چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
«پنجره» مهمان نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است

دبیر رویداد پنجره گفت: برنامه خاص و ویژه‌ای برای فصل بعدی رویداد «پنجره» در فصل بهار و همچنین نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تدارک دیده خواهد شد.

محمدرضا عبدالعلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) توضیحاتی درباره این رویداد ارائه کرد و در توضیح مرور گفت: مرور یک توصیه‌نامه‌ای است که فرد کتاب‌خوان بعد از خواندن کتاب آن را می‌نویسد. به نوعی مرور از این بعد توصیه نامه است که تویسنده مرور به این نکته توجه دارد که مخاطبی را با مرور خود مورد خطاب قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: به نوعی برای مخاطب آن را می‌نویسد و سعی می‌کند در این مرور یک شمای کلی و یک پنجره و منظره برای کسی که می خواهد کتابی را انتخاب کند ایجاد می‌کند. از این خاطر نام این رویداد را پنجره گذاشته‌ایم.

دبیر رویداد پنجره بیان کرد: مرور یک خروجی است که خواننده فعال نسبت به یک کتاب تولید می‌کند تا دیگران را در عرصه کتابخوانی هدایت و جهت‌دهی کند و برای افرادی که قصد مطالعه کتابی را دارد، محتوای اولیه‌ای تولید کند.

عبدالعلی‌زاده با اشاره به اینکه ما الان در عرصه کتابخوانی با مسئله تردید در انتخاب کتاب مواجه هستیم زیرا تعدد گزینه‌ها، انتخاب کردن را مشکل کرده است، افزود: مرور نویسی در این فضا کمک می کند که این تردید از بین برود و مسیری را برای انتخاب مناسب کتاب توسط کتاب‌خوان ها ایجاد کند. بنابراین با این کارکرد می توان مرور را تعریف کرد.

وی بیان کرد: مرور خوب آن است که بتواند به نحو مناسب بتواند افراد را در انتخاب کتاب مناسب راهنمایی کند.

دبیر رویداد پنجره درباره مولفه‌های مرورنویسی خاطر نشان کرد: یک مرور نویسی خوب، باید دارای مهارت کتابخوانی باشد. کسی می تواند مرور بنویسد که در طول یک سال تعداد مناسبی کتاب را مورد خوانش قرار می‌دهد. نکته بعدی این است که فرد مرور نویس باید تسلطی خوب داشته باشد؛ یعنی فرد مرور نویس باید روش صحیح مطالعه و یک برداشت خوبی را در خود ایجاد کرده باشد.

عبدالعلی‌زاده گفت: مهارت دیگری که شاید بتوان آن را به صورت نسبی دید این‌است که فردی که مرورنویس است باید سرعت مطالعه خوبی نیز داشته باشد و بتواند از عهده تعداد کتاب بیشتری در طول ایام زندگی خود بربیاید و بتواند مرور نویسی کند.

وی افزود: مسئله دیگر این است که مرور نویس باید بتواند نویسنده‌ها را مورد شناسایی قرار داده و بر قلم و سبک آن‌ها تسلط داشته باشد. وجود فهمی کلی از قلم و سبک نویسنده کتاب مورد نظر لازمه هر مرور نویسی است. فردی که تمایل به مرور نویسی دارد باید مخاطب شناس خوبی باشد. و بتواند مخاطب خود را خوب شناسایی کرده و با زبان مناسبی متن مروری خود را به مخاطب ارائه دهد.

عبدالعلی‌زاده در رابطه با هدف این رویداد افزود: اولین هدفی که در رویداد پنجره دنبال می‌شود ترویج کتابخوانی در عرصه عمومی و مخصوصاً در عرصه نخبگانی کشور است. به نوعی با گسترش فعالیت مرور نویسی در کشور یک بازوی بسیار کارآمد به وسیله شبکه مرور نویسان در این رویداد و مجموعه رویدادهایی که به صورت فصلی برگزار می‌شود، تشکیل می‌شود، ما باشگاه مرورنویسان داریم که به صورت انباشتی بستری را برای فعالیت‌های متناسب با ترویج کتابخوانی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: اینکه ما بتوانیم کتابخوان را به کتاب مد نظر خود برسانیم و در این مسیر تسهیل‌گر باشیم و در بین حلقه‌های کتاب میانجی‌گری و تسهیل‌گری کنیم و بتوانیم همانند انتشار و توزیع کتاب خوب در رساندن کتاب به مخاطب مورد نظر نقش داشته باشیم از اهداف مد نظر مرور است.

دبیر رویداد پنجره بیان کرد: مسئله دیگری که در بحث مرور نویسی در رویداد پنجره وجود دارد این است که قسمتی از رویداد پنجره به دانشجویان اختصاص پیدا کرده و در ادامه نخبگان کشور، جامعه هدفی هستند که ما هم فضای پویایی در جامعه دانشگاهی خود ایجاد کنیم و بتوانیم قشر نخبگانی و دانشگاهی را به هدف ترویج کتابخوانی و اثرگذاری در فرهنگ نزدیک کنیم و این پتانسیل بالقوه را بالفعل کنیم تا بتوانیم یک جامعه دانشگاهی پویایی که بتواند بر فرهنگ جامعه و مردم کشور خود در عرصه ترویج کمک کند.

عبدالعلی‌زاده ادامه داد: هدف دیگری که در پنجره دنبال می‌شود گسترش امر مرورنویسی در ایران و استانداردسازی آن در این مرز و بوم است. نکته‌ای که ما شاهد آن هستیم این است که خوانش‌ها و سبک‌های مختلفی برای مرور نویسی در فضای کتابخوانی کشور توصیه می‌شود و بعضاً انتشار پیدا می‌کند که استانداردسازی و انتظام و سبک استاندارد مرورنویسی در رویداد پنجره پیگیری می‌شود و سعی می‌شود که ما بتوانیم مرور را به شکل استاندارد و حرفه‌ای آموزش دهیم و آن را در کشور گسترش دهیم.

وی ادامه داد: مسئله بعدی این‌است که ما از خلل مرور نویسی می‌توانیم نویسنده پرورش دهیم. با پرورش نویسنده در مرورنویسی ما توانسته‌ایم یک قسمتی از نیاز فضای فرهنگی کشور را نیز برآورده کنیم. افراد با نوشتن متن‌های کوتاه مروری کم کم به یک بلوغی می‌رسند و می‌توانند شروع به نویسندگی فعال کرده و در این مسیر رشد کنند.

عبدالعلی‌زاده در توضیح بخش‌های این رویداد گفت: ما در پنجره هم آموزش مرور نویسی داریم، هم مسابقات مرورنویسی و علاوه بر آن فضای انتشار و گسترش مرورها در کشور نیز فراهم است. مسئله استمرار مرورنویسی توسط شرکت‌کنندگان که عضو باشگاه مرورنویسان می‌شوند و فعالیت مرورنویسان را ادامه می‌دهند نیز در پنجره مطرح است و نویسندگان مورد حمایت و توجه پنجره قرار می‌گیرند.

وی افزود: نسل‌های مختلفی که از پنجره پرورش پیدا می‌کنند در فضای تدارک دیده شده می‌توانند مرورنویسی را ادامه‌دهند، حرفه‌ای‌تر شوند و چه بسا جدی‌تر شدن فضای نویسندگی و برایشان رقم بخورد.

دبیر رویداد پنجره، استاندارد انتخاب اثر در این رویداد را توضیح داد: استانداردی که برای پنجره لحاظ شده این است که کتاب‌ها تالیفی باشند و ترجمه نباشند؛ کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی و کتاب‌های کودک در این رویداد پذیرفته نمی‌شود. برای انتخاب کتب لیستی از کتاب‌های مناسب برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده‌است و بر اساس استاندارد های اعلام شده ارزیابی از آثار انجام می‌شود.

دبیر رویداد پنجره در پاسخ به زمان فصل بعدی این رویداد پاسخ داد: باتوجه به اینکه هنوز وقت ثبت نام در این رویداد باقی‌ست و تا بیستم بهمن ماه ادامه دارد، نمی توان نتیجه نهایی را در مورد استقبال از فصل دوم گرفت. اما با توجه به تعداد ثبت نام‌هایی که تا الان انجام شده‌است ما رشد خوبی را در استقبال از پنجره شاهد هستیم. اما در مورد اینکه فصل بعدی پنجره چه زمانی برگزار خواهد شد؛ ما برنامه خاص و ویژه‌ای را برای فصل بعدی رویداد پنجره که در فصل بهار برگزار خواهد شد در نظر داریم. ان‌شالله یک پنجره متفاوت و خاصی را در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ نیز برگزار خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها