جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
کتاب «چهره‌های ادبی انجمن نویسندگان اهل‌قلم خراسان» نافی حجاب‌معاصرت است

خراسان‌رضوی – یک نویسنده و محقق گفت: کتاب «چهره‌های ادبی انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان» از این جهت که نافی حجاب‌معاصرت است، ارزشمند است. جمال مدیرشانه‌چی در این کتاب به دنبال هنرمندانی که در قید حیات هستند رفته و کاری نادر را به زیور طبع آراسته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، جواد نعیمی در آیین رونمایی از کتاب «چهره‌های ادبی انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان» به قلم جمال مدیرشانه‌چی که در سالن اجتماعات مجتمع امام رضا (ع) مشهد برگزار شد، گفت: این کتاب از این جهت که نافی حجاب معاصرت است، ارزشمند است، نویسنده در این اثر به دنبال هنرمندانی که در قید حیات هستند رفته و کاری نادر را به زیور طبع آراسته است. هرچند که کم و بیش برخی از افراد سرشناس هم در زمان حیات‌شان تجلیل می‌شوند اما این اتفاق بسیار اندک است.

این شاعر و نویسنده مشهدی گفت: متاسفانه ما همواره با مسئله «حجاب معاصرت» دست و پنجه نرم می‌کنیم، یعنی از هنرمندان، نویسندگان و فرهیختگانی که با آنها هم عصر هستیم شناختی نداریم و وقتی این هنرمندان از این جهان رخت بر می‌بندند نامِ آنان را می‌شنویم.

او با اشاره به شعری از شهریار گفت: شهریار در این خصوص شعری دارد که می‌گوید «تا هستم ای رفیق ندانی که کیستم..وقتی سراغ من آیی که نیستم».

این محقق و نویسنده، نوشتن را عرق‌ریزی روح دانست و اظهار کرد: تجلیل از بزرگان، علما، شعرا و فرهیختگانی که دیگر در میان ما نیستند بسیار حائز اهمیت است اما این هم ضروری‌ست که ما، نامِ هنرمندانی که در قید حیات هستند را هم بدانیم، آنان را ارجمند بشماریم و به معرفی آثار و تجلیل از مقام آنان بپردازیم.

کتاب «چهره‌های ادبی انجمن نویسندگان اهل‌قلم خراسان» نافی حجاب‌معاصرت است

وی افزود: جمال مدیرشانه‌چی در این کتاب به سراغ جوانان هم رفته تا آنان هم اسم و آثارشان دیده شود و این هم نکته بسیار مهمی در خصوص ارزشمندی این کتاب است.

در ادامه این مراسم محمد حقیقت‌خواه، موسس انجمن نویسندگان اهل‌قلم خراسان آدم‌ها را در ذیل سه گروه دسته‌بندی کرد و گفت: افراد یا فرصت‌ساز، یا فرصت‌طلب و یا فرصت‌سوز هستند اما آنچه جامعه امروز به آن نیاز دارد، انسان‌های فرصت‌ساز هستند نظیر نویسنده این کتاب، این‌گونه افراد رنج جامعه را می‌بینند، نگران آینده هستند و دغدغه دارند.

وی با اشاره به سخن حضرت علی (ع) گفت: ایشان علم را بهتر از ثروت دانستند. علما به این معرفت دست پیدا کردند که هرچه علم را بیشتر خرج کنی، بیشتر می‌شود. ما نباید فکر کنیم که قدم در مسیر دانایی، نوشتن و یا سرودن شعر سهل‌الوصول است. این مسیر بیدارخوابی، خطرات، سختی‌ها و مشقات زیادی دارد.

وی افزود: کسی که بتواند اثر جاویدی را به نگارش درآورد، دردمند است و دلش برای معضلات و چالش‌های اجتماعی می‎‌رنجد. او هر راهی را برود اثر، قلم و راه‌اَش در جامعه ماندگار می‌شود. بی‌جهت نیست که امیرالمومنین می‌گویند اینان معلمان جامعه هستند زیرا این افراد اندیشه‌پرور هستند و در ما تغییر ایجاد می‌کنند.

حقیقت‌خواه ادامه داد: انجمن اهل قلم خوشبختانه افراد زیادی از این دست را در خود دارد. این کتاب شامل ۳۸ نفر از فرهیختگان معاصر مشهد است افرادی که شناخت آنان ضروری است. ما باید به فرزندان‌مان این افراد را بشناسیم، تا زمانی‌که سعید تشکری زنده بود، افراد زیادی او را نمی‌شناختند و این دردناک است.

این نویسنده و محقق گفت: ما باید در کنار اینکه نگران غذای جسم فرزندان‌مان هستیم، دغدغه اندیشه و غذای روح آنان را هم داشته باشیم و آنان را از کودکی با کتاب مانوس کنیم.

به گزارش ایبنا، کتاب «چهره‌های ادبی انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان» با قطع رقعی، و شمارگان ۱۰۰۰ جلد و قیمت ۱۱۰,۰۰۰ تومان توسط انتشارات سیمرغ خراسان در کتاب‌فروشی‌ها در دسترس علاقه‌مندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها