یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
کنجکاوی در یادداشت‌های روزنوشت، «دفترچه نیم‌سوخته» را آفرید

خدیجه مدنی، مولف کتاب «دفترچه نیم‌سوخته» گفت: وقتی من به عنوان عروس وارد خانواده قربان‌زاده شدم کسی درباره او صحبت نمی‌کرد، من با کنجکاوی در یادداشت‌های روزنوشت او تلاش کردم درباره‌اش بیشتر بدانم.

خدیجه مدنی، مولف کتاب «دفترچه نیم‌سوخته» به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتاب درباره یک سرباز شهید به نگارش درآمده که بخشی از آن یادداشت‌های روزنوشت شهید مرتضی قربان‌زاده براساس دفترچه یادداشت‌های اوست و بخش دیگر مصاحبه با دوستان و همرزمانش.

او افزود: مرتضی قربان‌زاده در اوایل جنگ یعنی آذر ماه سال ۵۹ به شهادت رسید. از او دفترچه یادداشتی به جا مانده بود که سال‌ها کسی سراغش نرفته بود و من با کنجکاوی که درباره این شهید داشتم یادداشت‌ها را خواندم و نسبت به زندگی و شخصیت شهید کنجکاو شدم.

مولف کتاب «دفترچه نیم‌سوخته» عنوان کرد: وقتی من به عنوان عروس خانواده قربان‌زاده وارد شدم کسی درباره او صحبت نمی‌کرد، چون مرتضی در جوانی و وقتی مشغول خدمت سربازی بود، در جنگ ایران و عراق به شهادت رسید. او جوانی وطن‌دوست بود که می‌توانست خدمت سربازی را در دورتر از خط مقدم تمام کند، اما پیشنهاد پدرش را برای انتقال به جایی دور از خط مقدم را نپذیرفت و دفاع از خاک را به زنده ماندن ترجیح داد.

خدیجه مدنی گفت: وقتی دفترچه شهید مرتضی قربان‌زاده را پیدا کردم درصدد برآمدم که درباره او بیشتر بدانم و برای همین با شماره تماس‌هایی که از دوستانش داشتم، به جست‌وجوی آنها پرداختم. پیدا کردن دوستان شهید سال‌های زیادی زمان برد. در عین حال به بنیاد شهید مراجعه کردم تا مدارک بیشتری از شهید قربان‌زاده بگیرم، اما در آنجا رفتار خوبی با ما صورت نگرفت. آنها انتظار نداشتند ما به دنبال اطلاعات یک سرباز شهید باشیم و در نگاه‌شان سردار یا فرمانده جنگ ارزش بیشتری از یک سرباز شهید داشت!

او ادامه داد: طبق آنچه در تاریخ خواندیم سربازان رشید زیادی در مواقع جنگ از خاک کشورشان دفاع کردند و با خون خودشان عرق به وطن و مردم‌شان را نشان دادند. لذا هر چه دشواری در پیدا کردن مدارک و دوستان شهید بیشتر می‌شد، من در دنبال کردن این راه مصمم‌تر می‌شدم. عاقبت بعد از سال‌ها جست‌وجو و مصاحبه کتاب «دفترچه نیم‌سوخته» تالیف و در انتشارات روایت فتح منتشر شد.

درباره کتاب

«دفترچه نیم سوخته»، حکایت سربازی است که دوران خدمت سربازی‌اش مقارن با جنگ تحمیلی می‌شود. او که تمام تلاشش در ابتدا به اتمام رساندن این دوسال خدمت و بازگشت به شهر و خانواده‌اش است، در خلال پیش‌آمدهای مختلف، حس میهن‌پرستی‌اش بیدار می‌شود و برای دفاع از انسانیت و مرزهای کشورش جانانه به صحنه نبرد می‌رود....

کتاب مذکور، در حقیقت از روزنوشت‌های شهید مرتضی قربانزاده تهیه و به همت سیده خدیجه مدنی تالیف شده است. «دفترچه نیم‌سوخته» کتابی است که در ۱۱۲ صفحه و به قیمت ۳۲ هزار تومان همزمان با سالگرد این شهید عزیز و برپایی مراسم رونمایی کتاب در شهرستان آمل چاپ و توزیع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها