چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
پیشنهاد برگزاری آئین گشایش رسمی نمایشگاه کتاب هرمزگان در روز یکشنبه

هرمزگان - آئین گشایش رسمی هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان احتمالا روز یکشنبه یعنی یک روز بعد از آغاز به کار نمایشگاه برگزار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، فرماندار بندرعباس در سومین جلسه هماهنگی نمایشگاه بزرگ کتاب هرمزگان، صبح چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه زمان رسمی آئین نمایشگاه کتاب را با پیشنهادش از شنبه به یکشنبه تغییر داد.

حبیب بهادری ضمن شادباش دهه مبارک فجر، مبعث رسول اکرم (ص) و ماه مبارک شعبان گفت: رویداد نمایشگاه کتاب پس از یک وقفه چهار ساله به عنوان مطالبه جامعه فرهنگی و نخبگانی استان، اتفاق بسیار مهم و مبارکی است که جای خدا قوت و دستمریزاد دارد و امیدواریم بتوانیم به بهترین شکل ممکن آن را برگزار کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: درخواستمان از خانه کتاب این است که کتاب‌های جدید با تنوع موضوع فراوان به نمایشگاه بیاید و آثار کیفی ناشران مختلف را لحاظ کنند.

این مسئول با اشاره به همزمانی نمایشگاه کتاب با چند جشن ملی، از دست اندرکاران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خواست تا آنگونه برنامه‌ریزی کنند تا با برنامه‌های جنبی نوبت صبح و بعد از ظهر نشاط اجتماعی در جامعه بیش از پیش ایجاد شود.

بهادری با اذعان به تعطیلی و خارج شدن جوامع بومی به سمت روستاها و حضور مسافران در مرکز استان، جزایر و سایر شهرستان‌های هرمزگان گفت: باید تلاش شود تا با اطلاع رسانی جمعی، گردشگران و میهمانان هرمزگان را به سمت نمایشگاه هدایت کنیم.

فرماندار بندرعباس در پایان گفت: پیشنهاد من برای افتتاح رسمی نمایشگاه، روز یکشنبه عصر بیست و دوم بهمن در همان محل نمایشگاه و در سالن برنامه‌های جنبی است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان هم با تمجید از عملکرد فرهنگی فرماندار گفت: ناسپاسی است اگر نگوییم که از زمانی آقای بهادری در این جایگاه قرار گرفته، مراودات، تعاملات و گره گشایی‌ها ما در حوزه فرهنگ هنر و رسانه نسبت به گذشته خیلی متفاوت بوده است و از این بابت بسیار شاکریم.

اسمعیل جهانگیری ادامه داد: تلاش داریم نمایشگاه بزرگ کتاب هرمزگان را طوری برگزار کنیم که کمترین چالش و بیشترین بازخورد داشته باشد و می‌دانیم که کار بزرگ و بسیار سنگینی است زیرا به موجب کرونا و سایر مسائل یک وقفه ۴ ساله در این زمینه داشته‌ایم.

وی با اشاره به شکل برگزاری نمایشگاه به شیوه جزیره‌ای افزود: با یک روش متفاوت نسبت به دوره‌های گذشته در برگزاری نمایشگاه کتاب مواجه هستیم و یقیناً هر کاری که انسان انجام می‌دهد خالی از ایراد نیست ولیکن آن‌طور که من از نمایشگاه تبریز در آذربایجان شرقی بازدید کردم و با مسئولان این نمایشگاه مشاوره گرفته‌ام این روش نمایشگاهی، گزینه بسیار خوب و بیشتر به سود مردم است.

جهانگیری در ادامه گفت: در این شیوه، یارانه‌ای که به عنوان سبد فرهنگی مردم در نظر گرفته می‌شود واقعاً لحاظ می‌شود اما در گذشته اینگونه نبود و جای سوءاستفاده داشت اما اینک جلوی همه این مسائل گرفته شده است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با اشاره به دیگر مزایای نمایشگاه با سبک جدید اضافه کرد: تفاوت دیگر اینگونه برگزاری نمایشگاه این است که قبلاً ناشرین در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند و می‌توانستند هر نوع کتابی را با خودشان بیاورند و عرضه کنند. ممکن بود کتاب‌هایی که در انبارها باقی مانده است بیاورند اما الان این اتفاق نمی‌افتد چون ثبت نام کرده‌اند و کتاب‌هایشان وارد سامانه شده است، بارکد خورده و الزاماً کتاب‌هایی که در ۴ سال گذشته چاپ و منتشر شده است لحاظ می‌شود.

او ادامه داد: ویژگی دیگر نمایشگاه فروش برخط است که علاقه مندان می‌توانند از سامانه بازار کتاب از هر جای کشور و استان خریدهایشان را انجام دهند. آنهایی که کد پستی استان هرمزگان را لحاظ می‌کنند هزینه ۳۰ درصد تخفیف را دریافت خواهند کرد و برای خریداران سایر نقاط کشور تخفیف ۱۰ درصدی ناشر لحاظ می‌شود ضمن اینکه هزینه پستی نیز برای همه رایگان خواهد بود.

اسماعیل جهانگیری در ادامه افزود: هر چند برگزاری نمایشگاه با تعطیلی روز جمعه و روز یکشنبه ۲۲ بهمن ماه و روز جشن پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران مواجه شده است علی رغم همه تعطیلی‌ها و مصادف شدن با فینال جام ملت‌های آسیا در عصر روز شنبه ولیکن نمایشگاه کارش را از همین روز بیست و یکم آغاز خواهد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: حتی در پی آن هستیم تا برای آئین گشایش نمایشگاه از حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره‌مند شویم. ممکن است هم با توجه به سفر وی از حضور یکی از معاونانش در آئین افتتاح استفاده کنیم. ضمن اینکه وزیر دادگستری هم به علت جشن پیروزی انقلاب به هرمزگان سفر خواهند کرد و برای افتتاح نیز می‌توانیم از وجود این مقام ملی با هماهنگی با استانداری و شورای تامین استفاده کنیم.

جهانگیری با اذعان به اینکه نشست امروز بیشتر پیرامون زمان مکان و چگونگی افتتاح نمایشگاه است، گفت: سه نظر مختلف در این خصوص وجود دارد. نخست اینکه آیین افتتاح در محل نمایشگاه و در روز یکشنبه انجام شود. نظر دوم این است که در یک مکانی خارج از محدوده نمایشگاه آئین افتتاح برگزار بشود و مورد سوم نیز در حد قیچی کردن روبان و بدون مراسم اولیه نمایشگاه را افتتاح کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): افتتاح رسمی هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه روز یکشنبه ۲۲ بهمن ماه برگزار خواهد شد منتهی بازگشایی نمایشگاه از تاریخ شنبه ۲۱ بهمن ماه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها