سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
فالاچی، اگزوپری و چخوف ژورنالیست بودند

نویسنده کتاب «خون طاووس مطرح کرد: اوریانا فالاچی، آنتوان دوسنت اگزوپری و حتی آنتوان چخوف در گذشته ژورنالیست بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مراسم رونمایی از کتاب «خون طاووس» با حضور شهرزاد آذرپور مدیر مسئول انتشارات نظام الملک، عماد عبادی نویسنده، حسن یزدانی خبرنگار و نویسنده در غرفه خبرگزاری ایبنا در نمایشگاه مطبوعات و رسانه برگزار شد.

عماد عبادی در آغاز این نشست بیان کرد: این داستان‌ها از بین ۳۵ داستان انتخاب شد که در پنجمین کتاب من به چاپ برسد. این داستان‌ها مجموعه‌ای از تمامی ژانرها همچون بوتیک، وحشت، اجتماعی، عاشقانه و.... است که اسم‌ها و ترتیب آن‌ها بدون هیچ برنامه‌ریزی خاصی انتخاب شده است. ما باید بدانیم چه میراثی برای آیندگان به جا خواهیم گذاشت، ما باید از اشارات و بینامتنیت از گذشته کمک بگیریم و در کنه داستان از آن استفاده می‌کنیم. من به طور کلی ایرانی‌نویس هستم و علاقه‌مند به فضای ادبیاتی ایران هستم، اصلاً دوست ندارم به سمت ترجمه بروم.

نویسنده کتاب ادامه داد: داستان کوتاه با پتانسیل خود به اشارات و تلنگرها تکیه دارد، ما نمی‌خواهیم وارد تحلیل و تفسیر شعر شویم، دوست داشتیم که مخاطب در فضای ساکت و آرام عارفانه قدم بردارد و با اشارات در یک فضای خاص و خالص، به اوج برسد.

حسن یزدانی در ادامه گفت: برخلاف تصور عموم، ژورنالیست به معنای خبرنگار نیست و ژورنالیست‌ها روزنامه‌نگار هستند. ژورنالیست‌ها با استعداد خود می‌توانند برنامه تلویزیونی بسازند، آمارگیری کنند و حتی نویسندگان درخشانی باشند. بسیاری از نویسندگان بزرگ ما از روزنامه شروع کردند، اوریانا فالاچی و آنتوان دوسنت اگزوپری در گذشته ژورنالیست بودند، حتی آنتوان چخوف در دوران دانشجویی در دفتر روزنامه کار می‌کرده است.

خبرنگار و نویسنده عنوان کرد: روزنامه‌نگاری و نویسنده به صورت همزمان پیش می‌رفته و می‌رود. در گذشته روزنامه‌نگاری به عنوان یک شغل آکادمیک و دانشگاهی وجود نداشته و نویسندگان بابت شغل به قولی فرهیخته خود به روزنامه‌نگاران فخر می‌فروختند. بعدها که روزنامه وارد رشته‌های دانشگاهی شد، روزنامه‌نگاران علاوه بر کار خود، به مشاغل دیگر روی آوردند. ما دیدیم که روزنامه‌نگاران نویسندگی کرده‌اند، جریان ساخته‌اند، جنبش به راه انداخته‌اند و انقلاب‌ها کرده‌اند.

شهرزاد آذرپور در پایان نشست تصریح کرد: همه ما در حوزه نشر و رسانه باید فعالیت کنیم تا فرهنگ و هویت ایرانی را حفظ کنیم، ما مسئول هستیم تا کاری کنیم که ایرانی، اثر ایرانی را خوانش کند و با این هویت، خو بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها