سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
برگزاری کارگاه آموزشی خط سیاقی در بافت تاریخی شیراز

فارس- به همت گروه فرهنگی شاهدان شیراز و با حضور جمعی از علاقه مندان به فراگیری خط منحصر به فرد اقتصادی و تجاری قدیم، دوره آموزشی تخصصی «خط سیاق» در عمارت تاریخی نصیر نظام شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، این کارگاه که با تدریس ناصر رحمتی نویسنده و پژوهشگر شیرازی شامگاه سه شنبه برگزار شد مورد استقبال جمعی از مردم و فرهنگوران شیرازی مواجه شد.

در ابتدای این مراسم محمدرضا رفیعی راد مدیر مجموعه گردشگری و اقامتی راد و میزبان و حامی برنامه‌های فرهنگی در بافت تاریخی شیراز ضمن خیرمقدم به فراگیران و مدعوین و ارائه گزارشی از عملکرد بخش فرهنگی عمارت تاریخی نصیر نظام از همت والای پیشکسوت فرهنگی و شیراز پژوه رحمتی به جهت ارائه پیشنهاد و همکاری در برپایی این دوره آموزشی تشکر کرد و اظهار داشت: از همه کسانی که برای شهر شیراز و بافت تاریخی این شهر که سوابق روشن فرهنگی داشته و هر یک به نوعی برای شیراز دل می سوزانند هم قدردانی کرده و هم می‌خواهم برای معرفی و تجلیل از بزرگان این دیار که کم هم نیستند و برخی از آنها مقامات عالیه معنوی داشته و دارند، بیشتر از پیش برای احیای نام آنها و مواریث کهن شهرمان تلاش کنند و به آنها بپردازند.

وی گفت: افرون بر هزار نفر فرهیخته و ده‌ها نفر چهره‌های نام آشنای شهر را به این فضای تاریخی آورده و از آنان تجلیل کرده‌ایم و تاریخ و فرهنگ گذشته و حال بافت قدیم شیراز و محلات و کوچه های پر خاطره اش را به آنها یاد آوری کرده و نشان داده ایم تا قدر خود را بدانند و ما هم بوجود شان افتخار کنیم.

سپس ناصر رحمتی مدرس دوره آموزش خط سیاق و پیشکسوت عرصه تاریخ و فرهنگ زرقان در سخنانی به ارائه اطلاعاتی نو و دست اول از خط سیاقی به فراگیران پرداخت و اظهار کرد: خط سیاق نوعی خط منحصر به فرد اقتصادی با ضریب خطای محاسباتی بسیار اندک است که در گذشته مورد استفاده و نگارش تجار و کسبه بازار قرارمی گرفت.

وی گفت: شیوه نگارش و محاسبه این خط به گونه‌ای بود که در هنگام محاسبه اعداد، تقریباً هیچ گونه اشتباهی صورت نمی گرفت و به همین دلیل فعالان اقتصادی در گذشته همواره در یادگیری این خط اهتمام می ورزیدند.

نویسنده کتب و مقالات متعدد درباره تاریخ و فرهنگ زرقان و شیراز افزود: این شیوه نگارش و محاسبه داد و ستدهای تجاری جزیی از علوم قابل تدریس در مکاتیب علم آموزی گذشته بوده که در سال ۱۳۷۰ شمسی با دستور حکومتی از ردیف مطالب آموزشی حذف و اعداد ریاضی به عنوان تنها شیوه های نگارش جایگزین این روش قدیمی شد.

فراگیری خط سیاق جهت خوانش اسناد تجاری و تاریخی مهم و لازم است

پژوهشگر شیرازی در ادامه بیان کرد: آموزش این خط به کارکنان ثبت اسناد و ثبت احوال، پرسنل مراکز قضایی و اسناد، کتابخانه‌های ملی، اوقافی‌ها و دفاتر محضر و مراکزی که با اسناد و تجارت قدیم مرتبط بوده و هستند لازم است و خوانش اسنادی که با خط سیاقی به نگارش درامده اند بدون اموزش دیدن افراد و گذراندن این دوره ها سخت و ناممکن است.

در ادامه گروه موسیقی با حضور علی کسرایی موسیقی دان، آهنگساز و نوازنده، اشکان شاه محمدی خواننده و نوازنده تنبک و پیام شمسی نوازنده سنتور به اجرای برنامه ای شاد و فرح بخش پرداخته و حال و هوای بافت تاریخی شیراز و خانه سنتی راد را دگرگون ساختند.

پایان بخش برنامه پروانه رضایی بانوی هنرمند شیرازی بود که در خصوص انواع آموزش متدهای خیاطی و گلسازی، گلدوزی، سوزن دوزی و … دقایقی را صحبت کرد و در نهایت فراگیران با تمرین و سرمشق گرفتن از خط سیاقی در این کارگاه آموزشی و تخصصی از سوی مهندس رحمتی جلسه اول این کارگاه به پایان رسید.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلامحسین چاپاری IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    بسیار نیکو وپسندیده، دست استاد رحمتی را میبوسم وبراین بوسه ارج مینهم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها