دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷
«عصر شعر انقلاب» در ساری برگزار شد

مازندران-انجمن تبری‌سرایان شهرستان ساری عصر شعر انقلاب را با حضور شاعران تبری‌سرا برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، عضو هیئت مدیره انجمن تبری‌سرایان ساری عصر دوشنبه در نشست «عصر شعر انقلاب»، گفت: انجمن تبری‌سرایان مرکز مازندران، اقداماتی در راستای گسترش شعر تبری انجام داده و امروز در شعرخوانی، همه شاعران، به شعرخوانی تبری پرداختند و شعر فارسی نداشتیم.

علی رمضانی با بیان اینکه در شعر تبری، در حال حرکت از قالب دوبیتی، به قالب غزل هستیم، اظهار کرد: تلنگری به شعر مازندرانی در قالب غزل داریم که نشان دهنده توانایی شاعران است.

وی با اشاره به اینکه ترانه‌ها و اشعار قبل از انقلاب، اغلب مفهون خاصی ندارند اما امروز شعر تبری به جایگاهی رسیده که دارای مفهوم است و غنی شده، افزود: از دلایل تغییر وضعیت شعر تبری این است که کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند به عضویت انجمن درآمده‌اند و داشته‌های علمی خود را در اختیار اعضا قرار می‌دهند.

این نویسنده با بیان اینکه در گذشته اشعار مازندرانی «گَلی به گَلی» بود یعنی بیت به بیت از شاعری به شعر دیگر سروده می‌شد، تصریح کرد: شاید ردیف آهنگی داشت اما ردیف غزل و قافیه خاصی نداشت، امرز شعر در مازندران به جایی رسیده که دارای وزن‌های عروضی است.

رمضانی ادامه داد: البته ممکن است برخی ایراد گیرند که شعر مازندران، خارج از اوزان عروضی است این مطلب هم صحت دارد اما می‌توان در این زمینه کار کرد و شعر مازندران را در سطح ملی به مدارج بالاتر رسانیم که نخستین بار این کار در انجمن تبری‌سرایان ساری شروع شده است.

وی با بیان اینکه اعضای دانشگاهی، به کمک شاعرانی آمده‌اند که استعداد داشتند و به ابزار دانش هم دست یافته‌اند، خاطرنشان کرد: توانستیم با این تلفیق، شاهد سرایش اشعار موزون تبری باشیم.

شعر زبانی گویا برای بیان این ارزش‌های تاریخی است

در این نشست رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساری، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ثمره جان انسان‌های پاک و آزاده‌ای است که با نثار جان خود، با رهبری امام خمینی (ره) زمینه ایجاد حکومت اسلامی را فراهم کردند.

ابوذر علیزاده با اشاره به اینکه از هر فرصت و با هر زبانی باید جان‌فشانی ونقش زنان و مردان مازندرانی را در پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کنیم، افزود: شعر زبانی گویا برای بیان این ارزش‌های تاریخی است و آنجا که با زبان شیرین محلی ادا می‌شود بر دل هم می‌نشیند.

وی با بیان اینکه نقش مازندران در برهه‌های مختلف تاریخی از انقلاب اسلامی گرفته تا دفاع مقدس، آنگونه که باید به جامعه معرفی نشده است، تصریح کرد: شاعران و نویسندگان در این زمینه وظیفه سنگینی بر دوش دارند.

علیزاده ادامه داد: مفتخریم که پذیرای شاعران تبری‌سرا در عصر شعر انقلاب هستیم تا به سهم خود، دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کنیم.

وی با اشاره به حضور اعضای کودک و نوجوان انجمن تبری‌سرایان در این نشست، گفت: اقدام موثری در راستای پرورش نسلی متفکر، کتابخوان و اهل شعر در حال انجام است و امیدواریم این کودکان و نوجوانان، آنچه می‌خوانند را به دیگر هم‌نسلان خود منتقل کرده و انگیزه حضور آنها را هم در این نشست‌ها فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها