چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
«تلخی رهایی» داستان ۱۳ سال اسارت یک ایرانی در اردوگاه اشرف است

برنامۀ گفت‌وگومحور جلد دوم از شبکه کتاب با حضور جواد کامور بخشایش، نویسندۀ کتاب «تلخی رهایی» و علی بیگلری، راوی کتاب و با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی پخش شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تلخی رهایی» مجموعه‌ای از خاطرات علی بیگلری، اسیر ایرانی رهاشده از اردوگاه اشرف است که در جبهه‌های غرب به اسارت نیروهای بعثی درآمد و حدود ۱۳ سال اسیر و زندانی شد. کتاب «تلخی رهایی» به کوشش جواد کامور بخشایش در ۹ فصل گردآوری و به همت انتشارات سوره مهر چاپ و توزیع شده است.

کامور بخشایش با توجه به انتخاب سوژۀ کتاب «تلخی رهایی»، بیان کرد: سرنوشت این کتاب از سوژه تا انتشار آن با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. بنده پیشینۀ مطالعاتی زیادی دربارۀ سازمان مجاهدین خلق و منافقین داشتم و در اولین اثر خود با عنوان «نامی که ماند» دربارۀ زندگی و زمانۀ شهید سیدکاظم ذوالانوار قبل از انقلاب است. به دلیل تعلق خاطری که نسبت به شخصیت آن به عنوان مبارزی که مذهب و باورهای عقیدتی او را به جریان‌های مبارزه مسلحانه علیه رژیم گذشته وصل کرده بود، کتاب‌های مربوط به این موضوع را پیگیری کردم تا زمانی که به بحث دفاع مقدس و نقش سازمان مجاهدین خلق در بعد از انقلاب پیوند خورد.

وی افزود: مخاطبان در این کتاب وارد فضای اسارت می‌شوند که فضای مشخصی است و جدا شدن شخصیت اصلی داستان از اردوگاه و ورود به فضای دشمن و فضای وارونۀ داستان با وفاداری به تاریخ و اتفاقاتی که برای ایشان رخ داده، کار بسیار دشواری بود. به همین دلیل سعی کردم مخاطب، خود قضاوت‌کنندۀ داستان باشد.

این نویسنده با اشاره به دشوار بودن کار مستندنگاری، اظهار کرد: در مستندنگاری دست ما برای خلق شخصیت بسته است و نمی‌توانیم در آن به شخصیت‌سازی بپردازیم. موضوعاتی از این قبیل که نوشتن دربارۀ آنها مانند راه رفتن روی تار مو است، باعث شد داستان آقای بیگلری را با اتفاقاتی که در سال‌های گذشته برایشان رخ داده است با دقت بیشتری روایت کنم.

او تصریح کرد: من به مدت ۴ سال با راوی و شخصیت اصلی داستان زندگی کردم و به نظر من روایت او، یکی از روایت‌های خوب در مورد روند زندگی مجاهدین در اردوگاه اشرف است. آقای بیگلری در این راه اسیر شد و تا جایی این روشنگری قوی بود که بعد از انتشار کتاب، سازمان مجاهدین خلق، فیلمی را علیه من، آقای بیگلری و کتاب «تلخی رهایی» منتشر کردند و سران سازمان مجاهدین خلق اسناد تازه‌ای را منتشر و پخش کردند که نتوانستند روایت کتاب را مخدوش کنند. در اینجا دریافتم که کار خود را به درستی انجام داده‌ام.

کامور بخشایش در پایان گفت: جنگ تبعات زیادی دارد و ادبیات پایداری باید با تمام سویه‌های خود چه پنهان و چه آشکار به مخاطبان خود شناسانده شود. قرار بر این نیست که جنگ با قهرمان و روایت‌های قهرمان‌گونه به پایان برسد به همین دلیل در این کتاب به قهرمان‌سازی راوی نپرداختم.

علی بیگلری، راوی کتاب «تلخی رهایی» در ادامه دربارۀ داستان اسارت خود، بیان کرد: از دوران کودکی به حضور در جبهۀ جنگ علاقه داشتم به همین دلیل به صورت مخفیانه وارد جبهۀ جنگ شدم و در سن کم به اسارت رژیم بعثی درآمدم. بدترین دورۀ اسارت من در زمان آتش‌بس بود. سازمان مجاهدین خلق شکست سختی را متحمل شده بود و برای جذب نیرو به سراغ کمپ اطفال که ما در آنجا مستقر بودیم آمدند. بنده هم در مسیر دو راهی به اجبار به آنها پیوستم.

او در پایان گفت: سازمان مجاهدین خلق من را وارد سیاه‌چاله‌ای کرد که امکان خارج شدن از آن را نداشتم به همین دلیل تصمیم گرفتم داستان اسارت خود را در جهت تعهد به پدر و وجدان آسودۀ خود بیان کنم.

گفتنی است، برنامۀ جلد دوم هر هفته دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به صورت زنده ازشبکه تلویزیونی کتاب پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه را از آرشیو این تلویزیون مشاهده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها