه قاینی به چشمم خورد اما در مکانی درس می‌خواندم که جز نام حکیم سبزواری ذکر نام حکیم دیگری مانند حکیم قاینی کار راحتی نبود.

او اظهار کرد: اما برای نوشتن این کتاب مبارزه کردم و همچنین علاقه زیادی که به فلسفه داشتم مسیر نوشتن و انتشار کتاب را هموارتر کرد.

محمد آذری اظهار کرد: اولین کتابی که بررسی آن را برای نوشتن اثرم آغاز کردم؛ کتاب رسائل فلسفی و عرفانی محمد باقر حجتی بود که نکاتی در خصوص حکیم قاینی در آن ذکر شده بود.

وی گفت: در ابتدای کتاب رسائل فلسفی و عرفانی نویسنده گفته است؛ که در قرن ۱۰ و ۱۱ هجری شمسی با دانشمند و فیلسوفی آشنا شدم که بسیار گمنام بود که مراد، حکیم قاینی است.

محمد آذری با اشاره به اینکه منابع زیادی برای نوشتن کتاب موجود نبود، ادامه داد: از ترجمه کتاب های عربی نیز استفاده کردم و سعی کردم نثر کتاب برای خوانندگان روان باشد.

کتاب «فیلسوف ناشناخته حکیم قاینی» رونمایی شد

وی بیان کرد: در زمان نوشتن کتاب کمک‌های مادی از ناحیه ارشاد و فرهنگ اسلامی انجام شد اما آنچه بیش از کمک مادی ارزش دارد فراهم کردن شرایط پژوهش و تحقیق برای نویسندگان است.

محمد آذری مدرک فوق لیسانس حکمت و فلسفه اسلامی دارد و کتاب فیلسوف ناشناخته حکیم قاینی اولین کتاب چاپ شده ایشان است.

همچنین حجت الاسلام محمد علی شهاب منتقد کتاب ضمن تشکر از خدمات ارزشمند محمد آذری گفت: به ثمر رساندن همچنین اثری محصول علاقه به دانش و فلسفه و پشتکار فراوان در این مسیر است.

وی با اشاره به اینکه درک متن کتاب به راحتی امکان پذیر نیست و باید تعمق زیادی کرد؛ در پاسخ محمد آذری بیان کرد: مخاطب این کتاب دوستداران فلسفه و حکمت هستند و همچنین در هنگام نوشتن کتاب تمام تلاشم را به کار گرفتم که متن کتاب روان باشد.

وفایی معاون اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی نیز با اشاره با اینکه در خطه خراسان جنوبی شخصیت های ارزشمند و دانشمند فراوانی زندگی کرده اند؛، گفت: آثار نویسندگانی همچون محمد آذری برای شناسایی یکی از حکیمان گمنام شهرستان قاین اقدامی بسیار ارزشمند است‌.

وی با اشاره به اینکه به منظور حمایت از نویسندگان و ناشران، کتاب های منتشر شده آنها خریداری می شود؛ افزود: در جلسه ای که با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد درخواست شد از آثار نویسندگان خراسان جنوبی نیز در سطح کشور حمایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها