چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
نمایشگاه کتاب مسقط ارتقای سطح روابط فرهنگی بین عمان و دیگر کشورها را در پی دارد

سلیمه بنت عبدالله مشرفیه گفت: شکی نیست که این امر به گسترش روابط فرهنگی بین کشورها کمک می‌کند و سطح روابط فرهنگی بین عمان با آن‌ها را نیز بالاتر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط از دوم تا دوازدهم اسفندماه ۱۴۰۲ با حضور جمهوری اسلامی ایران فعالیت خواهد کرد. عمان کشوری آرام و بی حاشیه است؛ طبیعتاً رویدادهای فرهنگی در این کشور نیز با شور بسیار برگزار می‌شوند و از این نظر اهمیت دارند. درباره این نمایشگاه با یکی از اهالی قلم عمان گفت‌وگو کرده‌ایم.

سلیمه بنت عبدالله مشرفیه، شاعر و نویسنده عمانی است. او فارغ التحصیل دانشکده علوم شریعت است و تاکنون کتاب های متنوعی در حوزه‌های علوم قرآنی، تاریخ و ادبیات منتشر کرده است. همچنین او را به عنوان شاعری قدرتمند می‌شناسند. شب‌های شعر بسیاری در کشور عمان به مدیریت او برپا شده است و سلیمه بنت عبدالله چند برنامه فرهنگی متنوع را نیز در شبکه‌های اجتماعی تهیه و منتشر می‌کند.

این نویسنده درباره اهمیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط میان عمانی‌ها گفت: نمایشگاه کتاب مسقط فرصتی ارزشمند برای همه نویسندگان، شاعران و شخصیت‌های فکری، ادبی و فرهنگی است تا کتاب‌ها و دستاوردهای فرهنگی خود در عرصه نوشتن را به نمایش بگذارند. هر دوره این نمایشگاه شاید حضور بسیاری از مخاطبان و کتاب‌دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ است و طبیعتاً به‌جز آن‌ها شخصیت‌های فرهنگی متعددی هم در نمایشگاه شرکت می‌کنند.

وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط نقش عمده‌ای در گسترش پیوندهای فرهنگی و همکاری‌های مشترک بین ناشران مختلف ایفا می‌کند و هر دوره شاهد همکاری بین آن‌ها در نمایشگاه هستیم. ناشران عرب در این نمایشگاه مدام باهم گفت‌وگو و مذاکره کرده و رایت آثار خود را از همدیگر خریداری می‌کنند. همچنین هرساله نیز خود نهادهای دولتی و خصوصی در عمان حجم عمده‌ای از تولیدات ارائه شده در نمایشگاه کتاب مسقط را برای مجموعه‌های خود خریداری می‌کنند. بنابراین نمایشگاه کتاب مسقط اقتصاد خوبی دارد.

نویسنده کتاب «لعلکم تعقلون» ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط هر ساله شرکت‌کنندگان مختلفی را از دیگر کشورها به خود جذب می‌کند و به‌جز مخاطبان، ناشران و بنگاه‌های نشر از کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان علاقه‌مند به حضور در آن هستند. شکی نیست که این امر به گسترش روابط فرهنگی بین کشورها کمک می‌کند و سطح روابط فرهنگی بین عمان با آن‌ها را نیز بالاتر می‌برد، زیرا برخی ناشران قصد دارند کتاب‌هایی را درباره سلطنت نشین عمان و تاریخ آن منتشر کنند، تا هم در نمایشگاه کتاب مسقط به نمایش درآید و هم در کشور خودشان.‌

نویسنده کتاب «عُضما عمانیون» درباره حضور پرشور ناشران خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط گفت: به‌جز بنگاه‌های نشر خصوصی، موسسات و ارگان‌های دولتی بسیاری از کشورهای مختلف عربی و خارجی در این نمایشگاه شرکت دارند و این به نوبه خود فرصتی برای تبادل فرهنگی بین آن‌هاست. این حضور پرشور ستایش‌برانگیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها