دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
کتاب«تبرستان تاریخی» منتشر شد

مازندران- کتاب«تبرستان تاریخی» به کوشش پژوهشگران مازندرانی به بازار کتاب آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، نویسنده کتاب «تبرستان تاریخی» عصر دوشنبه در مراسم رونمایی از این کتاب، گفت: در واحدهای عمومی دانشگاهی، کتابی با عنوان تاریخ محلی داشتیم که مربوط به رشته‌های تاریخ است.

علی رمضانی با اشاره به اینکه باید این کتاب را در قالب ۲ واحد درسی تدریس می‌کردیم، اظهار کرد: تمامی کتاب‌های در این زمینه از ابن اسفندیار، میر ظهیرالدین مرعشی و کتاب‌های معاصر از نویسندگانی مانند اردشیر برزگر، مهجوری و حسین اسلامی و بسیاری نویسندگان دیگر، کتاب‌های ۲ جلدی و بسیار قطور بود.

وی با بیان اینکه به این نتیجه رسیدیم جوانان امروزی وقت چندانی برای مطالعه کتاب‌های قطور لحاظ نمی‌کنند، افزود: به همین دلیل کتاب تاریخ تبرستان را در سال ۱۳۹۵ منتشر کردیم که تا مقطع انقلاب اسلامی را شامل می‌شد، کتاب در هزار جلد توسط انتشارات شلفین منتشر شد و در همان سال به فروش رفت.

استادیار دانشگاه فرهنگیان مازندران با اشاره به اینکه کتاب حاضر را از توسط انتشارات هاوژین به چاپ رساندیم، گفت: نقش مازندران در انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، آمار شهدا دفاع مقدس و بازسازی‌های انجام شده را به کتاب اضافه کردیم و تنها کتابی است که تاریخ مازندران را از آغاز تا دفاع مقدس ارائه می‌دهد.

رمضانی تصریح کرد: کسانی که می‌خواهند مطالعه مختصر و موجزی درباره تاریخ مازندران داشته باشند می‌توانند از کتاب «تبرستان تاریخی» بهره ببرند، کتاب به صورت توالی، دوره‌ها، حکومت‌ها و خاندان‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهد ضمن اینکه نگاهی هم به جغرافیای تاریخی داشتیم.

کتاب«تبرستان تاریخی» منتشر شد

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما از انتشار این کتاب در اختیار قرار دادن منبع مختصر برای دانشجویان بود، خاطرنشان کرد: در چاپ دوم با کمک اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، ۳۰۰ جلد منتشر شد که ۱۰۰ جلد در اختیار ما قرار گرفت.

راه نگارش تاریخ مازندران برای پژوهشگران باز است

نویسنده دیگر این کتاب، گفت: این کتاب برای دانشجویان نگاشته شده و هدف ما این بوده اثر در عین حال ساده، روان، مستند و علمی باشد.

علی‌اکبر عنایتی اظهار کرد: انتشار این کتاب به این معنی نیست که کار علمی پژوهشی تکمیل شده است و پژوهشگران دیگر هم می‌توانند در زمینه تاریخ مازندران به ویژه دوره‌های مختلف تاریخی، اثر تولید کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیش از ۲۰ سال است در زمینه تاریخ مازندران کار پژوهشی انجام می‌دهم، افزود: بخش زندیه، افشاریه و ابتدای قاجار، کتابی مستقل است که شامل پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد خودم بود و کتابی با عنوان «مازندران در عصر وحشت» چاپ کردم که مختصری از آن کتاب در فصل چهارم اشاره شده است.

عنایتی گفت: مخاطبان ما دانشجویان، جوانان، نوجوانان، دانش‌آموزان و کسانی هستند که می‌خواهند با تاریخ مازندران آشنا شوند.

خرید کتاب‌های مازندران‌شناسی تا اسفند ماه

در ادامه این نشست رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساری، اظهار کرد: از دلایلی که تاکید داشتم کتاب «تبرستان تاریخی» در کتابخانه ابن‌شهرشوب ساروی رونمایی شود، ماهیت و کارکرد نهاد کتابخانه‌ها است.

ابوذر علیزاده با بیان اینکه تاریخ، هویت و سند است، افزود: نسل جدید باید با تاریخ گذشته این سرزمین آشنا شود.

وی با اشاره به طرح خرید کتاب‌های بومی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران که تا پایان اسفند ماه ادامه دارد، تصریح کرد: برای تامین کتاب‌های بخش مازندران‌شناسی کتابخانه مرکزی، طی فراخوانی از هر کتاب مرتبط با مازندران، سه جلد از هر اثر از نویسندگان خریداری می‌کنیم.

علیزاده گفت: آماده برگزاری نشست‌های فرهنگی اعم از رونمایی کتاب، نشست کتابخوان، شعرخوانی و مواردی از این دست در کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساری هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها