یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
«سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد»  گمنام مانده است

زنده‌یاد نادر ابراهیمی در «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد» توانست به زیبایی با هنر داستان‌نویسی خود راوی جایگاه، سیره، منش سیاسی، رویکرد رهبری و زندگانی پر از حادثه و اتفاق بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی شود.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نادر ابراهیمی، داستان‌نویسی پرکار و موفق بود که تا پیش از درگذشتش حدود ۱۰۰ کتاب را در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال در قالب داستانِ کوتاه و رمان نوشته بود.

یکی از این آثار که خوش درخشیده، «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد» است و نادر ابراهیمی با عشق و جسارت توانست به‌زیبایی در قالب روایت مستند داستانی فراز و فرودهای زندگی امام خمینی (ره) را باین کند.

جلد نخست این اثر با عنوان فرعی رجعت به ریشه‌ها، روایت‌کننده کودکی حضرت امام خمینی (ره) است. فصل نخست این کتاب پیش درآمدی است که مخاطب را با قلم ابراهیمی و چرایی مکتوب این اثر آشنا می‌کند. در فصل دوم ابراهیمی برش‌هایی از کودکی حضرت امام (ره) را برای مخاطب خود تصویرکرده و در فصل سوم نیز به حکایت دیدار امام با آیت‌الله مدرس پرداخته است. در فصل چهارم، ابراهیمی با روایتی آونگ‌وار و مملو از سیلان میان رویا و تخیل به روایت پرداخته و بار دیگر در فصل پنجم مخاطب را به کودکی‌های حضرت امام (ره) رجعت داده است. در فصل ششم ابراهیمی تلاش کرده با روایت بیرون انداختن همسر رضاخان و زنان درباری از آستانه حضرت معصومه (س) به رهبری امام خمینی (ره)؛ مخاطب خود را به اصل و بطن و کنه کتابش بازگرداند. فصل هفتم جلد نخست کتاب نیز شامل روایتی شاعرانه و آمیخته از تخیل است و نویسنده در فصل هشتم به شرح بر آوارگی، حیرانی و درماندگی افرادی پرداخته که پدر امام (ره) را به شهادت رسانده‌اند. نویسنده در فصل نهم تلاش کرده تا فرازی از زندگی عاطفی و معنوی امام خمینی (ره) و ازدواج‌شان را با همسر مکرمه‌شان به مخاطب ارائه دهد و سرانجام در فصل دهم شاهد روایتی در نوسان میان شعر و نثر از نگاه عاشقانه ملتی هستیم که در مسیر مبارزه حق‌طلبانه و تلاش برای کاشت نهال انقلاب به امام متوسل شده‌اند.

آغازگر جلد دوم کتاب با عنوان فرعی در میانه میدان، روایت‌کننده گذشته‌هایی دورتر از زمان ولادت و حیات امام خمینی (ره) است؛ روایتی که در فصل نخست آن، مخاطب ماجرا را از دوران حضور پدر حضرت امام خمینی (ره) در زندان شاهنشاهی و در نهایت شهادت وی دنبال می‌کند. نادر ابراهیمی با روایت عمه بزرگوار امام‌خمینی (ره) مخاطب را در مواجهه‌ای بی‌واسطه از هرآنچه در آن روزهای سخت، تلخ و سیاه بر پدر امام رفت قرار می‌دهد و با همان نگاه و روایت صاحبه خانم وارد فصل دوران مبارزاتی حضرت امام (ره) در جوانی و تجربیات حضور ایشان در حوزه علمیه می‌شود.

نویسنده در جلد دوم، مخاطب را در کنار همراهی با رهبر انقلاب در مواجهه مستقیم نگاه پرنفوذ و قدرت رهبری حضرت امام خمینی (ره) در آوردگاه سیاست به تصویر می‌کشد و ابراهیمی برای آنکه ریشه‌های قدرتمند حضرت امام خمینی (ره) در امر رهبری مردم را معرفی کند، در جلد دوم کتاب در فرازهایی مختلف، نقبی به دوران کودکی و نوجوانی حضرت امام (ره) می‌زند.

ابراهیمی در کنار نگاه و روایت‌های مختلف و مستند از فرازهای زندگی حضرت امام خمینی (ره) بخشی از مهم‌ترین حوادث سیاسی آن روزگاران چون کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، محاکمه مصدق و نظایری از این‌دست را نیز با قلمی شیوا و روایتی توأم با نگاه دراماتیک به مخاطب ارائه می‌کند تا بتواند در قالب این اثر داستانی، مستند و گزارش گونه در کنار روایت چندوجهی از آنچه به عنوان فصل مهمی از تاریخ زندگی بنیان‌گذار کبیر انقلاب شکوه‌مند اسلامی است، بتواند زندگی رهبر انقلاب را آن گونه که زیسته است به مخاطب معرفی کند.

نادر ابراهیمی این اثر را خاکسارانه پیشکش کرده به به ملتی که ساختن و راه انداختن انقلاب‌ها را خوب می‌داند و باری، بار کوه‌آسای عظیم‌ترین انقلاب تاریخ را بر دوش کشیده است و به بزرگ‌بانوی روزگار ما، قدس ایران ثقفی، که همسر دلاور، صبور و با ایمان مردی چون روح لله خمینی بوده‌اند و هم‌سفری برای سخت‌ترین سفرهای این جهانی و عمری در اضطراب‌های زندان، تبعید، شکنجه و شهادت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها