چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
اهمیت حفظ و ترویج زبان و ادبیات لری از دیدگاه شاعران کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد_به همت انجمن علمی و ادبی کهگیلویه و بویراحمد نشست اهمیت حفظ و ترویج زبان و ادبیات لری با حضور شاعران صاحب سبک این استان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی آیت الله ملک حسینی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، دبیر انجمن عملی و ادبی استان گفت: باید زبان لری را خواسته و ناخواسته از معرض تهدیدها و تهاجم‌ها حفظ کنیم.

الله یار افراخته خاطرنشان کرد: زبان لری از نفس افتاده است و اگر شاعران لرزبان دلسوزی نکنند و نتوانیم یک الفبای مکتوب برای زبان لری بنویسیم تا در اختیار مردم قرار بگیرد شاهد انحطاط آن خواهیم بود.

وی با تاکید بر حفظ و دفاع از زبان و گویش لری گفت: همه می‌توانیم داستان و شعر لری بنویسیم و بسراییم اما با شیوه و واژگان آن آشنا نیستیم.

همچنین شاهرخ موسویان استاد دانشگاه یاسوج در این نشست گفت: سرنوشت محتوم در پیش داریم که خیلی از لهجه‌ها و گویش‌ها در زبان های بالادستی هضم می‌شوند.

وی ادامه داد: نفس شعر با وجود همه عظمتش در گذر تاریخ رقیب‌های جدی مانند سینما، فیلم و رمان پیدا کرده است و دیگر آن اهمیت و شان گذشته را ندارد.

این شاعر اضافه کرد: در زبان فارسی همه بزرگان ادب فارسی در تلاش هستند که خط رسمی برای آن داشته باشند اما به نتیجه نمی‌رسند.

موسویان تصریح کرد: تشدد آرا و اختلاف نظر سلیقه حتی در زبان فارسی وجود دارد و با آمدن فضای مجازی دیگر شیوه‌های جدیدی به وجود آمده است.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: بعضی از کلمات و واژگان لاتین در زبان ما جا افتاده‌اند و نمی‌شود آن را تغیر داد پس نباید سعی در دستکاری آن داشته باشیم.

وی با اشاره به کم‌رنگ شدن زبان لری در میان مردم گفت: نمی‌توانیم از مرگ حتمی زبان لری جلوگیری کنیم در گذر زمان شاید بتوانیم آن را حفظ کنیم اما محکوم به مرگ است.

موسویان در پایان گفت: وقتی زیست و شیوه زندگی مردم به سمت و سوی غربی‌ها است نمی‌توانیم آن را به روش زبان لری برگردانیم.

در پایان نیز، قاسم بدره، رویا بصیری، ثریا آقایی، شهرام رودشتیان، اسماعیل احمدی، الله یار افراخته، علی افراخته، علی پور نیز به خوانش اشعار خویش پرداختند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایلیا IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    لری زبان نیست گویش است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها