یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
گام مهم صدا و سیما برای توسعه کتابخوانی در کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد-صدا و سیما به عنوان رسانه‌ای ملی، نقشی بی‌بدیل در ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سطح دانش جامعه دارد. این رسانه می‌تواند با تولید و پخش برنامه‌های جذاب و آموزنده، معرفی کتاب‌های مفید و مناسب، و دعوت از نویسندگان و کارشناسان برجسته، گامی مؤثر در این زمینه بردارد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) _زینب خوش اندیش: اهمیت فرهنگ و ارزش های اسلامی و ایرانی در عصر حاضر بر کسی پوشیده نیست. در دنیای امروز که هجمه‌های فرهنگی بیگانگان از هر سو به جوامع مختلف هجوم می آورند، حفظ و ترویج فرهنگ و ارزش های اصیل ایرانی و اسلامی از اهمیت حیاتی برخوردار است.

صدا و سیما به عنوان یکی از مهمترین رسانه‌های کشور، نقشی کلیدی در ترویج فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و ایرانی ایفا می‌کند. این رسانه با تولید و پخش برنامه‌های متنوع در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، هنری و مذهبی می‌تواند در ارتقای سطح فرهنگی جامعه و حفظ هویت اسلامی و ایرانی مردم نقش بسزایی داشته باشد.

در این گفتگو، امیر رئوف، مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد به تشریح برنامه های این سازمان برای ترویج فرهنگ و ارزش های اسلامی و ایرانی در استان پرداخت.

_با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی، صدا و سیما چه اقداماتی برای ترویج این فرهنگ در استان انجام داده است؟

با توجه به اینکه سرانه مطالعه در استان ما پایین است، تمام برنامه های رادیویی و تلویزیونی موظف هستند نسبت به فرهنگ سازی مطالعه کار کنند و برنامه های تاثیرگذار تولید کنند. ما ارتباط خوبی با مجموعه های عمومی و تخصصی کتابخانه های استان داریم و در زمینه معرفی کتاب های تاثیرگذار متناسب با سنین مختلف، یک برنامه ایتم معرفی کتاب داریم.

_رهبر معظم انقلاب همواره بر اهمیت کتابخوانی تاکید می کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

رهبر عالیقدر ما کتاب و کتابخوانی را بسیار مورد اهمیت قرار می‌دهند و خودشان نیز کتاب‌های متعددی را مطالعه کرده اند. شاخص دانایی در دنیا افزایش رسانه مطالعه و دسترسی به کتاب است. در استان نیز اقدامات خلاقانه‌ای انجام شد و صداوسیما به آنها ضریب داد. برای مثال مستندی در خصوص کسانی که مروج کتابخوانی هستند تهیه کردیم.

_ چه برنامه هایی برای ترویج کتابخوانی در خانواده ها، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها دارید؟

باید درخصوص خانواده ها، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و… برنامه های بهتری را برای ترویج کتابخوانی در استان انجام بدهیم.

_صدا و سیما چه نقشی در حمایت از هنرمندان بومی استان دارد؟

از ظرفیت هنرمندان موفق بومی استان در برنامه‌های تلویزیونی و رادیو استفاده کردیم و سعی کردیم همایش و نمایش نامه‌های موفق استان را شناسایی و در برنامه های صداوسیمای شبکه دنا استفاده کنیم.

_صدا و سیما چه برنامه‌هایی برای شاعران و نویشندگان استان دارد؟

صداوسیما برنامه‌های مشاعره، جشنواره‌های و همایش های شاعران و نویشندگان را پوشش می دهد و سوگواره شعر آیینی را نیز به صورت زنده پخش کرد.

_ به نظر شما استفاده از قالب شعر در فرهنگ سازی چه تاثیری دارد؟

شعر یکی از معجزات بشری قلمداد می‌شود. استفاده از قالب شعر در فرهنگ سازی می تواند بسیار موثر عمل کند. جمهوری اسلامی ایران نیز به شاعران و شعر توجه ویژه ای داشته است.

_چه برنامه هایی برای ترویج شاهنامه خوانی و سعدی خوانی در استان دارید؟

در پرمخاطب ترین برنامه شبکه دنا هرشب شاهنامه و سعدی خوانی را داریم. سعی کردیم توجه به شعر، معرفت افزایی و ادبیات حکمت آمیز و سبک زندگی انسانی که در ادبیات کهن ما وجود دارد را با توجه به شاعران و اثارشان در برنامه ها بگنجانیم.

_صدا و سیما چه برنامه‌ای برای بازخوانی سیاست‌های منحط پهلوی در دوران انقلاب اسلامی دارد؟

به برکت انقلاب اسلامی، فرهنگ های تمدن غنی باارزش شناخته شد و مردم این انقلاب را از خود میدانند. یکی از برنامه های دهه فجر این است که سیاست های که در دوران پهلوی منحط شده در قالب مستندهای تلویزیونی برای نسل جوان بازخوانی بشود تا قدر کشور خود را بیشتر بدانند.

_در زمان پهلوی چه سیاست‌هایی در خصوص شاهنامه خوانی وجود داشت؟

در زمان پهلوی شاهنامه خوانی عشایر را ممنوع کرده بودند و این موضوع نیز تنفر مردم استان که علاقه‌مند به اشعار حماسی فردوسی بودند را برمی انگیخت.

در مجموع، صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد در راستای ترویج فرهنگ و ارزش های اسلامی و ایرانی، برنامه های متنوعی را در نظر گرفته است. ترویج فرهنگ کتابخوانی، حمایت از هنرمندان بومی، ترویج شعر و ادب فارسی و بازخوانی سیاست های منحط پهلوی از جمله این برنامه ها است.

البته صدا و سیما به عنوان یک رسانه فراگیر، می تواند نقش بیشتری در ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه ایفا کند. صدا و سیما به عنوان رسانه‌ای ملی، نقشی بی‌بدیل در ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سطح دانش جامعه ایفا می‌کند. در این راستا، اتخاذ رویکردی خلاقانه و برنامه‌ریزی دقیق، می‌تواند به افزایش گرایش مردم به مطالعه و کتابخوانی کمک شایانی کند.

تولید و پخش برنامه‌های جذاب و آموزنده در قالب‌های مختلف، متناسب با سنین مختلف، می‌تواند کودکان و نوجوانان را با دنیای شگفت‌انگیز کتاب آشنا کند. برای مثال، برنامه‌های عروسکی، انیمیشن‌های اقتباسی از داستان‌های معروف، و مسابقات جذاب می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند.

تهیه مستند و گزارش از زندگی و فعالیت‌های مروجان کتابخوانی، می‌تواند الهام‌بخش نسل جوان باشد و انگیزه آن‌ها را برای مطالعه و کتابخوانی افزایش دهد.

صدا و سیما می‌تواند با همکاری مجموعه‌های عمومی و تخصصی کتابخانه‌های استان، برنامه‌های مشترکی را برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه اجرا کند. برای مثال، معرفی کتاب‌های جدید، برگزاری مسابقات کتابخوانی، و دعوت از نویسندگان و مترجمان برجسته به برنامه‌های زنده، می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

پوشش برنامه‌های مشاعره، جشنواره‌ها و همایش‌های شاعران و نویسان، می‌تواند به رونق فضای فرهنگی جامعه و تشویق مردم به مطالعه و نگارش خلاقانه کمک کند.

با اتخاذ رویکردی جامع و خلاقانه، صدا و سیما می‌تواند به عنوان یک رسانه پیشگام در ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سطح دانش جامعه ایفا نقش کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها