پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
مسعود ویژه: چمن محله‌هایی که در کتاب «محلات همدان» جان گرفتند

مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: شاید یکی از مشکلاتی که از نظر فرهنگی در برخی از مناطق کشور صورت گرفته آسیب دیدن ساختار اولیه محلات همدان و محله‌های گوناگون کشور است که کم کم باعث تغییر سبک زندگی و ناهنجاری‌های فرهنگی شده است که امیدواریم با نشر این کتاب بتوانیم به سمت احیای آن فرهنگ‌های دیرینه و فرهنگی‌های خوبی که داشتیم پیش برویم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان که در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران حضور داشت، گفت: در نمایشگاه گردشگری که هر ساله برگزار می‌شود یکی از نقاط مورد غفلت پرداختن به کتاب است و معرفی کتاب‌هایی که به مفاخر و جاذبه‌های گردشگری استان‌ها می‌پردازد با کمبود مواجه است. بعضی از استان‌ها که در نمایشگاه گردشگری شرکت کرده‌اند به این مساله می پردازند ولی بسیار کمرنگ است.

وی افزود: امسال در نمایشگاه گردشگری استان همدان در این زمینه نقش پررنگی داشته است و همزمان با حضور نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس انجمن مفاخر فرهنگی از کتاب «فرهنگ محلات» رونمایی کردیم. این کتاب یکی از آثار باارزش چند سال اخیر همدان است که انصافاً زحمات بسیار زیادی توسط یکی از محققان برجسته همدان علی جهانپور برای این کار پژوهشی صورت گرفته که به معرفی محلات همدان پرداخته است. کارهای دیگری درباره همدان نوشته شده بود که شاید بتوان گفت این اثر کامل‌ترین کتابی است که درباره محلات همدان پرداخته است.

مسعود ویژه ادامه داد: یکی از قسمت‌های کتاب درباره این است که در شهر قدیم همدان یک مدل معماری داشتیم که برگرفته از فرهنگ چندصد ساله و چندهزار ساله همدان بوده است. معماری سنتی همدان به این شکل بوده است که در هر محله یک منطقه‌ای بوده که همدانی‌ها به آن چمن محله می‌گفتند که ملزومات اولیه افراد و مردم در آن محله وجود داشته است از جمله نانوایی، حمام، آرایشگاه، مسجد و...

وی افزود: در دهه‌های اخیر متاسفانه عدم توجه به بافت سنتی باعث از بین رفتن این چمن‌ها و محلات قدیم همدان شده است. شاید یکی از مشکلاتی که از نظر فرهنگی در برخی از مناطق کشور صورت گرفته آسیب دیدن ساختار اولیه محلات همدان و محله‌های گوناگون کشور است که کم کم باعث تغییر سبک زندگی و ناهنجاری‌های فرهنگی شده است که امیدواریم با نشر این کتاب بتوانیم به سمت احیای آن فرهنگ‌های دیرینه و فرهنگی‌های خوبی که داشتیم پیش برویم.

سپس محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: استان همدان در حوزه گردشگری از سرزمین‌های مهم ایران اسلامی است با تمدنی دیرینه و کهن که ریشه در تاریخ ایران دارد به موازات این دیرینگی و این تمدن کهن در عرصه‌های فرهنگ و ادب هم بالندگی بسیار چه از روزگاران پیشین و چه روزگار کنونی داشته است.

وی افزود: در این زمینه می‌توان به فعالیت‌هایی در حوزه چاپ و نشر آثار متعدد اشاره کرد. اداره کل فرهنگ و ارشاد استان همدان در هفدهمین دوره نمایشگاه حضور پیدا کرده است و فعالیت‌های چاپی و انتشاراتی در حوزه کتاب را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است. یعنی در این ۱۷ دوره استان همدان در این نمایشگاه حضور داشته است و کار کتاب و چاپ و انتشارات هم به همان اندازه حضور خود را در نمایشگاه گردشگری حفظ کرده است.

شالویی بیان کرد: نمایشگاه گردشگری نشانی از دستاوردهای استان همدان در همه حوزه‌های فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی، سفال، سرامیک و منبت است یا مواردی که به استان همدان مرتبط می‌شود یک نمایشگاه بسیار دیدنی و جذاب است. از آنجا که همدان، کهن شهر است همچنان این قدرت تمدن‌سازی خود را حفظ کرده است و امروزه ما شاهد چنین رونق و اعتلایی هستیم.

وی افزود: در حوزه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد همدان، جامعه فرهنگی و مفاخری استان هم پای به پای پیشرفت‌های دیگر و پیش‌تر و جلوتر از آن‌ها موفقیت‌های خوبی داشته است و ما آن را در حوزه چاپ و نشر شاهد آن هستیم.

شالویی بیان کرد: رونمایی از کتاب‌ها و آثار مختلف که نمونه‌ای از آن نیز در نمایشگاه گردشگری انجام شد بیانگر این است که همدان در زمینه فرهنگ جزو استان‌های پیشتاز ما بوده است و حرف برای گفتن بسیار دارد و در حوزه مفاخر نیز با توجه به تعدد و تکثر مفاخر آن‌ها چه از گذشته‌های دور تا به امروز این امکان برای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و استان میسر و ممکن شده است تا بتوانیم آیین‌های تجلیل و بزرگداشت آن‌ها و انتشار آثارر بزرگان را در دستور کار خود داشته باشیم که امیدوارم با همکاری مدیر کل استان و جامعه هنری و علاقه‌مندان بتوانیم یکی دو جشنواره را هم برای سال ۱۴۰۳ در استان همدان برنامه‌ریزی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها