دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
ادبیات جنگ عبوس نیست/ مبالغه مخاطب را دلزده می‌کند

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت در جشن چاپ چهلم «نامزد گلوله‌ها» گفت: آنچه ما از نظام رسانه‌ای خودمان می‌شناسیم فکر می‌کنند که ادبیات جنگ، ادبیات عبوسی است! در حالی که اصلاً چنین چیزی نیست. در این ادبیات خنده و لطافت هم هست.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت و مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری در جشن چاپ چهلم «نامزد گلوله‌ها» گفت: این کتاب در قالب روایی ساده است که با همکاری دو عزیز دیگر (عزیزی و میرزابابایی) به نگارش درآمد و در تلاش است که ساده‌نویسی را در ادبیات دفاع مقدس پیاده کند. البته ساده‌نویسی به معنای سطحی‌نویسی نیست.

او افزود: من به اتفاق همکاران در این کتاب تلاش کردیم تیترهای خوب ادبی برای هر برهه از موضوع انتخاب کنیم که در ۴۸ قطعه کار پیاده شد و در این ۴۸ قطعه با زندگی حاج قاسم سلیمانی آشنا می‌شویم؛ زندگی که در قنات ملک شروع می‌شود و بعد به کرمان می‌آید که پس از آن به انقلابی‌ها می‌پیوندد و در ادامه روزهای انقلاب و سال‌های جنگ را داریم. پس از آن اتفاقات مربوط به درگیرهای شرق کشور، حضور در سپاه قدس و ماجرای عراق، سوریه، لبنان و افغانستان است که چهره این مرد نازنین را می‌بینیم.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت اظهار کرد: در این کتاب به اتفاق دو همکار دیگرم بر آن شدیم که از آنچه محتوا در دست داریم، مبالغه‌ها را حذف کنیم. به طوری که بعد از چاپ کتاب به چشم ما، مبالغه‌ای به چشم نمی‌آید مگر این‌که خوانندگان و دوستان عزیز ببینند و به ما متذکر شوند. چرا مبالغه‌ها را حذف کردیم؟ چون مبالغه مخاطب را دلزده می‌کند. ضمن اینکه وقتی درباره یک شخصیت تأثیرگذار، کتابی با مبالغه نوشته شود، مخاطب را قانع نمی‌کند و ما در معرفی آن قهرمان یا شخصیت شکست می‌خوریم. ما برای شکست خوردن به این میدان نیامدیم بلکه برای پیروز شدن و معرفی موفق قهرمانان و شخصیت‌های تأثیرگذار جنگ دست به قلم شدیم.

مرتضی سرهنگی با اشاره به ضرورت دوری از مبالغه و بهره‌گیری از زبان ساده در تألیف کتاب‌های دفاع مقدس گفت: به نظرم برای معرفی قهرمانی چون حاج قاسم نیاز به مبالغه نیست، حتی در تحلیل کردن هم نباید از آن استفاده شود. ضمن اینکه ما در کتاب «نامزد گلوله‌ها» واژه‌های قلمبه و سلمبه به کار نبردیم، چون احتیاجی نبود. برای روایت از حاج قاسم نیاز به زبان ساده است که زبان خود ما هم ساده است. چون ما هم از همین مردم ساده‌ای هستیم که دوست دارند درباره حاج قاسم بخوانند و ما برای آنها و به زبان آنها می‌نویسیم.

او ادامه داد: آنچه ما از نظام رسانه‌ای خودمان می‌شناسیم فکر می‌کنند که ادبیات جنگ، ادبیات عبوسی است! در حالی که اصلاً چنین چیزی نیست. در این ادبیات خنده و لطافت هم هست. تصور می‌کنم سال ۷۴ یا ۷۵ در کرمان با حاج قاسم بودم، آن موقع آقای جعفری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان بود که او بسیار برای چاپ کتاب‌های کنگره شهدای کرمان کمک کرد. او در یک جلسه حضور داشت که حاج قاسم به او گفت: اگر من جای شما بودم، تمام بودجه ارشاد را برای چاپ کتاب‌های خاطرات جنگ می‌گذاشتم. این سخن را سال ۷۴ بر زبان آورد، در حالی که بسیاری از مسئولان چنین نظر و نگاهی ندارند.

این مؤلف و پژوهشگر ادبیات جنگ عنوان کرد: رهبر انقلاب هم حمایت خوبی از کتاب‌های دفاع مقدس دارند. به شکلی که من به دوستان گفتم آن‌قدر که رهبری از کتاب‌های جنگ حمایت کردند از انرژی هسته‌ای چنین حمایتی نشان ندادند! ایشان همچنین در نامه‌ای به ارتش نوشتند (که من آن نامه را دارم) و خواستند با استفاده از اسناد و مدارکی که در دست دارند، درباره جنگ منبع‌سازی کنند آن هم منابع خوب که تا ۲۰۰ سال آینده هم قابل استفاده باشد.

مرتضی سرهنگی با اشاره به سخن رهبری گفت: تولید منبع درباره جنگ برای آینده به این دلیل است که وقتی کتاب‌های جنگ چاپ می‌شود، قیمت تمام شده جنگ برای ملت دربیاید. امروز این قیمت تمام شده هنوز درنیامده است که ما امروز با مملکت‌مان به این شکل برخورد می‌کنیم. رفتارمان با مملکت‌مان خوب نیست. هر جایی که هستیم خوب کار نمی‌کنیم و انگار در بعضی جاها عادت به کار کردن ندارند.

«نامزدگلوله‌ها»؛ سفرنامه‌ای جذاب برای همه

محبوبه عزیزی، مؤلف و پژوهشگر در ادامه این برنامه گفت: آنچه باعث تولد این کتاب شد، نوشتنِ مشارکتی و کارگروهی بود که در خیلی از کشورها این‌گونه نوشتن مرسوم است اما در کشور ما شاید کمتر به آن پرداخته باشند. بعد از کتاب «سیاه‌چال» که افتخار شاگردی مرتضی سرهنگی را داشتم تا نخستین کتابم را بنویسم و پس از آن کتاب «یحیی» بود که به همراه محمدعلی میرزابابایی شروع به نوشتن کردیم و از هم یاد گرفتیم تا به کتاب «نامزد گلوله‌ها» رسیدیم که این کار گروهی نوشتن خیلی برکت و اعجاز داشت.

او افزود: ما در کنار هم صحبت می‌کردیم و ایده‌ها را در میان می‌گذاشتیم و از تجربیات همدیگر بهره می‌بردیم. این همکاری خیلی ارزشمند بود، چون هر کدام آموخته‌ای داشتیم در وسط می‌گذاشتیم و درباره آن بحث هم می‌کردیم. این نوع نوشتن خطای کمتری دارد و با همراهی هم سعی می‌کنیم که کمتر اشتباه کنیم.

این پژوهشگر عنوان کرد: من خدا را شاکرم که در این پروژه قرار گرفتم و روزیِ من شد. هر کسی که برای قاسم سلیمانی کار کند، برایش باعث افتخار است و من خدا را شکر می‌کنم که این افتخار نصیب من شد تا گوشه‌ای از کار را بگیرم.

محبوبه عزیزی گفت: مرتضی سرهنگی سال‌هاست که در زمینه ادبیات جنگ کار می‌کند و قلم می‌زند. بیش از چهل سال است که با این ادبیات آشنا هستیم که قلمی ساده و روان دارد. ادبیات او به شکلی است که هم برای یک نوجوان قابل فهم است هم بزرگ‌سال از آن لذت می‌برد. کتاب برای نوجوانان نوشته شده است که با شخصیت حاج قاسم آشنا شوند. متن آن ساده و خواندنی است و گرافیک آن چشم‌نواز. ضمن این‌که برخی اظهارنظر کردند که متن آن موجز است، ما در کتاب به صورت بسته‌های کوچک سیر زندگی حاج قاسم را دنبال کردیم در قالب سفرنامه که برای کودکان جذاب بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها