پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
نشان نقره‌ای هدهد سفید بر گردن ۱۴ کتابخوان همدانی

همدان - در مرحله استانی دومین دوسالانه جشنواره نشان هدهد سفید، نشان نقره‌ای هدهد سفید بر گردن ۱۴ کتابخوان همدانی آویخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، مرحله استانی دومین دوسالانه جشنواره نشان هدهد سفید با حضور جمعی از شرکت کنندگان کودک و نوجوان و کتابداران سراسر استان به میزبانی بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی همدان برگزار و ۱۴ نفر از بین ۳۸ نفر راه یافته به مرحله پایانی این جشنواره نشان نقره‌ای هدهد سفید دریافت کردند.

دل تو دل هیچکسی نبود تا مرحله استانی دومین دوسالانه جشنواره نشان هدهد سفید با حضور ۳۸ نفر از شرکت کنندگان کودک و نوجوان و کتابداران سراسر استان همدان به میزبانی بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی همدان در روز چهارشنبه چهارم بهمن ماه از راه رسید.

۲۸ کودک و نوجوان کتابخوان یا به قول مادر یکی از بچه‌ها، کتابخوار دور میزهای بخش کودک و نوجوان بزرگترین کتابخانه عمومی مرکزی غرب کشور نشسته بودند.

نشان نقره‌ای هدهد سفید بر گردن ۱۴ کتابخوان همدانی

کودکان یک طرف سالن و نوجوانان طرف دیگر را از آن خود کردند، محمد عبدلی، مسئول کتابخانه حکمت روستای حسین آباد آشوری شهرستان بهار که همه کتاب‌های جشنواره هدهد را خوانده بود به عنوان داور و مرضیه خوشبخت، مسئول کتابخانه فرهنگیان شهر همدان نیز به عنوان مجری، این رقابت نفس گیر را آغاز کردند.

استرس همه کتابخوان‌ها به ما هم منتقل شده بود و منتظر بودیم، در پایان این مدال‌های نقره‌ای هدهد نشان، بر سینه چه کسانی نور کم رمق خورشید زمستانی را منعکس می‌کنند.

یک جعبه کادو پیچ شده جلوی آقای داور بود و همه منتظر بودند ببینند که قرار است چه شعبده‌ای از دل آن بیرون بیاید، اما آقای داور قبل از آن یک سری سئوال آماده کرده بود تا نوجوان‌ها به صورت کتبی به آنها پاسخ دهند، پس بلند شد و توضیحات خودش را برای این نوجوانهای عاشق کتاب که تازه امتحاناتشان را پشت سر گذاشته بودند اما دست از کتاب برنداشته بودند، ارائه دهد، آنها سئوالات خود را گرفتند و مشغول نوشتن شدند.

نشان نقره‌ای هدهد سفید بر گردن ۱۴ کتابخوان همدانی

تا بالاخره نوبت به جعبه جادویی آقای داور رسید. نفس ۱۷ کودک عاشق کتاب که تا این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند، در سینه حبس شده بود تا بالاخره راز جعبه برملا شد.

آقای داور اسم تک تک کتاب‌های جشنواره هدهد را نوشته بود تا هر شرکت کننده یک کاغذ را بیرون بکشد و به سئوالات مربوط به آن کتاب پاسخ بدهد. نام نفر اول خوانده شد، نفس‌های حبس شده، اجازه نمی‌دادند سکوت سالن شکسته شود، از نام نخستین کتاب رونمایی شد.

از چشمان ۱۶ کودک دیگر می‌شد فهمید که خیلی‌ها دوست داشتند این کتاب سهم آنها شود و خیلی‌ها هم نفس راحتی کشیدند که این مرقومه از دور رقابت خارج شد. این حلقه ۱۷ بار تکرار شد، تا مرحله اول بخش کودک به اتمام رسید.

نشان نقره‌ای هدهد سفید بر گردن ۱۴ کتابخوان همدانی

نوجوان‌ها همچنان در حال نوشتن بودند و هرگاه خانم مجری از همه می‌خواست که یک کودک را تشویق کنند آنها هم سری بالا می‌آوردند و دستی جانانه می‌زدند. نوبت به بخش دوم رسید.

آقای داور تصاویری از کتاب‌ها انتخاب کرده بود، تا ۱۷ کودک عاشق کتاب با دیدن آنها نام و داستان کتاب را بگویند. نام کتاب، نام نویسنده، تصویر گر، انتشارات کتاب سئوال‌های اصلی بود که از همه هدهدی‌ها پرسیده می‌شد.

بخش کتبی نوجوان‌ها تمام شده بود و آنها هم به مرحله نشان دادن تصاویر کتاب‌ها و گفتن نام و نشان آنها رسیدند.

۱۱ نوجوان نیز یک به یک به این مرحله پاسخ گفتند. همه پاسخ‌ها حیرت آور بود، وقتی پاسخ‌های هشت کتابدار نیز در کنار آنها قرار می‌گرفت، شگفتی کار و سختی انتخاب بیشتر و بیشتر خودشان را نشان دادند.

رقابت به پایان رسید و کار داوری آغاز شد. مشخص بود که از همان ابتدا انتخاب نفرات برتر دشوار خواهد بود، بنابراین هر کلمه و اشاره‌ای مبنا قرار گرفت تا بالاخره این مرحله نیز پشت سر گذاشته شود، در این میان خانم مجری تصمیم گرفت، یک تبریک جانانه از همه بچه‌ها برای پدرها بگیرد.

نشان نقره‌ای هدهد سفید بر گردن ۱۴ کتابخوان همدانی

صحنه زیبایی از احساسات پاک دخترانه و غرور سخت پسرانه شکل گرفت دخترها با اشک و عشق به پدرها تبریک گفتند و پسرها نیز یک تبریک خشک و خالی حواله دادند و حرف دلشان را به نگاه‌های مغرورانه پدر و پسری محول کردند.

با این وقف کار داوری هم به پایان رسید، مجتبی قمری، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز از راه رسید تا در کنار عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مدال‌های نقره‌ای و جایزه‌ها را به برندگان اعطا کند.

در نهایت رادمهر زرین، مهدیار فتحی و محمدمهدی آرام از کتابخانه مرکزی همدان؛ مهدیس مرادیان و محنا درخشان‌فر از کتابخانه بامداد شهر فرسفج شهرستان تویسرکان مدال نقره‌ای هدهد سفید را در بخش کودک از آن خود کردند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدیار فتحی IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    من داور بودم و مدال گرفتم ۷یلی ممنون میشم که لطف کنید این مسابقه رو هرسال برگزار کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها