چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
«قتلگاه باغ اتابک» در بازار کتاب

رمان «قتلگاه باغ اتابک» نوشته حسن اصغری به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این رمانِ تاریخی با موضوعِ ستارخان به سفر او و یاران اش به تهران و ایستادگی در برابر دستگاهِ حاکمه ضد مشروطه و سپس مرگ او می پردازد؛ اما در لابه لای این حوادث، نیروی ذهنِ خلاقه نویسنده، سبب شده تا قصه‌ای زیبا بیافریند و در آن بگنجاند و با بیانی زیبایی‌شناسانه مخاطب را درگیر خود کند.

رمانِ تاریخی در ذاتِ خود بر محور ماجرا است اما در این رمان، هدف نویسنده، عمیق‌تر و چیز دیگری ورای واقعه با شخصیت‌هایش است.

در این اثر اصغری، محو همان واقعه است اما همراه با تخیل یعنی تاریخ را بازگو می‌کند و دغدغه‌اش بیانِ آن مقطع است ولی با تخیل و شِمِ نویسندگی و البته با فرمی تازه در بیان و نوع روایت به طوری که ما با شکست روایت و رفتن به ذهنِ شخصیت‌هایِ داستان مواجه می‌شویم.

اصغری در «قتلگاه باغ اتابک» سیرِ حرکت ستارخان به سمتی تهران، تا به قتل رسیدن‌اش و وقایعناگواری که برای او و مشروطه طلبان افتاده است و سنگدلی و بی‌رحمی حاکمان و خائنان به وطن را ترسیم کرده؛ چیزی که همیشه گرفتارشان هستیم و نسلِ‌شان هم بر نمی‌افتد؛ البته در این رمان، تخیل و تصویرسازی نیز موازی با تاریخ پیش می‌رود.

در جملات پایانی رمان می خوانیم: «اندیشیدم که باید بروم به قبرستان. دو تا بابوت بگیرم. دو تا قبر… حس کردم همه جای تالار پر از آب شده. نعره یی شنیدم: یک چشم کاتب کنده شده. جلاد، آن چشم سالم اش را هم از کاسه کنده، دفن کن توی قبر سردار… ازجلوی ستون برخاستم، عجیب بود! همه چیز روشن بود و مثل آب زلال می‌درخشید. یک چشم کور شده‌ام دیگر کور نبود. حالا همه چیز را با دو چشم می‌دیدم.»

انتشارات هزاره سوم اندیشه اخیراً این رمان را در ۳۷۱ صفحه و با قیمت ۲۵۰ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها