جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
کتاب «صحیفه سرخ» نامزد کتاب سال دفاع مقدس شد

لرستان - کتاب صحیفه سرخ (وصیت‌نامه شهدای لرستان) به کوشش علی خسروی منتشر شده از سوی انتشارات هاویر نامزد گروه مرجع بیست ‌و یکمین دوره کتاب سال دفاع مقدس شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دبیرخانه بیست و یکمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس (جایزه کتاب سال دفاع مقدس)، از میان یک هزار و ۷۳ عنوان کتاب رسیده و تأیید شده در بزرگترین گروه خود، یعنی «گروه مستندنگاری»، در سه بخش «خاطرات»، «زندگینامه‌ها» و «اسناد شخصی»، و در هفت زیرگروه (شاخه فرعی)، ۴۵ عنوان کتاب را به عنوان نامزد معرفی کرد.

براساس اعلام دبیرخانه این جایزه کتاب هشت جلدی «صحیفه سرخ» (وصیت‌نامه شهدای لرستان) به کوشش علی خسروی منتشر شده از سوی انتشارات هاویر خرم‌آباد در شاخه «نامه‌ها و وصیت‌نامه‌ها»، از میان ۴۴ عنوان کتاب رسیده و تأیید شده در این گروه، به عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه این دوره انتخاب شده است.

در این مجموعه ۸ جلدی وصیت‌نامه شهیدان استان لرستان به صورت شهرستانی گردآوری شده که در کنار متن تایپی هر وصیت‌نامه، تصویر نسخه اصلی دست‌خط مبارک شهید آورده شده است.

برای جمع‌آوری و تایپ متن وصیت‌نامه‌ها و اعتبارسنجی مشخصات و عکس شهید و تطبیق متن اصلی با متن تایپی، بیش از ۲ سال زمان صرف شده است.

کتاب «صحیفه سرخ» (وصیت‌نامه شهدای لرستان) با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان منتشر شده است.

ارزشمندترین برکتی که دفاع مقدس با خود آورد، فرهنگ عظیم و درخشان آن بود که اصطلاحاً می‌توان آن را فرهنگ دفاع مقدس نامید. جنبه‌های معتدد این فرهنگ و آموزه‌های آن تا حدی بود که رهبر کبیر انقلاب بر آن اساس، جبهه را دانشگاهی نامید که از آن، دانش آموختگانی بزرگ‌، متعالی و هدایتگر بیرون آمدند. میراث بزرگ دفاع مقدس برای نسل‌های پس از آن، سرمایه‌ای است که ضامن بقا و موجب رشد و تعالی جامعه است و حفظ آن به اصطلاح «از اوجب واجبات است».

وصیت‌نامه‌های شهیدان‌، خاطرات رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس‌، نامه‌های آنان‌، شعرها و دل‌نوشته‌هایشان، گزارش‌های مستند و… از مهمترین گونه‌های این میراث است. این میراث عظیم، جنبه‌ها و مایه‌های متفاوتی دارد که ضروری است با سه گام مهم در حفظ و رشد آنها اقدام شود: نخست جمع‌آوری دقیق و گسترده همه اسناد دفاع مقدس [اعم از وصیت‌نامه‌ها، خاطرات، نامه‌ها، دل‌نوشته‌ها، اشعار و…] دوم ضبط درست دقیق، بهینه و ماندگار این اسناد و سوم نشر هنرمندانه، روشمند و اثرگذار آنها در بین اقشار و اصناف گوناگون مردم و حتی انتقال درست آنها به نسل های بعد به عنوان امانتی مهم و حیات‌بخش که حاوی همة ضرورت‌ها و دستورالعمل‌های لازم رشد، آزادی و استقلال، بقا واصلاح دین و دنیای آنها است.

استان لرستان‌، هم به دلیل فرهنگ کهن و حماسی آن و صبغه درخشان دینی و مذهبی مردمان بلندآوازه آن و هم به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی غرب کشور و همجواری با استان‌های مرزی، از استان‌هایی است که از جهات مختلف در دفاع مقدس نقش‌آفرین و درگیر بود و به نسبت‌، در آفرینش ابعاد دفاع مقدس، سهیم بود. استان حدود شش هزار و ۵۵۵ شهید، هجده هزار و ۳۷۷ جانباز، ۸۴۷ آزاده و یکصد و بیست و سه هزار و پانصد و دو رزمنده علاوه بر حمایت‌های اقشار گوناگون مردم در پشت جبهه - برای کیان اسلامی و ایران تقدیم کرد و در این دفاع شرکت کردند.

به گزارش ایبنا، دربیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس در مجموع برگزیدگان ۱۸ کتاب از دو هزار و دو عنوان برگزیده و ۴۶ کتاب تقدیری معرفی می‌شود. همچنین ۶۰ کتاب یا ناشر یا کتابدار برتر در این دوره معرفی خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها