چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳
دیدگاه هشت نویسنده رئالیست در یک کتاب

«رئالیست‌ها» نوشته سی.پی.اسنو با ترجمه اکرم رضایی بایندر منتشر شد.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، زهره کردلو: جنبش رئالیسم که در قرن نوزدهم به اوج خود رسید، زمینه پیدایش نویسندگانی را فراهم کرد که برخی‌شان از بزرگ‌ترین چهره‌های تاریخ ادبیات به شمار می‌آیند. نویسندگان رئالیست در پی این بودند که تصویری واقعی از جهان به نمایش بگذارند با شخصیت‌هایی که نه ابرقهرمانانی بی عیب‌ونقص و دست‌نیافتنی، بلکه از جنس مردم عادی باشند.

سی. پی. اسنو (۱۹۰۵-۱۹۸۰) نویسنده کتاب رئالیست‌ها که خود از نویسندگان انگلیسی و شهرتش بیشتر برای مجموعه‌ای یازده جلدی به نام «بیگانگان و برادران» است در این کتاب، با بررسی ابعاد مختلف زندگی و شخصیت و دیدگاه‌های هشت نویسنده به خواننده کمک می‌کند شناخت عمیق‌تری از آنان به دست آورد. این نویسندگان نیز همچون تمام انسان‌ها با مسائل و مشکلات روزمره دست‌به‌گریبان بوده‌اند و نقاط ضعف و قوتی داشته‌اند مختصِ خود، اما آنچه در همه‌شان مشترک است چشمان تیزبین و ذهن تحلیلگری است که اوضاع تاریخی و اجتماعی دوران را با تمام جزئیاتش بازآفرینی و شخصیت‌هایی خلق می‌کند ملموس و باورپذیر. نویسنده کتاب رئالیست‌ها به هشت چهره یعنی استاندال، بالزاک، دیکنز، داستایفسکی، تالستوی، گالدوس، هنری جیمز و پروست می‌پردازد.

آنچه این کتاب را به اثری خواندنی و جذاب تبدیل کرده این است که نویسنده در مقام تاریخ‌نگار و زندگی‌نامه نویسی دقیق به وقایعی که در جامعه و زندگی خصوصی این نویسندگان رخ می‌دهد می‌پردازد. اغلب نویسندگانی که در این کتاب به آنها پرداخته شده در ایران شناخته شده‌اند و مطالعه کتاب برای دانشجویان، نویسندگان، مترجمان، منتقدان ادبی و خوانندگان علاقه‌مند به ادبیات لذت‌بخش است.

رمان‌های رئالیستی بزرگ، جهان را از منظری خاص به ما نشان می‌دهند. این رمان‌ها متاثر از همان جامعه‌ای هستند که شخصیت‌هاشان را در دل خود جای داده است. جهانی که از دریچه این آثار برای ما آشکار می‌شود، واقعیت‌های ملموس آن و جلوه‌های گوناگون‌اش از لحاظ هنری اهمیت زیادی دارد چراکه نویسنده نه تنها تصویری از مردم را منعکس می‌کند بلکه دانش روان‌شناختی و درک‌شناختی خود را نیز به کار می‌گیرد تا آنها را به طور کامل به خواننده بشناساند. هر دو این این ویژگی‌ها در رمان‌های رئالیستی یافت می‌شود.

نکته جالب و مهم این است که اغلب بصیرت درونی و شناخت فکری نویسنده دست به دست هم می‌دهند و حقایقی را آشکار می‌کنند که در آینده فقط از راه منطق می‌توان به آن دست یافت.

با وجود ابعاد گوناگون و گاه متناقض رمان‌های رئالیستی می‌توان با اطمینان گفت که این رمان‌ها قادرند چیزهای زیادی به کسانی که مشتاق دانستن هستند بیاموزند. در مورد تصویری که این رمان‌ها از جامعه ارائه می‌دهند همان‌طور که در متن کتاب ذکر شده از اظهارنظر انگلس در مورد آثار بالزاک مدد گرفته شده است. مهم‌تر از همه این است که این گونه رمان‌ها شناختی بسیار عمیق‌تر و کامل‌تر درباره فردفرد انسان‌ها به دست می‌دهند.

نشر نو «رئالیست‌ها» نوشته «سی.پی.اسنو» را با ترجمه اکرم رضایی بایندر در ۳۸۳ صفحه، به بهای ۳۰۰ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها