چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
استمرار محدودیت سقف واردات به کمبود زینک منجر شده است

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان گفت: استمرار محدودیت سقف واردات از سوی وزارت صمت که از ماه‌ها قبل همچنان ادامه دارد منجر به کمبود جنس همچنین کلافگی و سردرگمی تجار و واردکنندگان شده است.

غلامرضا شجاع در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت زینک در بازار مصرف‌کنندگان چاپ و نشر گفت: طی ماه‌های اخیر تلاش شده است زینک به میزان کافی و قیمت مناسب در اختیار فعالان حوزه چاپ و نشر قرار گیرد تا در ماه‌های پایانی سال مشکلی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه مشکل عمده، استمرار محدودیت سقف واردات از سوی وزارت صمت است که از ماه‌ها قبل همچنان ادامه دارد و منجر به کمبود جنس، همچنین کلافگی و سردرگمی تجار و واردکنندگان شده است.

شجاع در توضیح این موضوع افزود: واردکنندگان فقط می‌توانند تا سقف ۵۰ درصد واردات سال گذشته خود، زینک و سایر اقلام وارداتی را به کشور وارد کنند که این محدودیت، موجب کمبود برخی اقلام مورد نیاز چاپخانه‌داران شده است‌.

وی تاکید کرد: علاوه بر زینک، در بخش واردات کاغذ نیز این مشکل برای تجار وجود دارد و متاسفانه گویا هیچ همتی برای رفع این مشکل نیست.

شجاع با بیان اینکه در برخی سایزها و نوع خاصی از زینک‌ها اکنون کمبود داریم، گفت: اکنون در بخش زینک سایز بزرگ و چهل میکرون با کمبود مواجه هستیم و با وجود اعلام نیاز از سوی تولیدکنندگان داخلی، به سختی می‌توانیم کالای مورد نیاز آن‌ها را تامین کنیم.

وی با طرح این موضوع که سال‌های قبل همیشه این کالاها در بازار موجود بود، گفت: امسال نسبت به سال گذشته حجم سفارش مجتمع‌های چاپی کاهش داشته است و به همین دلیل کمبود مواد اولیه کمتر به چشم آمد، اما اگر فکری برای آن نشود، سال پیش رو با چالش‌های جدی ازجمله کمبود زینک در کشور روبه‌رو خواهیم بود.

به‌گفته وی، اکنون زینک دو ورقی حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان به تناسب نوع و جنس در بازار به فروش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها