سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
شعر نشانه فرهیختگی در فرهنگ ایران است/ درون‌مایه شعر انقلاب سرشار از مضامین الهی و اجتماعی است

فارس - رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: کسی اگر جایگاه شعر را نزد ایرانیان نداند فرهنگ ایران را نمی‌شناسد چراکه شعر نشانه فرهیختگی در فرهنگ ایران است و از دیرباز هرکس با هر شغلی می‌خواسته اظهار فرهیختگی کند یا شعر می‌شناخته یا خود شعر می‌سروده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، غلامعلی حداد عادل، روز سه شنبه در آیین اختتامیه بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت که به میزبانی شهر شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) برگزار شد، ابراز داشت: شیراز شهر شعر است و با حوادث تروریستی اخیر در حرم مطهر شاهچراغ (ع) باید این شهر را شهر شعر و شهادت دانست.

وی با اشاره به اینکه اگر شیراز را پایتخت شعر ایران بنامیم گزاف نیست، گفت: تعداد چشمگیر آثار ارسالی شاعران شیرازی به بیست‌وپنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت، گواه ادب پروری در این سرزمین است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه شعر از مشخصات فرهنگ ایران زمین است، تاکید کرد: اگر کسی جایگاه شعر را نزد ایرانیان نداند، فرهنگ ایران را نمی‌شناسد چراکه شعر نشانه فرهیختگی در فرهنگ ایران است و از دیرباز هرکس با هر شغلی می‌خواسته اظهار فرهیختگی کند یا شعر می‌شناخته یا خود شعر می‌سروده است.

وی، شعر را گل زبان نیرومند و کهن زبان فارسی دانست که شاخ و برگش پهنه گسترده‌ای از آسیا و جهان را فرا گرفته است.

حداد عادل با اشاره به اینکه شعر را باید گل درخت زبان فارسی دانست، اضافه کرد: تعریف شعر آسان نیست. هر هنری ماده و صورتی دارد؛ ماده سایر هنرها، زیبایی‌ها و اشیاع جهان محسوس بوده اما ماده شعر فکر، ادراک، احساس و عاطفه انسان است. در واقع بهتر است بگوییم ماده شعر جوهر وجودی انسان است و چون انسان تعریف پذیر نیست، شعر هم تعریف‌ناپذیر است.

وی، شعر را معجزه روح و روان انسان نامید و تاکید کرد: تفاوت شعر با سایر هنرها این است که برای خرید ماده آن هزینه‌ای مصرف نمی‌کنیم و هر کس ماده هنر شعر را در اختیار دارد و در دسترس همگان است.

این استاد دانشگاه، انقلاب اسلامی را یک حادثه عظیم، جاری و مستمر دانست و اظهار داشت: شعر انقلاب خصوصیات محتوایی و صوری را در کنار یکدیگر دارد چراکه اگر شعر انقلاب را با دوره قاجار و بعد از آن مقایسه کنیم، درخواهیم یافت که شعر انقلاب نه بازگشت به آن دوره و نه بعد از آن است بلکه درون مایه شعر انقلاب سرشار از مضامین الهی و انسانی و اجتماعی است. شعر انقلاب شعر ارزش‌ها و تعهد است و از نظر خصوصیات صوری این شعر از ذائقه طبیعی و سنتی ایران دور نیست.

وی گفت: در شعر انقلاب، شعر نو هم می‌بینیم اما صورت غالب در شعر انقلاب، شعر موزون است برای آنکه شعر از موسیقی جدا نیست و شعر موزون موسیقی را در خود دارد. التزام به وزن و موسیقایی بودن، شعر انقلاب را مردمی کرده و این به ذائقه طبیعی و تاریخی مردم ایران نزدیک است.

حدادعادل افزود: این کنگره ملی شعر دفاع مقدس خود عظمتی است که هرچه درباره آن بسرایند و بگویند، هنوز ناگفته‌ها کم نیست‌. دفاع مقدس یک واقعیتی است که بود آن از نمود آن بسی بیشتر است.

امروز مقاومت مسئله روز همه جهان است

وی با اشاره به وضعیت فلسطین تصریح کرد: مقاومت، امتداد انقلاب اسلامی در فراسوی مرزهای ایران است. امروز مقاومت، مسئله روز جهان بوده و مهم‌ترین خبر عالم، مقاومت است که ریشه آن را می‌توان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایران دانست. ما از یک سو شاهد ظلم و جنایت و بی‌رحمی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی و از یک سو شاهد صبر و مقاومت و مظلومیت از مردم فلسطین و غزه هستیم.

وی ادامه داد: روزهایی که می گذرانیم یک کتاب در دفاع مقدس و مقاومت مطلب دارد و امروز شما ملاحظه می‌کنید که در فلسطین به ویژه غزه، سوریه، لبنان، یمن، کرمان درب باغ شهادت کماکان باز است. هنوز هم پیکر سرداران خود را در عرصه های مقاومت به دوش می‌کشیم بنابراین مقاومت و دفاع مقدس تمام نشده و جنگ حق و باطل هنوز ادامه دارد.

حداد عادل ادامه داد: شرایط این روزهای غزه برای فرهنگ غربی یک امتحان است که این اندازه در مقام صحبت از انسان دوستی می‌گوید اما در واقعیت، این جنایت‌ها سبب بیداری در جهان می‌شود. همان‌طور که شهادت حاج قاسم سلیمانی، موج تازه ای از بیداری در کشور ایجاد کرد و غرب‌زدگی در عرصه سیاسی و فکری و فرهنگی در کشور ما با آن اقدام جنایتکارانه ترامپ در شهادت سردار دل ها رنگ باخت و غرب‌گرایان مجبور به عقب نشینی شدند.

او گفت: شرایط امروز غزه آزمایش دیگری است که تمدن غربی ماهیت دروغین و ریاکارانه خودش را نشان دهد که پشت پرده سخنان به ظاهر زیبا چه جنایاتی نهفته است.

جهاد تبیین پادزهری در برابر توطئه تحریف است

وی در ادامه سخنانش به ضرورت جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: جهاد تبیین پادزهری در برابر توطئه تحریف است. دشمن برای مقابله با ایران اسلامی که منادی حکومت دینی است از دو سلاح تحریم و تحریف مثل دو تیغه قیچی استفاده می کند. برای خنثی کردن تحریف، باید جهاد تبیین را جدی گرفت. شعر سلاحی در دست جهادگران جهاد تبیین در این میدان است و شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جهادگران میدان تبیین هستند.

حداد عادل همچنین از تلاش‌های فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این راستا خبر داد و گفت: در فرهنگستان زبان و ادب فارسی با گروه پژوهشی متشکل از اساتید دانشگاه‌ها تلاش می‌کند در این میدان گسترده که سپاه، ارتش، حوزه هنری و… گوشه ای از این کار را گرفتند، به وظیفه خود عمل کند. تلاش ما در راستای ساماندهی درس‌های دانشگاهی و دوره‌های درسی کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه شعر و ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری است.

وی همچنین لزوم همراهی شعر با موسیقی را مورد توجه قرار داد و گفت: همانطور که شعر همراه با خوش‌نویسی موثرتر می‌شود، صورت شنوایی شعر باید با موسیقی همراه باشد بنابراین اگر شعر همراه با موسیقی باشد باعث تاثیر بیشتری بر مخاطب خواهد شد. خوشنویسی موسیقی مکتوب شعر است و تاثیر موسیقی شبیه خطاطی است.

وی با اشاره به تاثیر سرودهای اول انقلاب بر ترغیب مردم، تاکید کرد: از ترانه‌سرایی و سرود نباید غفلت کرد چراکه سرود و ترانه، جوانان را به وجد می‌آورد و در اوایل انقلاب اسلامی تشنه سرودهای انقلابی بودیم. امروز در برابر تهاجم فرهنگی که بر بال شبکه های اجتماعی سوار شده و دل و جان مردم ما را برای تحریف حقایق انقلاب نشان گرفته است، هر کسی که هنری دارد باید در راه بیان حقایق و دفاع از انقلاب اسلامی صرف کند.

به گزارش ایبنا؛ در پایان آیین اختتامیه بیست‌وپنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت به میزبانی شهر شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) با حضور امیر «نبی سهرابی» جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، سرتیپ دوم پاسدار «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، غلامعلی حداد عادل مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از برگزیدگان این دوره تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط