شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
فیلم مستند پژوهشی «روایت طرب انگیز طرب»در بستک اکران شد

هرمزگان - فیلم مستند پژوهشی «روایت طرب انگیز طرب»، اقتباسی از کتاب «شناخت نامه ساز ایرانی عود در خلیج فارس و هرمزگان» در بستک اکران شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، فیلم مستند پژوهشی «روایت طرب انگیز طرب»، اقتباسی از کتاب «شناخت نامه ساز ایرانی عود در خلیج فارس و هرمزگان» به‌مناسبت دهه مبارک فجر و گرامی‌داشت یکسالگی ثبت جهانی ساز ایرانی عود در یونسکو، در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری پیامبر اعظم (ص) در شهرستان بستک در غرب هرمزگان اکران شد.

این فیلم، روایتی است پیرامون قصه هم‌پیوندی ساز جهانی عود، سبک موسیقی طَرَب و میراث مشترک تمدنی دریاپایه که این اثر پژوهشی، روایت هایی کمتر بازگو شده از تعاملات فرهنگی و هنری ساحل نشینان منطقه تمدنی دریایی ایران و خاورمیانه تا شرق آفریقا، شامل قصه های شنیدنی و جذاب از سرگذشت ژانر موسیقایی محبوب «طَرَب» از کرانه خلیج فارس تا سواحل دوردست اقیانوس هند، یمن و زنگبار را با زبانی ساده به تصویر می‌کشد.

فیلم مستند پژوهشی روایت طرب انگیز طرب به تهیه کنندگی مهدی ده دار، کارگردان و تدوین فرشید ایران پرست؛ پژوهشگر، نویسنده و راوی: حجت حاجی زاده، صدابرداری و پشتیبانی فنی را علی ابوالقاسمی به عهده داشته است.

«روایت طرب انگیز طرب» روایت تصویری شادمانه و آهنگین که در قالب یک مستند ۶۰ دقیق ای، و اقتباسی از کتاب «شناختنامه ساز ایرانی عود در خلیج فارس و هرمزگان» اثر حجت حاجی زاده، پژوهشگر هرمزگانی حوزه موسیقی، محصول انتشارات پر سرخ، چاپ اول، پاییز ۱۴۰۲، جزیره قشم است.

«موسیقی طَرَب» با نقش آفرینی محوری «ساز عود» به عنوان یک میراث مشترک بینافرهنگی در جهان، از سپیده دم تاریخ تاکنون، پاینده و زاینده به حیات خود ادامه می دهد.

به گزارش ایبنا «هنر ساختن و نواختن ساز عود» به تاریخ ۹ آذرماه ۱۴۰۱ خورشیدی در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها