پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
تالار مرحوم «عبدالله انوار» سال آینده گشایش می‌یابد

تالار استاد مرحوم عبدالله انوار از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی که حاوی کتابخانه شخصی اوست، سال ۱۴۰۳ در کتابخانه ملی گشایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غلامرضا امیرخانی مشاور رئیس و عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نخستین سالگرد مرحوم عبدالله انوار اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار بود امسال تالاری به نام این استاد فقید نامگذاری شده و کتابخانه شخصی آن مرحوم نیز به کتابخانه ملی منتقل شود، اما به دلیل طولانی شدن روند انتقال کتابخانه مرحوم انوار، این مهم در سال ۱۴۰۳ به انجام خواهد رسید و این کتابخانه عظیم و پربار در دسترس عموم مردم و فرهنگ دوستان قرار می گیرد.

وی خاطرنشان‌کرد: کتابخانه استاد انوار بین پنج تا ۶ هزار جلد کتاب اعم از فارسی، لاتین و فرانسه و تعدادی کتاب چاپ سنگی و نسخه خطی دارد. اهمیت این کتاب‌های به‌خاطر حواشی است که مرحوم انوار در این کتاب‌ها نوشته بودند و این حاشیه‌نگاری برای پژوهشگران و محققان حائز اهمیت است.

امیرخانی همچنین از رونمایی کتاب یادنامه استاد انوار با نام «آسمان معرفت» خبر داد و گفت: این کتاب که نزدیک‌به یک‌هزار صفحه است، مقالاتی درباره مرحوم انوار و یا مقالاتی که به او اهداء شده را شامل می‌شود.

به گفته وی، این مقالات توسط نویسندگان، پژوهشگران و مترجمان برجسته داخلی و خارجی در حوزه‌های نسخه‌های خطی، تاریخ معاصر و تاریخ قاجار، فقه، فلسفه و تهران‌شناسی به نگارش درآمده است.

امیرخانی ابراز امیدواری کرد این کتاب همزمان با نامگذاری تالار به نام استاد انوار در سال ۱۴۰۳، منتشر و رونمایی شود.

مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: استاد انوار متولد ۱۳۰۳ بود و سال ۱۴۰۳ در واقع صدمین سال تولد مرحوم انوار است که برنامه‌های سازمان نیز به همین مناسبت خواهد بود.

وی گفت: استاد سید عبدالله انوار عمر خود را به پژوهش، آموزش و تصحیح متون گذراند و مدت ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی بود و در این مدت ۱۰ جلد از فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی را منتشر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها