دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
شانزدهمین المپیاد زبان و ادبیات فارسی در روسیه

شانزدهمین المپیاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های سراسر روسیه توسط رایزنی فرهنگی ایران و نمایندگی بنیاد سعدی در فدراسیون روسیه به میزبانی انستیتو کشورهای آسیایی و آفریقایی دانشگاه دولتی مسکو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این رویداد با مشارکت ۳۱ دانشجوی منتخب از ۱۱ دانشگاه از سراسر روسیه شامل دانشگاه دولتی مسکو، دانشگاه علوم انسانی روسیه، دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو، دانشگاه دوستی ملل، دانشگاه آستراخان، دانشگاه اوستیای شمالی، مدرسه عالی اقتصاد، دانشگاه سن پترزبورگ، آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه، دانشگاه داغستان و دانشگاه زبان‌شناسی مسکو برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این دوره، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، آندری فسیون معاون علمی انستیتو کشورهای آسیایی و آفریقایی دانشگاه دولتی مسکو، ولادیمیر ایوانف رییس مرکز ایران‌شناسی دانشگاه دولتی مسکو، آلکسی ماسلوف رییس انستیتو آسیا و آفریقا دانشگاه دولتی مسکو، مسعود احمدوند رایزن فرهنگی کشورمان و نماینده بنیاد سعدی در روسیه و ماریا گن رییس مرکز زبان فارسی رایزنی فرهنگی حضور داشته و یاد ایران‌شناسان تازه درگذشته؛ گرانت واسکانیان و حسین جهانگیری، گرامی داشته شد.

در ابتدای این برنامه، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در روسیه ضمن تشکر از مسئولان انستیتو کشورهای آسیایی و آفریقایی دانشگاه دولتی مسکو، اساتید زبان و ادبیات فارسی که از مسکو و شهرهای دیگر برای داوری این رویداد شرکت کردند، اظهار کرد: بدون کمک و مساعدت این انستیتو برگزاری المپیاد طی شانزده دوره ممکن نبود و همچنین اساتید زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های مختلف روسیه که در آموزش و ترویج زبان فارسی نقش مهمی ایفا می‌کنند و همواره دعوت ما را برای مشارکت در برگزاری المپیاد می‌پذیرند.

نماینده بنیاد سعدی در روسیه در پایان سخنان خود ضمن آرزوی موفقیت برای دانشجویان شرکت‌کننده، همه آنان را برنده این رقابت خواند و آن را راهی برای محک توانایی و تلاش‌هایشان برای یادگیری زبان فارسی دانست.

در ادامه کاظم جلالی، سفیر کشورمان در روسیه با اشاره به اینکه زبان، زیربنای آگاهی است، ترویج زبان فارسی در روسیه را از عوامل مهم شناخت بی‌واسطه مردم روسیه از واقعیت‌های ایران امروز دانست.

وی دانشجویان زبان و ادبیات فارسی را سرمایه روابط دو کشور دانست و بر نقش آنها در تحکیم روابط ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

در ادامه مراسم، آلکسی ماسلوف، رئیس انستیتو آسیا و آفریقا دانشگاه دولتی مسکو ضمن ابراز خرسندی از برپایی این رویداد از طرف نمایندگی فرهنگی سفارت ایران در روسیه، گفت: ایران و زبان فارسی برای این انستیتو بسیار مهم است و با این حجم و گستره وسیع روابط و مناسبات دو کشور ایران و روسیه، امیدوارم کسانی که امروز در این المپیاد شرکت کردند، بتوانند فصل جدیدی در ارتباطات بین دو کشور ایجاد کرده و نقش مهمی ایفا کنند.

وی تأکید کرد: ما از نسل پیشکسوت، همچنین نسل جدید که از ترویج زبان فارسی در روسیه حمایت می‌کنند تشکر می‌کنیم.

شانزدهمین المپیاد زبان فارسی در روسیه، طی یک روز به کار خود پایان داد و برگزیدگان بر اساس کسب بالاترین نمرات در هر مهارت و نفر برتر بر مبنای کسب نمره نخست در همه مهارت‌ها انتخاب شدند. در پایان این مراسم جوایز هشت برگزیده این المپیاد از جمله نفرات اول بخش‌های مختلف این آزمون، اعطا شد و نفر برگزیده شانزدهمین المپیاد، ایوان پاپینن از دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو امگیمو، تندیس شاعر نامدار ایرانی حکیم ابوالقاسم فردوسی را به دست آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها