چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
نویسنده و مولف باید در کار صداقت داشته باشد

هرمزگان - نمایشنامه نویس و مولف هرمزگانی گفت: نویسنده و مولف باید در کار صداقت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، مهدی عطایی دریایی با حضور در غرفه خبرگزاری کتاب ایران در هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان گفت: تا به حال هفت تالیف در زمینه‌های پژوهش و تحقیق، نمایشنامه و خاطرات داشته‌ام.

وی با بر شمردن نام و محتوای کتاب‌هایش، اضافه کرد: نخستین کتابم، پژوهشی به نام «نمایشنامه در هرمزگان» در ارتباط با آیین‌ها، اشکال نمایشی با تمرکز بر شبیه خوانی و مقایسه آن در مناطق مختلف هرمزگان بود.

عطایی بیان داشت: کتاب «حیدر» حاوی سه نمایش، «زینب» حاوی سه نمایش و «کمنزیل» تک نمایش، کتاب‌هایم در زمینه نمایشنامه نویسی است.

یکی از بنیانگذاران دانشگاه فرهنگ و هنر خلیج‌فارس در مورد کتاب سه جلدی «خاطرات صحنه‌» گفت: این کتاب حاصل سال‌ها فعالیت در حیطه تئاتر و بازیگری در پیش از انقلاب است.

این بازیگر و کارگردان هرمزگانی اضافه کرد: این کتاب فقط صرف خاطرات صحنه نیست بلکه در دل این خاطرات، حوادث و شرایط سیاسی، اجتماعی و رخدادهای فرهنگی نیاز روایت می‌شود.

خالق «خاطرات سه جلدی صحنه» تاکید کرد: معرفی کارگردان‌ها، بازیگران قدیمی و زنده نگه داشتن نام‌های آن‌ها مانند؛ محمد ضعیفی، معصومه قاصد، غلام قاصد و …بررسی تکنیک‌های تئاتری، نوع گریم و اکسسوار، سالن‌های اجرای نمایش نیز در کتاب آمده است.

عطایی دریایی با اشاره به این موضوع که خاطره نوشتن تنها یک روایت شخصی نیست، گفت: خیلی مهم است که مولف و نویسنده کتاب در کارش صداقت و راستی داشته باشد و سرسری از روایت نگذرد و آن را در معرض راستی آزمایی قرار دهد.

وی با بیان اینکه گاهی برای راستی آزمایی نوشته‌هایش کارش را متوقف می‌کرد، افزود: روایت باید همانگونه که رخ داده در دل نوشتار بیاید و نمی‌توان فقط به حافظه اکتفا کرد.

عطایی دریایی در پایان گفت: علاوه بر استفاده از منابع مکتوب مختلف، با دوستانم چون استاد فقید منصور نعیمی، محمدعلی قویدل و … آن را راست آزمایی می‌کردم.

به گزارش ایبنا، هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان در نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ و نوبت عصر از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از روز شنبه ۲۱ بهمن تا ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس به روی دوستداران کتاب باز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها