دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
نشست‌های ماهانه «ایوار» برگزار می‌شود / راه‌اندازی جایزه مستقل حرکت‌های برتر فرهنگی در لرستان

لرستان – سرپرست دانشنامه مطبوعات با اعلام اینکه نشست‌های «ایوار» به صورت ماهانه‌ و برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ و تاریخ لرستان و فرهنگ‌مداران و لرستان‌پژوهان برگزار می‌شود، از انتشار کتاب فصل و جایزه مستقل سالانه برای حرکت‌های برتر فرهنگی در لرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد محمدجعفر محمدزاده در نخستین جلسه هم‌اندیشی انجمن لرستان‌شناسی که روز دوشنبه با حضور برخی از پژوهشگران و کنشگران فرهنگی لرستان در محل دانشنامه مطبوعات ایران برگزار شد ضرورت فعالیت جامع و فراگیر در حوزه لرستان‌پژوهشی را یادآوری و با آسیب‌شناسی فعالیت‌های گذشته مانند غلطیدن به ورطه قوم‌گرایی یا ایجاد شائبه‌های سیاسی و انتخاباتی، بر ضرورت ایجاد یک حرکت جدید فرهنگ‌مدارانه بر بستر ایران فرهنگی تاکید کرد.

این مدیر فرهنگی کشور همچنین از راه‌اندازی نشست‌های ماهانه با موضوع مسئله‌شناسی فرهنگ لرستان، رونمایی و نقد و بررسی آثار شاخص درباره لرستان، تجلیل و نکوداشت شخصیت‌های فرهنگی و علمی با نام عمومی «ایوار» خبر داد و گفت: نشست‌های ایوار به صورت ماهانه و برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ و تاریخ لرستان و فرهنگ‌مداران و لرستان‌پژوهان است.

وی همچنین از انتشار کتاب فصل و جایزه مستقل سالانه برای حرکت‌های برتر فرهنگی در لرستان خبر داد.

نشست‌های ماهانه «ایوار» برگزار می‌شود / راه‌اندازی جایزه مستقل حرکت‌های برتر فرهنگی در لرستان

تاکید بر ایجاد دانشنامه لرستان و مدخل گزینی

در ادامه این جلسه غلامرضا عزیزی، پژوهشگر تاریخ و سندپژوه نیز با تاکید بر جریان‌سازی فرهنگی در لرستان بر ضرورت ایجاد دانشنامه لرستان و مدخل‌گزینی برای آن خبر داد.

گردآمدن لرستان پژوهان حلقه مفقوده لرستان‌پژوهی است

این مدرس دانشگاه گردآمدن لرستان‌پژوهان را برای ایجاد یک سپهر فرهنگی ارزشمند دانست و با ذکر نمونه‌هایی در سایر استان‌ها، شکل گیری چنین حرکتی را حلقه مفقوده لرستان پژوهشی خواند.

نشست‌های ماهانه «ایوار» برگزار می‌شود / راه‌اندازی جایزه مستقل حرکت‌های برتر فرهنگی در لرستان

جایزه مستقل انجمن لرستان‌شناسی نقطه عزیمت ارزشمندی برای ایجاد تحرک در فرهنگ لرستان است

ساسان والی‌زاده، نویسنده و پژوهشگر نیز در این جلسه راه‌اندازی جایزه مستقل انجمن لرستان‌شناسی را نقطه عزیمت ارزشمندی برای ایجاد تحرک در فرهنگ لرستان دانست و گفت: انتشار مداخل دانشنامه لرستان در کتاب فصل ضمن فراهم نمودن مقدمات تالیف مرجعی ماندگار می‌تواند الگودهی مناسبی نیز در روش‌شناسی تحقیق در حوزه لرستان‌پژوهشی ایجاد کند.

در این نشست مسعود فرج اللهی، بابک قیاسیان دو تن از نویسندگان و کنشگران فرهنگی لرستان نیز ایجاد گرانیگاهی برای اتصال مجموعه نویسندگان و پژوهشگران لرستان را ضروری دانستند و اطلاع‌رسانی کامل از نشست‌های کارشناسی و تخصصی ماهانه را باعث شکل‌گیری گفتمان معیار برای توسعه فرهنگی ارزیابی کردند.

به گزارش ایبنا، بنابر اعلام دبیرخانه انجمن لرستان‌شناسی نخستین «نشست ایوار» با موضوع بررسی وضعیت سیاسی و اجتماعی لرستان در عصر قاجار، یادکَرد خدمات مرحوم حسین غضنفری به میراث فرهنگی استان لرستان و رونمایی از یک اثر در حوزه لرستان‌پژوهی در نیمه دوم اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها